
Škoda Kodiaq: hudební zážitek, který překonává i špičkové domácí sestavy

Proč jsme postavili právě tohle auto
Kodiaq jako showcar nebyl náhodná volba. Hledali jsme vůz, který nabídne dostatek prostoru, interiér vhodný pro akustiku, stabilní platformu a vizuální důstojnost. Ale ještě důležitější bylo, co jsme do něj chtěli dostat: referenční ozvučení, které předčí i špičkové domácí audio sestavy. Ozvučení, jaké v České republice a možná ani v sousedních zemích neexistuje. Tento projekt není pokusem o sériově replikovatelné řešení. Naopak – v mnoha ohledech jsme šli proti běžným postupům, včetně náročného zásahu do karoserie. Ale právě díky tomu můžeme názorně ukázat, kam až lze jít, když není cílem kompromis, ale absolutní zvuková věrnost. Zároveň však platí, že i když si málokdo objedná kopii tohoto systému, každý zákazník z něj může těžit – ať už jde o volbu komponent, kabeláže, custom úprav interiéru nebo akustického ladění. Výsledná sestava nevznikla na první dobrou, ale na základě získaných zkušeností i know-how konkrétních výrobců a dalších zahraničních partnerů. A právě tyto zkušenosti přenášíme do všech úrovní našich instalací.
Zvuk, který překoná i domácí high-end
Veřejné povědomí o car audio bývá často zkreslené. Ozvučení auta a konkrétně třeba použití subwooferu v kufru si spousta lidí spojuje s „duněním“, hlasitostí a soutěžemi o decibely. A přitom právě obrovský subwoofer v tomto voze, 18" monstrum amerického výrobce Acoustic Elegance, je symbolem něčeho úplně jiného: hudby jako hlubokého zážitku. Nešlo nám pouze o hlasitost. Šlo o vernost, přirozenost, detail, prostor, a hloubku, která se nezastaví na 30 nebo 40 Hz, ale sahá klidně pod 10 Hz, tedy již za hranici slyšitelnosti. Přesto tyto frekvence vnímáte a dotváří celkový dojem z hudby, stejně jako na koncertě. Jedná se však pouze o jeden díl skládačky. Stejný význam mají reproduktory a jejich správně určená lokace, audiofilní zesilovače třídy A, zdroj v podobě hi-res přehrávače, špičková kabeláž nebo zvolená konstrukční řešení a samozřejmě perfektní naladění. Výsledkem je natolik věrný zvuk, že slyšíte každý nádech zpěváka, každý dozvuk struny, a s mírnou nadsázkou každou texturu místnosti, kde byla nahrávka pořízena. Není to „ozvučené auto“. Je to mobilní poslechové studio, kde hraje roli každá milisekunda, každý decibel, každá rezonance.
Když nestačí běžné řešení: proč jsme zvolili infinite baffle
V tomto autě nehledejte klasické ozvučnice. Ne proto, že bychom si ji nechtěli vyrobit, ale proto, že jsme se rozhodli pro infinite baffle (IB) řešení - tedy subwoofer umístěný přímo v karoserii vozu. To samo o sobě vyžaduje důkladné konstrukční úpravy, včetně řezání do vozu. A to nejen v zadní části pro subwoofer, ale i pod předními sedačkami pro středobasy.
Abychom byli přesní – infinite baffle rozhodně není naším nápadem. S tímto řešením pracují špičkové domácí systémy už desítky let, ale do světa car audio ho přenesl Peter Steinbacher, alias PS Sound – renomovaný zvukový inženýr a jeden z nejrespektovanějších specialistů na sound quality na světě. Jeho první IB instalace v Hondě Civic se stala vzorem pro mnoho high-end systémů a v komunitě audiofilů má až kultovní status. Peter svými IB systémy opakovaně vyhrává světové soutěže v sound quality, a právě jeho přístup a výsledky nás inspirovaly k tomu, abychom se do této náročné, ale nekompromisní cesty pustili také. Této myšlence předcházel intenzivní 7denní trénink System Design and Tuning Master Class právě od Petera Steinbachera, který nás přesvědčil o její správnosti.
