Můj účet

Hertz CK 165: nový král mezi reproduktory střední třídy

Nejprodávanější reproduktory do auta najdete v cenové kategorii do čtyř tisíc korun a má to své logické důvody. Jedním z nich je cena, kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit za vylepšení ozvučení jejich vozidel a samozřejmě také kvalita zvuku reproduktorů. Právě v dané cenové kategorii již lze zakoupit zvukově zajímavé reproduktory a zde již několik let kralují německé komponenty Gladen M 165 V2. Doposud jsme v naší nabídce a této cenové kategorii nenarazili na jiný produkt, který by se jim zvukem vyrovnal, nebo dokonce předčil. Začátkem roku 2019 však spatřily světlo světa komponentní reproduktory Hertz CK 165, které mají potenciál změnit stávající standardy. Každopádně nepředbíhejme a představme si tyto reproduktory nové modelové řady Cento.

Představení nové modelové řady Hertz Cento

Reproduktory italského výrobce Hertz jsou rozděleny do čtyř logicky odstupňovaných modelových řad, konkrétně Uno, Dieci, Cento a Mille. Cento a Mille mají ještě "podřadu" Cento Pro a Mille Pro, ve které se nachází mírně vylepšené produkty. Zmiňovanou logiku pravděpodobně ihned pochopíte, pokud si přeložíte jednotlivé názvy do češtiny. V překladu se tedy jedná o řadu Jedna, Deset, Sto a Tisíc a je tedy pochopitelné, že řada Mille je nejvyšší. Modelová řada Cento je tedy druhou nejvyšší a zahrnuje nejen reproduktory, ale i subwoofery. Pokud se podíváme do nedávné historie, tak řada Cento nahrazuje po několika letech velice úspěšnou modelovou řadu Energy. Reproduktory řady Cento jsou určené především mladším nadšencům hudby, kteří očekávají velmi kvalitní zvuk i při vysoké hlasitosti a špičkový design a zpracování. Mezi reproduktory najdete všechny nejpoužívanější rozměry koaxiálních reproduktorů, konkrétně 100 mm, 130 mm, 165 mm5 x 7", 6 x 9", dále komponentní reproduktory o rozměru 130 mm a 165 mm a také samostatné výškové a středobasové reproduktory. Subwoofery můžete vybírat v rozměrech 250 mm a 300 mm a to v impedanci 4 nebo 2 Ohmy. Do řady Cento spadají i produkty Cento Pro, které disponují vyšším výkonem, vylepšeným zvukem a mírně pozměněným designem. Modelová řada Cento se neustále vyvýjí a pravidelně je do nabídky zařazováno několik novinek. I v době psaní tohoto článku víme o několika nových reproduktorech i subwooferech, které budou již brzy dostupné na naší prodejně a e-shopu. V Itálii zkrátka "neusnuli na vavřínech" a dá se říct, že neustále na něčem pracují. Kompletní modelovou řadu Cento, včetně Cento Pro, vidíte na následujícím obrázku.

Design a použité materiály 

Pokud bychom měli vyzdvihnout něco na začátek, tak to je právě design a zpracování reproduktorů, které je na svou cenovou kategorii nadstandardní. Ihned po vybalení si všimnete krásné membrány středobasového reproduktoru, která je z materiálu SPP-M (Semi Pressed Paper-Mica). Jedná se tedy o lisovanou papírovou membránu s vrstvou slídového prachu. Právě do výzkumu ideálního materiálu pro středobasové reproduktory investovali výzkumníci z Hertz hodně času. Zvolený materiál zachovává přirozený zvuk papírové membrány a slída zlepšuje její tuhost. Výsledkem není pouze skvělý design, ale zejména excelentní rovnováha mezí lehkostí a pevností. Tříramenný kompaktní koš ve světle šedé metalické barvě je kombinovaný s gumovým krytem ferritového magnetu, což má za následek úplné tlumení rušivých vibrací. Jako celek působí reproduktory až perfektně sladěné a s velmi jednotným designem. Na čelní straně reproduktoru najdete ještě logo výrobce z leštěného hliníku. Výškové reproduktory vás ihned zaujmou krásnou mřížkou ve tvaru medové plástve a leštěným logem. Kalota o průměru 26 mm je vyrobena z materiálu Tetolon®. Obecně je považován za nejvhodnější materiál pro výškové reproduktory hedvábí. V Hertz a Audison jdou, jak je u nich zvykem, svou vlastní cestou a vytvořili materiál, který je mixem hedvábí a bavlny. Z obou přírodních materiálů si vzali nejlepší vlastnosti, přidali impregnaci z přírodní pryskyřice a tak vznikl Tetolon®. Právě zmíněná pryskyřice umožňuje nižší zkreslení a lepší rozptyl ve vysokofrekvenčním rozsahu, hedvábí s bavlnou zase zajistí naturální a příjemný zvuk. Tolik k této kapitole a nyní se pojďme podívat, co najdete v krabici.

