Můj účet

Nevíte jak vybrat reproduktory do auta? Poradíme vám!

Správný výběr reproduktorů do auta je důležitý nejen pro úspěšnou instalaci, ale i spokojenost s výsledným zvukem. V dnešní době, kdy na našem eshopu najdete stovky reproduktorů nejrůznějších rozměrů, typů i různé kvality, může být výběr nových reproduktorů náročným úkolem. V našem článku se pokusíme nákup nových reproduktorů co nejvíce usnadnit a doporučit optimální varianty nového ozvučení.  

Základní typy reproduktorů

Možná jste si již všimli ve vašem automobilu, že reproduktory ve předních dveřích mají často oddělené výškové reproduktory, které najdete v A-sloupku, případně v palubní desce nebo horní části dveří. Středobasové reproduktory pak najdete obvykle ve spodní části dveří. U některých vozidel a to zejména u příplatkových audio systémů jsou k dispozici i 3pásmové reproduktory, jenž obsahují i středový reproduktor. V zadních dveřích však u některých vozidel prostor pro dva reproduktory nenajdete. Jak je to možné? Je to dáno odlišnou konstrukcí reproduktorů, kdy ve předních dveřích bývají nejčastěji umístěny reproduktory komponentní a v zadních dveřích koaxiální.

Komponentní reproduktory 

Komponentní reproduktory jsou typické tím, že jsou rozděleny na jednotlivá pásma - nejčastěji výškové a středobasové. Výškový reproduktor je oddělen od toho středobasového a můžete jej umístit na vhodnější lokaci blíže k uchu, což má za výsledek lepší zvukový projev. Součástí většiny komponentních reproduktorů je externí výhybka, která rozděluje výškové a středobasové pásmo, u 3pásmových reproduktorů i středové a basové pásmo. Výhodou komponentních reproduktorů je tedy především jejich vyšší kvalita zvuku oproti koaxiálním reproduktorům a obvykle i vyšší výkon. 

Koaxiální reproduktory

Oproti tomu koaxiální reproduktory se vyznačují tím, že výškový a středobasový reproduktor je umístěn v jednom koši. Výhodou koaxiálních reproduktorů je jednodušší montáž a obvykle nižší cena. Nevýhodou bývá snížená kvalita reprodukovaného zvuku a často i menší výkon a slabší basová složka. Konstrukce je typická tím, že uprostřed středobasového reproduktoru je umístěn výškový reproduktor, třípásmové koaxiální reproduktory se obvykle skládají z basového, středového a výškového reproduktoru. 

Nejprve věnujte pozornost rozměru

Při výměně reproduktorů se pravděpodobně budete nejdříve zabývat jejich rozměrem. Ve dveřích najdete nejčastěji reproduktory o průměru 165 mm, zřídka pak (zejména u starších vozidel) i rozměr 130 mm. U koncernu VW je pak často využívaný rozměr 200 mm, jehož hlavní výhodou je zlepšená dynamika díky větší ploše membrány. Podobná situace platí u některých modelu značky Ford nebo Mazda, kde jsou dveře osazeny i poměrně atypickým oválným rozměrem 5x7" nebo dokonce 6x9". Stejný rozměr můžete použít i například do zadního odkládacího plata a využit výraznější basové složky tohoto typu reproduktorů. U starších vozů mají zase reproduktory v palubní desce rozměr membrány 87 mm, případně 100 mm. V dnešní době se již tak malé reproduktory spíše nepoužívají, výjimku však tvoří moderní vozy automobilek Mercedes-Benz a BMW, které používají výhradně reproduktory o rozměru právě 100 mm se specifickým uchycením. Rozměr je tedy při výběru reproduktorů zásadním parametrem, který rozhodně nepodceňujte, abyste se vyhnuli nepříjemnostem v podobě vrácení nebo výměny nových reproduktorů.

Jak je to s výkonem reproduktorů?