A jaké výhody tedy přináší infinite baffle? IB systém umožní zcela přirozený, extrémně čistý bas bez deformace, rezonancí a přidaných akustických vlastností ozvučnice. Dokáže jít extrémně nízko, bez typických rezonančních špiček a propadů, které uzavřené nebo bassreflexové boxy vždy v nějaké míře generují. Ve výsledku tak dostáváme lineární, přesně kontrolovaný bas s dokonale sfázovanými středobasy. Právě ty jsou instalované také přímo do podlahy na základě IB. Výsledkem je muzikální integrace nízkých frekvencí do celkového zvuku, jakou znáte spíše z high-end domácí sféry. A bonus tohoto řešení? I přes složitost systému je tento vůz stále využitelný prakticky bez omezení. Vše, co vidíte v kufru, se vešlo do dvojitého dna zavazadlového prostoru, který neztratil ani litr původního objemu.
Komponenty bez kompromisů
Základem našeho systému je kompletní sestava reproduktorů a zesilovačů z řady Opus – vlajkové lodi italského výrobce Quartorigo, jednoho z nejrenomovanějších výrobců car audio high-endu na dnešním trhu. Každý komponent této řady je výsledkem kombinace ušlechtilých materiálů, precizního řemeslného zpracování, důsledného inženýrství a více než 25letého know-how v oblasti špičkového ozvučení vozidel. Všechny produkty jsou ručně vyráběné v Itálii s mezinárodně uznávanou certifikací 100% Made in Italy.
Reproduktory Quartorigo Opus - umění v každém tónu
Název „Opus“ odkazuje na mistrovské dílo – a přesně tak k tomuto systému přistoupili i v Quartorigo. Výsledkem více než dvouletého vývoje je reproduktorový systém navržený pro maximální hudební prožitek, s důrazem na absolutní přesnost, artikulaci a dynamiku. Opus staví na technologiích z vlajkové lodi Desideria, ale přenáší je do konceptu, který nabízí emocionální hloubku, studiovou čitelnost a fyzickou přítomnost zvuku. Je to systém pro ty, kteří hudbu nejen poslouchají, ale i prožívají – naplno, do detailu a bez kompromisů.Výškové reproduktory
Výškové reproduktory Quartorigo Opus Tweeter s hedvábnou kalotou osazenou v precizně frézovaném těle z jednoho kusu hliníku. Jsou navržené tak, aby prezentovaly extrémně detailní a věrný zvuk s nebývalou čistotou a jemnými nuancemi bez agresivity a zároveň s dostatkem energie i při velmi tichém poslechu. Zásadní roli v našem systému hraje umístění a nasměrování v A-sloupcích, které jsme navrhli tak, aby vznikla přesná stereo scéna s realistickým výškovým ukotvením nástrojů.Středové reproduktory
Středové reproduktory Quartorigo Opus Midrange jsou středem celého systému – doslova i zvukově. Zajišťují barvu hlasu, tělo akustických nástrojů a prostorovou čitelnost. Právě zde se rozhoduje, zda systém zní „živě“, nebo ne. Většina výrobců, včetně Quartorigo, nabízí středové reproduktory o průměru maximálně 3,5", což je v oblasti car audio považováno za standard. Jenže u tohoto projektu jsme se neřídili standardy, ale ideálem. Proto jsme se obrátili přímo na Quartorigo s požadavkem na větší rozměr – 4″ variantu. Vyšli nám vstříc, za což jsme velmi vděční. Sami však o tom uvažovali, čili to nebylo velké přemlouvání a rozměrnější středový reproduktor je již ve ve fází vývoje a během podzimu by měl být dodán. Co nás k netradičnímu požadavku vedlo? Čtyřpalcový střed si oproti klasickým 3,5″ modelům lépe poradí s nižšími středními frekvencemi, které jsou klíčové pro přirozenost vokálů a hudebních nástrojů. Zároveň umožňuje hladší přechod mezi jednotlivými frekvenčními pásmy. Díky osazení do palubní desky se středový kanál dokonale propojuje nejen s výškovými reproduktory ve sloupcích, ale i středobasovými reproduktory pod sedačkami, což přináší naprosto plynulý a prostorově přesný poslech.