Obsah balení a instalace

Designově velmi povedený obal v kombinaci černé a oranžové barvy zobrazuje fotku reproduktorů, základní popis, parametry i použité materiály a technologie. Uvnitř se ukrývá pevná krabice, která perfektně chrání reproduktory a příslušenství před poškozením při nešetrném zacházení. Ne, že by se to stávalo často, ale všichni víme, jak někteří kurýři s balíky zachází. V krabici najdete středobasové reproduktory Hertz C 165, výškové reproduktory Hertz C 26, frekvenční výhybky, designové mřížky reproduktorů s logem značky Hertz, montážní příslušenství a návod. Zaujal nás právě návod k použití, který je zpracovaný na kvalitním křídovém papíru a najdete zde i informace a pokyny k instalaci v češtině. Sice by to měl být standard, ale realita je snad u všech výrobců zcela jiná. Vrátíme se k frekvenčním výhybkám, které jsou designově velmi pěkně zpracované a lakované šedou metalízou. Přijatelné rozměry 100 x 75 x 33 mm umožňují bezproblémovou instalaci do všech typů vozidel. Na výhybkách můžete nastavit úrovně výškového reproduktoru a to na 0 dB a + 3dB. Zajímavé je, že z výroby je nastaveno právě + 3 dB, což není ideální a výškové reproduktory hrají na náš vkus příliš nahlas. Při většině našich montáží nastavujeme proto hodnotu 0 dB a to doporučujeme i všem zákazníkům. V montážním příslušenství najdete ještě šrouby, které můžete využít k instalaci, dále plechové držáky pro montáž výškových reproduktorů a také domečky pro výškové reproduktory. Ty využijete, pokud budete chtít instalovat výškové reproduktory například na palubní desku. Obecně jsou výškové reproduktory poměrně malých rozměrů a ještě se nám nestalo, aby nešly bez problémů namontovat do originálního umístění v automobilu. V balení nenajdete žádné kabely, ty je potřeba dokoupit. Středobasové reproduktory následně připojíte pomocí fast-on konektorů, kvalitní a pevný terminál je umístěn na boku koše reproduktoru.

Jak jsme reproduktory Hertz CK 165 testovali

Prvotní test jsme provedli na naší brněnské prodejně, kde máme aktivní demopanel s 68 páry reproduktorů a z toho 28 párů komponentních o průměru 165 mm. Ty nás pro testování samozřejmě zajímají nejvíce, protože se jedná o totožný rozměr jako u reproduktorů Hertz CK 165. Výhodou našeho demopanelu je možnost poslechu mnoha reproduktorů na stejném zdroji a díky možnosti rychlého přepínání mezi jednotlivými reproduktory i jejich přímé srovnání. Rozdíl v kvalitě zvuku i citlivosti reproduktorů je ihned poznat a pro zákazníka je poměrně snadné vybrat reproduktory, které jsou mu zvukově nejblíže. Samozřejmě demopanel není auto a rozhodující je, jak reproduktory zahrají v autě. Máme v nabídce i reproduktory, které v našem demopanelu zahrají podstatně hůře než přímo v autě a je to především díky litráži dveří, která je jiná než v panelu. Navíc každý reproduktor potřebuje k ideálnímu zvuku jiné podmínky, ale k tomu jsou již naši prodejci vyškoleni a na základě zkušeností s montážemi jsou schopní doporučit vhodné reproduktory. Ve většině případech je však demopanel velmi přínosný pro porovnání kvality reproduktorů. Hertz CK 165 jsme tedy nainstalovali a byli jsme zvědaví na přímé porovnání s reproduktory podobné, ale i jiné cenové kategorie. V prvé řadě nás velice překvapila citlivost reproduktorů, která je jednoduše řečeno extrémní. Žádné reproduktory z našeho panelu nezahrály tak hlasitě a některé při srovnání působily až komicky, ačkoliv se pyšní papírově vysokou citlivostí. Nejvíce nás zajímalo srovnání s našemi nejprodávanějšími reproduktory Gladen M 165 V2, které mají podobnou cenovku a obecně jsou považovány za jedny z nejkvalitnějších reproduktorů na trhu v dané ceně do 4 tisíc Korun. Ačkoliv Gladeny disponují citlivostí "pouze" 90,74 dB, díky snížené impedanci na 3 Ohmy, která znamená schopnost využít vyššího výkonu zdroje, jsou reproduktory schopné zahrát velmi obstojně i při zapojení na rádio bez externího zesilovače. Nicméně v tomto ohledu vítězí Hertz a reálná citlivost 93dB naznačuje, že CK 165 budou ideální volbou pro zapojení na autorádio a to i na tovární, které obecně disponuje nižším výkonem. Ihned nás zaujal a především i překvapil zvuk reproduktorů, který na první poslech mírně předčí Gladeny i dražší komponenty z naší nabídky. Zaujaly nás především výškové reproduktory, které produkují velmi přirozený zvuk napříč všemi žánry a poradí si i s náročnější rockovou hudbou. Celkově zvuk reproduktorů působí oproti Gladenům vyváženějším a neutrálnějším dojmem v celém frekvenčním pásmu a to i díky níže nastavené dělící frekvenci. Celkové zhodnocení reproduktorů rozebereme v další části recenze, kdy jsme reproduktory nainstalovali do auta. 