Výkon je prvním akustickým parametrem, se kterým se při výběru reproduktorů setkáte. Jeho hodnota je velice důležitá zejména v závislosti na uvažovaném zapojení reproduktorů, respektive na výkonu zesilovače. Častou chybou méně zkušených uživatelů je honba za co možná nejvyšším výkonem reproduktorů, aniž by se přihlédlo k výkonu továrního či aftermarket autorádia, případně externího zesilovače. Pozornost však věnujte různým typům udávaného výkonu:

RMS výkon: jedná se o přesné a jediné měřítko výkonu, o které byste se měli zajímat. Ukazuje, kolik elektrické energie může reproduktor dlouhodobě zpracovávat. Jinými slovy RMS výkon vyjadřuje, jak hlasitě a bez zkreslení může reproduktor hrát po delší dobu, aniž by došlo k jeho poškození. 

Maximální výkon: tato hodnota udává maximální množství elektrické energie, kterou může reproduktor krátkodobě zpracovat. Je to hodnota, kterou reproduktor zvládne při krátkých zvukových špičkách (nejčastěji po dobu 1 sekundy), ale není důležitá pro dlouhodobé používání.

Při výběru reproduktorů se tedy zabývejte výhradně RMS výkonem reproduktorů a jejich plánovanému zapojení. Obecně mají reproduktory vhodné pro zapojení na autorádio výkon okolo 50 až 90 W RMS, pro externí zesilovač i výrazně více. Správným výběrem se vyvarujete situaci, kdy zakoupené reproduktory s vyšším výkonem budou hrát potichu a s rychle narůstajícím zkreslením. Na vině však obvykle nejsou samotné reproduktory, nýbrž nízký výkon továrního, či aftermarket autorádia. Do této hry však ještě vstupuje další důležitá veličina a to citlivost.

Zaměřte se na citlivost

Při výběru reproduktorů zejména na slabší tovární hlavní jednotky hraje důležitou roli právě jejich citlivost. Ta vyjadřuje, jak efektivně reproduktor převádí elektrickou energii na zvukový signál. Udává se v decibelech (dB) a obvykle se měří při výkonu 1 watt ve vzdálenosti 1 metru od reproduktoru. Laicky řečeno vyšší citlivost znamená, že reproduktor je schopen produkovat hlasitější zvuk při stejném výkonu zesilovače ve srovnání s reproduktorem s nižší citlivostí. Aby to nebylo tak jednoduché, tak i citlivost se vyjadřuje ve dvou variantách:

Citlivost 1W/1m: Tato metoda vyjadřuje, jak hlasitý je reproduktor při výkonu 1 watt ve vzdálenosti 1 metru. Je to standardní metoda pro měření citlivosti, která je nezávislá na impedanci reproduktoru a obvykle je odbornou veřejností hodnocena jako ta správná metoda měření citlivosti.

Citlivost 2,83V/1m: Tato metoda měří citlivost při napětí 2,83 voltů, což odpovídá 1 wattem na 8ohmovém reproduktoru. Někteří výrobci ji preferují, protože se jedná o běžné napětí vycházejícího z domácího hi-fi a proto lépe reprezentuje reálné podmínky. U reproduktorů s jinou impedancí než 8 ohmů se však tento způsob měření může lišit, protože napětí 2,83V na 4ohmovém reproduktoru zdvojnásobí výkon na 2 watty.

Pro pochopení je důležité zmínit, že zdvojnásobení výkonu z 1 na 2 watty v případě druhé zmíněné metody měření citlivosti přidá 3dB k výstupu reproduktoru. Jinými slovy pří měření metodou 2,83V/1m získáte hodnotu citlivosti o 3 dB vyšší a tak do hry vstupuje marketing. Metoda meření 2,83V/1m vykazuje vyšší čísla citlivosti, což je pro zákazníky jednoduše lákavější.