Středobasové reproduktory
Středobasové reproduktory Quartorigo Opus Woofer 8 osazené v rámci infinite baffle pod předními sedačkami přebírají hlubší pásmo, kde je potřeba objem, razance i čistota. Také koše těchto reproduktorů jsou vyrobeny z jednoho kusu hliníku, s výkonnými neodymovými magnety a velmi lehkou papírovou membránou. Díky IB konfiguraci hrají naprosto čitelně, s plynulým přechodem na subwooferové pásmo, bez jakéhokoliv zabarvení nebo dozvuků, které vznikají v uzavřených ozvučnicích. Zároveň je zcela eliminována přítomnost jakýchkoliv rezenoncí, jenž jsou typické u instalace středobasů ve dveřích auta.
Přední subwoofer
10" subwoofer Quartorigo Opus Sub je nejnovějším počinem tohoto výrobce a zároveň jedna z nejzábavnějších komponent našeho systému. Nějakou dobu jsme na něj čekali a dokonce jsme obdrželi teprve druhý vyrobený kus. Čekání však stálo za to. Tento špičkový subwoofer je umístěn pod palubní deskou a pracuje v 17litrové uzavřené ozvučnici, navržené a vyrobené s mililitrovou přesností. Jeho hlavním úkolem není jen doplnit bas, ale zajistit lokalizaci a údernost. Reaguje okamžitě, bez zpoždění a dokonale navazuje na středobasy i zadní IB subwoofer. Díky němu uslyšíte skutečně věrné a intenzivní kopáky, tělo bubnů i hluboké elektronické zvuky přesně tam, kde mají být – vpředu, uprostřed scény. Je to detail, který dělá z poslechu opravdový zážitek.
Zesilovače Quartorigo – když má každý tón vlastní cestu
V takto koncipovaném systému neexistuje univerzální zesilovač „pro všechno“. Každý měnič – výška, střed, bas i subwoofer – má odlišné požadavky na výkon, dynamiku, řízení i zvukový charakter. Proto jsme zvolili cestu plné separace: každý reproduktor má svůj vlastní kanál, svůj vlastní zesilovač, svou vlastní cestu k dokonalosti. Jen tak lze zajistit naprostou kontrolu nad každým tónem, věrnou artikulaci a stabilní výkon i v těch nejnáročnějších pasážích.
Quartorigo Opus I – třída A pro výšky a středy s dechberoucí věrností
Výškové a středové měniče napájí dva dvoukanálové zesilovače Quartorigo Opus I, pracující v čisté třídě A. Opus se skládá ze dvou zcela oddělených mono zesilovačů, které jsou umístěny v tomto jedinečném, z jednoho bloku hliníku kovaném šasi. Ručně vyráběné zesilovače Opus poskytují reproduktorům zcela lineární, nezabarvený a úchvatně věrný zvuk, který ani dnešní nejlepší zesilovače třídy AB nebo D nedokážou napodobit. Zesilovače třídy A jsou náročné – topí, jsou větší a mají nižší účinnost – ale jejich mikrodynamika, prostor a čistota nemá konkurenci. Pro střední a výškové pásmo, kde lidské ucho slyší i nejjemnější rozdíly, je to jediná správná volba. Krom toho - všimněte si detailů těchto zesilovačů: logo Quartorigo, které jakoby se převtělilo do pianisty čekajícího na své klavírní vystoupení. Inspiraci v koncertním sálu najdete i v uchycení zesilovačů, od kterých vedou pomyslné schody na jeviště. Zkrátka umělecké dílo se vším všudy.
Quartorigo Opus II – AB třída pro energické středobasy
Středobasové reproduktory potřebují energii, kontrolu a rychlost – ale zároveň musí hrát kultivovaně. A v našem systému jde i o designové sladění. Zvolili jsme proto zesilovač Quartorigo Opus II, ve stejném designu jako Opus I, ale pracující v třídě AB. Také se skládá ze dvou monobloků, čili každý středobas má svůj vlastní zesilovač. V případě Opusu se jedná bezpochyby o ukázku vrcholné prezentace technologie této třídy, navíc doslova namíru vyrobeného pro výkonné středobasy stejné série. Těm dodá nejen nekonečnou dynamiku, ale i přesnou kontrolu a díky špičkovým vnitřním komponentům i ultimátní zvuk. Výsledkem tohoto spojení je bohatý, přesný a dynamický přednes, ideální pro řízení větších membrán v pásmu 60 – 200 Hz. Díky tomu mají středobasy autoritu, punch i čitelnost, a přitom žádný „tvrdý či suchý nádech“. Všechny tři zesilovače jsou umístěny v zavazadlovém prostoru, po sklopení víka dvojitého dna jsou však zcela ukryté.