Příprava pro instalaci reproduktorů v autě

Zvuk reproduktorů v panelu je jedna věc, důležitější však je, jak jsou reproduktory schopné zahrát ve svém přirozeném prostředí, tedy ve vozidle. Abychom reproduktory ideálně otestovali a posoudili jejich zvuk se všemi plusy a mínusy, bylo by nejvhodnější je zapojit na kvalitní aftermarket autorádio a externí zesilovač. Nám ale primárně jde o zhodnocení schopností reproduktoru v nejčastějších podmínkách instalace. Reproduktory jsme tedy chtěli otestovat především v situaci, kdy jako zdroj hudby bude tovární nebo aftermarket autorádio. Nejčastěji zákazníci požadují právě výměnu reproduktorů při zachování továrního autorádia, zesilovač instalujeme převážně na dražší reproduktory s vyšším výkonem. Pro testování jsme zvolili vozidlo Seat Leon, v jehož výbavě bylo tovární autorádio a základní ozvučení. V prvé řadě jsme důkladně vytlumili dveře vozidla, kde jsme zpevnili vnější i vnitřní plech dveří materiálem Profidamp Alubutyl 18 a za reproduktor jsme aplikovali materiál Gladen Aero Wave. Tento materiál absorbuje stojaté vlny, které se šíří za reproduktorem a napomáhá vytvoření co nejlepších podmínek pro zvuk reproduktor ve dveřích. Aplikace tlumících materiálů má tedy za následek zlepšení basové složky i obecně zvuku středobasových reproduktorů, zamezí také vibracím, nežádoucím zvukům i například akustickému zkratu. Tlumení doporučujeme provést při každé výměně reproduktorů, jen tak z nich dostanete maximum toho, co umí nabídnout. 