Jak se v tom vyznat? Není to naštěstí tak složité, jak to vypadá. V prvé řadě porovnávejte citlivosti uváděné dle stejné metodiky měření. A pokud je u reproduktoru uvedena citlivost pouze 1W/1m? Přidejte jednoduše 3 dB a orientačně (ne přesně) získáte citlivost odpovídající metodě měření 2,83V/1m. Při výběru reproduktorů pro zapojení na autorádio obecně doporučujeme vybírat reproduktory s citlivostí 90 dB (2,83V/1m) a více.

Roli hraje také impedance

Zabrouzdáme-li do teorie​​​​​​, tak impedance udává odpor reproduktoru vůči střídavému proudu. Měří se v ohmech (Ω) a je důležitým parametrem při navrhování audio systémů ve vozidle. V praxi je především důležitá kompatibilita reproduktorů se zesilovačem. Tovární hlavní jednotky i aftermarket autorádia pracují nejčastěji s reproduktory o impedanci 4 Ω. Moderní autorádia však nemají problém ani s impedancí 3 Ω a v některých případech jsou dokonce stabilní do 2 Ω. 

Obecně platí, že se snižující se impedancí narůstá výkon zesilovače. I z toho důvodu jsou populární reproduktory o snížené impedanci 3 Ω, které díky vyššímu výkonu zesilovače zahrají více nahlas. To oceníte zejména v kombinaci s vyšší citlivostí reproduktorů. Ruku v ruce s nízkou impedancí zesilovače jde však vyšší zkreslení, proto jsou reproduktory o impedanci 2 Ω jen zřídka využívané. V některých vozidlech, a to zejména u příplatkových továrních systémů, najdete i atypické impedance 6 nebo 8 Ω, což může ztížit výměnu takových reproduktorů. Proto je vždy důležité se nejprve ujistit, jakou impedanci mají reproduktory ve vašem voze.

Vybíráme reproduktory dle typu zapojení

Na závěr asi to hlavní dilema: Budou reproduktory zapojené na autorádio nebo externí zesilovač? Nad tím je důležité se zamyslet, protože reproduktory jsou obvykle konstruovány buď pro zapojení na autorádio nebo na externí zesilovač. Něco mezi je vždy kompromis. Proto je vhodné uvažovat předem o svých nárocích nebo finanční situaci a rozhodnout se správně, abyste při následném upgradu neměnili znovu i reproduktory.

Zapojení na autorádio

Při výběru reproduktorů vhodných pro zapojení na autorádio vemte v potaz ideálně všechny výše uvedené body. Počítejte s tím, že kvalitní aftermarket autorádia mají výkon okolo 20 W RMS na kanál, u čínských autorádií a továrních hlavních jednotek se však jedná obvykle o poloviční výkon. Proto nemá smysl řídit se výkonem reproduktorů a zvolte reproduktory s výkonem od 20 do 90 W RMS. Velmi důležitá je také citlivost, která by měla být nad 90 dB a zde platí, že čím více, tím lépe. Dívejte se také na impedanci a vybírejte reproduktory s impedancí 4 nebo 3 Ω, jenž lépe využijí slabší zesilovače autorádií. 

Zapojení na zesilovač

Instalace zesilovače přináší několik výhod, které mohou výrazně zlepšit zážitek z poslechu hudby během jízdy. Zesilovač poskytuje dodatečný výkon pro reproduktory a umožňuje dosáhnout vyšší hlasitosti bez zkreslení zvuku. Kvalitní zesilovač také výrazně zlepší čistotu a detailnost zvuku, pomáhá lépe vykreslit celé frekvenční pásmo, což vede k bohatšímu a plnějšímu zvukovému zážitku. V našem článku, se dozvíte vše důležité o zesilovačích, nyní se však věnujme opět reproduktorům. Samotný výběr reproduktorů je v případě využití zesilovače prakticky neomezený a limitem je pouze cena, požadovaná kvalita a výkonové sladění se zesilovačem. Obecně vybírejte reproduktory s výkonem nad 70 W RMS, jejich citlivost nebo impedance již je méně důležitá. Pokud chcete z reproduktorů dostat maximum, doporučujeme zakoupit zesilovač s DSP procesorem, čímž získáte absolutní kontrolu nad ozvučením vozidla, které můžete dokonale přizpůsobit podle svých požadavků. 