Quartorigo Fantasia – síla a kontrola pro subwoofery
Fantasia. Jak již název napovídá, jedná se o jedinečné zesilovače v kombinaci matně černé a zlaté barvy, pracující ve třídě AB. Zesilovače Fantasia kombinují vysoký výkon s muzikální jemností a nabízejí pevný, dynamický základ bez ztráty přirozenosti a detailu. Zadní subwoofer Acoustic Elegance napájí Quartorigo Fantasia 3.2, mohutný zesilovač s vysokou rezervou a skvělou tepelnou stabilitou. Přední subwoofer má na starost zase Fantasia 2.2, dimenzovaný pro přesné a rychlé vedení nízkých frekvencí. Třetí zesilovač Fantasia 1.2 napájí zadní středové reproduktory v zapojení differential rear fill. Jedná se o speciální úpravu signálu pro zadní reproduktory, která simuluje dozvuky a prostor nahrávací místnosti. Využívá rozdílový signál (L−R), díky čemuž výrazně rozšiřuje zvukovou scénu bez narušení její přesnosti a lokalizace vpředu. Výsledkem je přirozenější a prostorovější poslech podobný zážitku ze studiové poslechové místnosti. Také zesilovač Fantasia se nám povedlo naprosto ukrýt před okolním světem − konkrétně se nachází pod zadními sedačkami.
Subwoofer Acoustic Elegance – elegán s autoritou
Nejviditelnějším komponentem systému je zadní subwoofer Acoustic Elegance IB18AU. Už samotné jméno napovídá, že nejde o běžnou komerční značku – ale o produkt určený výhradně pro nejnáročnější aplikace v oblasti infinite baffle, kompletně vyrobený na zakázku. Membrána o průměru 18" se opírá o extrémně lehký závěs a ladění s mimořádně nízkou vlastní rezonancí, které umožňuje reprodukci subbasového pásma s naprostou přesností až do oblasti pod 10 Hz. To, co ale tento měnič odlišuje nejvíce, je jeho muzikálnost – žádné dunění, ale plynulý, prostorově čitelný bas, který propojuje celek. Nehraje sám pro sebe – hraje ve službě celkové zvukové scény. Navíc jde o designovou zakázkovou úpravu „Apollo“, doplněnou o měděný magnet – nejen pro vzhled, ale i pro lepší odvod tepla a stabilní provoz. Tento komponent je důkazem, že i v oblasti subbasu lze jít cestou čisté zvukové kvality, nikoliv efektu.
Stabilita napájení je základ: Zapco Z-CB100F
V systému s tolika zesilovači, každý s vlastním napájením a dynamickými nároky, je důležité zajistit nejen výkon, ale i napěťovou stabilitu. Proto jsme do systému zařadili i kapacitor Zapco Z-CB100F, tedy tzv. „power banku“ pro audio. Jeho úkolem je krátkodobě vyrovnávat proudové špičky, které vznikají při velmi dynamických pasážích – typicky v oblasti basu nebo komplexních transientů. Díky tomu zůstává napětí na napájecí větvi stabilní a nedochází k dočasným propadům, které by mohly ovlivnit výkon zesilovačů nebo způsobit zkreslení. Zapco Z-CB100F navíc disponuje integrovaným voltmetrem a stabilizační elektronikou, takže není jen „zásobárnou“, ale aktivním prvkem řízení napájení. V kontextu celého systému to znamená: lepší dynamiku, vyšší kontrolu, čistější výstup – zejména u subbasového pásma.