Poslech ve vozidle Seat Leon

K poslechu jsme si na začátek vybrali méně náročnou hudbu v podobě německého mistra trance music Paul Van Dyka. Jelikož většina tracků rovnou začíná výraznými beaty, mohli jsme hned na začátku zhodnotit schopnost přednesu nejnižších frekvencí reproduktorů. A reproduktory Hertz CK 165 nezklamaly. Basy jsou úderné, hluboké a s překvapivou přesností i při nejvyšších hlasitostech. Tam sice zaznamenáte mírné omezení ve výkonu továrního rádia, nicméně celkově hodnotíme basovou složku s nadšením. Vokály zvládají reproduktory na svou cenovou kategorii excelentně, překvapí výkon výškových reproduktorů i jejich naturální, nevtíravý zvuk. Jak jsme již napsali výše, doporučujeme nastavit úroveň výškových reproduktorů na výhybce na pozici 0, z výroby je nastaveno + 3 dB a podle našeho názoru je to prostě moc. Výšky jsou už zbytečně hlasité. Ale co člověk, to názor, můžete při instalaci vyzkoušet obojí. Co se týče citlivosti reproduktorů, tak se naše předpoklady naplnily na 100%. I přes velmi malý výkon továrního autorádia reproduktory hrají jednoduše skvěle. Dostatečně nahlas, s minimálním zkreslením a v daných podmínkách nadstandardní dynamikou. A to nejsou reproduktory rozehrané, po několika hodinách hraní předvedou podstatně více! Euforii se snažíme utlumit, protože cédečko vyndáváme a volíme náročnější hudbu, konkrétně Roling Stones a skladbu Anybody Seen My Baby. Přeci jen na rockové hudbě se téměř vždy projeví nedostatky každého reproduktoru. Po počátečním nástupu však narůstá pozitivní nálada, rockové beaty zvládají reproduktory na výbornou. Při této skladbě se začíná projevovat nezvyklá dělící frekvence reproduktorů a to 2,5 kHz. To bývá pravidlem spíše u mnohonásobně dražších reproduktorů, ale italští vývojáři pravděpodobně vědí co dělají, protože tato dělící frekvence reproduktorům vyloženě sedí. Výškové reproduktory z přírodního materiálu Tetolon® zvládají i při vyšších hlasitostech nízké frekvence a středobas toto nastavení také kvituje. Výsledkem je vyvážený zvuk s příjemnou barvou vokálů, bez slívání jednotlivých nástrojů a s intenzivní basovou složkou. Přeci jen mě zajímalo, jak zahrají reproduktory na kvalitnějším autorádiu a proto jsme místo tovární hlavní jednotky zapojili špičkové autorádio Pioneer DEH-80PRS. Po počátečním nastavení, které mimochodem umožňuje i velmi detailní ekvalizér i časové korekce, jsme se pustili do poslechu stejných skladeb. Jak se dalo předpokládat, tak nové autorádio reproduktory hodně oživilo, zlepšila se kvalita zvuku i čistota a nižší zkreslení při vysokých hlasitostech. Zkrátka je to o něčem jiném. Na řadu přichází Justin Timberlake a skladba Man Of The Woods ze stejnojmenného alba. Zde se ještě více projevuje potenciál reproduktorů a Justin jim vyloženě sedí. Výraznější výšky, hluboké spodní frekvence a originální Justinův hlas. Chvíli jsem dokonce podezíral kolegy, jestli někam nenamontovali subwoofer. Prostě ideální, líbivá kombinace. Tak jak uvádějí přímo ve značce Hertz - reproduktory řady Cento jsou vytvořeny pro mladé nadšence hudby, kteří očekávají od svých nových reproduktorů skvělý zvuk, vysoký výkon a perfektní zpracování. Mezi mladé se již nepočítám, ale s tímto tvrzením na 100% souhlasím. Hertz CK 165 jsou momentálně za cenu 3790 Kč nejkomplexnějšími reproduktory, jaké u nás můžete zakoupit. Mají skvělý zvuk, vysokou citlivost a s tím související schopnost velmi dobře zahrát i na továrních rádiích a zároveň dostatečný výkon v případě připojení na zesilovač. Na naší montážní dílně už prakticky v dané ceně nemontujeme jiné reproduktory, protože drtivá většina zákazníků si vybere na základě poslechu v našem demopanelu právě Hertz CK 165.

Závěrečné zhodnocení reproduktorů Hertz CK 165

Čekali jsme, že to jednoho dne přijde. Ale nemysleli jsme si, že to bude tak brzo. Po dobu dlouhých šesti let byly reproduktory Gladen M 165 V2 jednoznačně nejkvalitnější reproduktory z naší nabídky v ceně do 4 tisíc korun. Byly i nejprodávanějšími reproduktory na naší brněnské prodejně a nejvíce montované reproduktory v našich montážích. Za již zmíněných šest let jsme prodali přes 2500 párů těchto reproduktorů a o jejich kvalitách hovoří i spousta pozitivních recenzí. Ale v dnešním světě plném moderních technologií je nutné jít s dobou, inovovat a maximálně se přizpůsobit novým trendům. Vše se rychle posouvá dopředu a výjimkou nejsou ani reproduktory. V Gladenu mírně řečeno zaspali, kdežto vývojáři v Hertz tvrdě pracovali na nových reproduktorech řady Cento. A výsledek se dostavil. Dosavadní král z Německa je svržen a nastupuje nový. Kvalitnější, modernější, líbivější. Hertz CK 165.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Komentáře k článku

2|Mirek , 02.06.2023, 18:19
Dobrý denRád bych názor, na volbu reproduktorů do auta (citroën spacetourer)Hertz CK 165L a Hertz MPX 165.3 PROV jednom voze mámHertz C165 a Hertz DSK 170.3 a maximálně spokojený 👌😉 Děkuji za odpověď
Odpověď: Robert Čech - AHIFI.CZ, 06.06.2023 12:42
Dobrý den Vážený zákazníku. Kombinaci Hertz CK 165L a Hertz MPX 165.3 PRO můžete klidně zvolit. Je to velice dobrá kombinace. 
1|Blaťák Jaroslav , 21.12.2023, 16:46
Dobrý den,uvažuji o odhlučnění Octa.3 combi + i výměnu stávajících reproduktorů asi za Hertz CK 165, mám již ale udělané ošetření dutin a podvozku auta.! Je velký problém odhlučnění dveří..+ podběhů, kde je již nastříkaná ochrana dutin a podvozku ? Děkuji za informaci.S pozdravem Blaťák
Odpověď: Lukáš Zemánek - AHIFI.CZ, 22.12.2023 13:01
Dobrý den Vážený zákazníku, problém to není musí se však části karoserie či dveří, které jsou tímto způsobem ošetřeny vyčistit a odmastit od této ochrany a až poté je možné naše materiály použít.