DSP, ladění a zdroj zvuku - když chcete slyšet hudbu tak, jak autor zamýšlel
Kvalitní signál je základem každého systému a proto se u pokročilých instalací nespoléháme na tovární hlavní jednotku, ale hledáme alternativní zdroje zvuku. V tomto případě jsme zvolili FiiO M15S – jeden z nejpokročilejších přenosných Hi-Res přehrávačů současnosti. Ten slouží jako primární zdroj a zajišťuje nejen extrémně kvalitní digitální výstup, ale i stabilní přehrávání souborů ve vysokém rozlišení až 32 bit / 768 kHz a DSD512. Pro maximální kvalitu přenosu zvuku jsme si nechali na zakázku vyrobit koaxiální kabel z kategorie high-end od Harmonic Harmony, který propojuje přehrávač a DSP procesor.
Z přehrávače jde signál přímo do srdce systému – procesoru Brax DSP, jednoho z nejrespektovanějších DSP procesorů na světě. Tento skvost jsme si ještě zakázkově dovybavili o rozšiřující komponenty a to zejména o pokročilý analogový výstupní modul s vlajkovým modelem DAC od ESS, konkrétně ES9039Q2M. Ten zajišťuje výjimečně čistou a autentickou reprodukci hudby a dokonale naváže na ostatní komponenty. DSP procesor je zodpovědný za veškeré zpracování zvuku:
- Časové korekce – vytrénovaný sluch ladicího technika a správně nastavený software DSP procesor zajistí, že zvuk dorazí k posluchači ve stejném čase a ve správné fázi zvukové vlny.
- Fázové sladění – DSP procesor umožňuje sladit jak časové korekce, tak fázi. Správně nastavená fáze je klíčová především pro dokonalou frekvenční odezvu v oblasti výhybky.
- Aktivní výhybky – každé pásmo je rozděleno přesně podle schopnosti meniče v daném prostoru .
- Ekvalizace – umožní kompenzovat akustická specifika interiéru, sladit levou a pravou stranu a následně celkovou tonalitu.
DSP ladění probíhalo na základě měření frekvenční odezvy všech reproduktorů kalibrovaným mikrofonem s využitím profesionálního softwaru REW. Finální nastavení zvuku je výsledkem kombinace měření, analytického poslechu, ale i zkušeností s referenčními nahrávkami. Výsledek? Zvuková scéna, jakou v běžném autě neuslyšíte. Vokál přesně před vámi, dokonalá separace nástrojů a studiovy zvuk – presně tak, jak autor nahrávku vytvořil.
Odhlučnění na maximum
Bez tichého interiéru ztrácí takový audio systém smysl. Proto jsme tomuto vozu dopřáli kompletní odhlučnění zaměřené na nejvyšší možnou účinnost. A tak trochu jiným způsobem, než jste u nás zvyklí. Prakticky na kompletní karoserii jsme aplikovali antivibrační materiál Comfortmat Extreme, který běžně lepíme pouze na podlahu. Jeho doslova extrémní účinnost tentokrát využíváme i na stropě, komplet kufru a dalších plochách. A to za jedinným účelem – minimalizovat vibrace na minimum a zároveň zpevnit plech karoserie. I v případě druhé vrstvy jsme téměř všude aplikovali jeden materiál – Comfortmat Titan, materiál z nejvyšším útlumem hluku na trhu. Pomocí speciálních bloků Comfortmat Soundtrap z extra jemné paměťové pěny jsme vyplnili také veškeré možné dutiny, výztuhy, prahy a sloupky. Konkrétně jsme odhlučnili následující části karoserie:
- Palubní deska
- Motorová přepážka
- Podlaha a tunel
- Přední, zadní i páté dveře
- Podběhy ze strany interiéru i zvenčí
- Střecha
- Zavazadlový prostor
- Torpédo
- Sloupky, výztuhy, dutiny
Po první projížďce jsme dospěli k názoru, že tak tiché auto ještě z naší dílny nikdy neodjelo a výrazně předčí naši běžnou práci. Cílem však nebylo jen snížení hluku, ale především vytvoření prostoru, kde se zvuk může nerušeně rozvinout, podobně jako v poslechové místnosti. Výsledkem je čisté akustické pozadí, bez dozvuků, bez vibrací, bez rušivých frekvencí. A to je přesně to, co umožňuje systému naplno předvést svůj potenciál.
Když záleží i na kabelu (a pojistce)
Na této úrovni už se hraje na úplně každý detail. Proto jsme šli cestou špičkové kabeláže od Harmonic Harmony, která zajistí dokonalý přenos zvuku, minimální rušení a odolnost na dlouhé roky:
- Signálové kabely druhé nejvyšší řady Rhapsody – ultra high-end RCA z OCC mědi s extrémně čistým přenosem zvuku a špičkovým stíněním.
- Napájecí kabely řady Concerto tvořené celkem 7 skupinami po 7 pramenech, z nichž tři jsou ze stříbra a 46 z OFC mědi, 2x stíněné.
- Reproduktorové kabely řady Interlude a Octave se spirálovou strukturou měděných vláken a trojitým stíněním.
- Koaxiální kabel Rhapsody pro propojení DSP procesoru a Hi-Res přehrávače FiiO.
- Pojistky Harmonic Harmony Fuse napříč celou instalací – v hlavním pojistkovém pouzdře, distribučních blocích a dokonce jsme vyměnili i pojistky v zesilovačích Opus. Je to detail, který však v tak náročném systému může být přínosem pro výsledný zvuk. A pro ten jsme se snažili udělat maximum možného.
V systému takto vysoké úrovně už hraje roli opravdu každá komponenta a volba kvalitní a správně dimenzované kabeláže hraje důležitou roli při zajištění maximálně transparentního přenosu signálu i energie bez degradace ani v nejjemnějších detailech. Kombinace high-end RCA, napájecích a reproduktorových vodičů s vícestupňovým stíněním tvoří společně prostředí, kde signál proudí naprosto nerušeně a beze ztrát. A to poznáte i na zvuku, který vás nenechá pochybovat o každém detailu nahrávky – na přesnější definici a lokalizaci nástrojů, čistějších a jasnějších výškách, přesnějších vokálech a samozřejmě nižším RFI / EMI rušení.
Co bylo nejnáročnější? Vlastně úplně všechno.
Tento projekt nebyl jen o výběru top komponentů, ačkoliv i ten probíhal v několika fázích plných změn. Byl o desítkách rozhodnutí, detailech a výzvách, učení se novým věcem, které běžná montáž nikdy neřeší. Každá část vozu musela být promyšlena s maximálním důrazem na kvalitu práce, volbu optimálních materiálů a komponentů i techniku provedení – ať už šlo o konstrukci A-sloupků, vedení kabeláže, ladění DSP, výrobu ozvučnice, řezání do karoserie kvůli IB systému, nebo nového vedení výfuku.
Nic nebylo jednoduché. Nic nebylo standardní. Ale právě v tom je rozdíl mezi instalací a stavbou audio systému. Mnohé věci jsme dělali vícekrát. Znovu a lépe. Někdy to byla změna materiálu čalounění, jindy přepracování ozvučnice, nebo předělání kabeláže. Šlo nám o perfektní výsledek a ten se obvykle nerodí napoprvé.
Nervy našich techniků pracovaly naplno. V určitých fázích jsme byli na hraně – časové, mentální i fyzické. Ale právě díky tomu vzniklo něco, co vnímáme jako náš nejkomplexnější a nejnáročnější projekt vůbec. První reakce lidí, kteří si auto přišli poslechnout, ale mluvily jasně: naprosté ticho, následovaný úžasem a nevěřícími pohledy. A to je pro nás potvrzení, že to celé mělo smysl.
Závěr – proč to celé?
Náš Kodiaq není prototyp pro sériovou montáž. Je to manifestace možností. Důkaz toho, co se dá dokázat, když se spojí know-how, odvaha a láska k hudbě. Ano, většina zákazníků si neobjedná tento konkrétní systém – a ani to není cílem. Ale každý, kdo k nám přijde, uslyší rozdíl. Každý si může poslechnout i naše další předváděcí vozy a sám se rozhodnout pro základní ozvučení, pokročilejší systém nebo cestu k vlastnímu high-endu. S jistotou, že stavíme zvuk na pevných základech a dle potřeb a náročnosti zákazníka.
Zveme každého, kdo chce zažít hudbu jinak. Ne hlasitěji. Ne efektněji. Ale věrněji, hluboce a skutečně. Přijďte si poslechnout náš showcar. A třeba zjistíte, že to, co jste si mysleli o zvuku v autě, byl jen začátek.