Nechcete nic riskovat? Dejte na nás!

Abychom vám co nejvíce zjednodušili výběr těch nejvhodnějších reproduktorů, sestavili jsme tabulku s našimi doporučenými reproduktory seřazenými dle jejich pořizovací ceny. A to jak na tovární autorádio, tak na externí zesilovač. Vybírali jsme z ověřených reproduktorů, které máme důkladně naposlouchané z našich instalací, známe jejich zvuk, citlivost i všechny další přednosti.
 

Reproduktory pro zapojení na autorádio

Reproduktory pro zapojení na zesilovač

Cenová kategorie

Název reproduktorů

Cenová kategorie

Název reproduktorů

do 2000 Kč

Hertz K 165

do 5000 Kč

Audison APK 165P

do 3000 Kč

Hertz DPK 165

do 7000 Kč

Gladen RS 165 G2

 do 4000 Kč

ESB Audio 1.6K2X

do 9000 Kč

ESB Audio 3.6K2X

do 5000 Kč

Audison APK 165P

do 11000 Kč

Gladen Sigma 165.2

do 6000 Kč

Quartorigo Overture

do 13000 Kč

Morel Sensus 62

nad 7000 Kč

Morel Maximo Ultra 602 HE MKII

nad 15000 Kč

Audison AVK 6 P II

 

Co budete potřebovat k instalaci svépomocí?

Součástí většiny továrních reproduktorů je obvykle integrovaná plastová podložka, která je pro instalaci nových reproduktorů nezbytná. Pro většinou modely vozidel máme k dispozici plastové nebo MDF podložky pod reproduktory, díky kterým nové reproduktory snadno nainstalujete. Využít můžete i adaptéry pro reproduktorové konektory a hodit se vám může i sada nástrojů pro demontáž plastových dílů interiéru. Abychom vám výběr co nejvíce zjednodušili, vytvořili jsme sety reproduktorů dle značky auta. V této kategorii najdete námi sestavené sety reproduktorů v několika cenových kategoriích do většiny populárních modelů aut. Spolehnout se můžete na vysokou kvalitu trhem prověřených reproduktorů i jistotu, že reproduktory budou díky přiloženým podložkám přesně pasovat. 

Nezapomínejte na tlumení dveří

Tovární reproduktory jsou optimalizované pro nevhodné akustické podmínky ve dveřích automobilu a i proto od nich nelze čekat zázraky. Abyste však využili potenciál nových reproduktorů, doporučujeme dveře vytlumit, případně rovnou odhlučnit. Aplikace tlumicích materiálů výrazně zlepší nejen basovou složku a zvuk středobasového reproduktoru, ale zamezí také vibracím a rezonancím v oblasti dveří, které negativně ovlivňují výsledný zvuk. Pro tlumení dveří můžete využít naše zvýhodněné sady a pokud si nebudete vědět rady, přečtěte si náš článek, ve kterém se dozvíte detailní postup odhlučnění dveří.

Stále váháte s výběrem? Zastavte se k nám na prodejnu

Pokud si stále nejste výběrem jisti nebo máte zájem o poslech reproduktorů, zastavte se na náš nový brněnský showroom. S výběrem vám ochotně poradí naši tři zkušení prodejci a zodpoví všechny vaše případné otázky. Součástí showroomu je také demopanel s autorádii a pečlivě vybranými reproduktory, který názorně demonstruje rozdíly mezi nimi i přínos případně vyšší investice do dražších reproduktorů. Poslechnout si tedy můžete téměř všechny reproduktory uvedené v tabulce výše a reálně porovnat jejich zvuk i citlivost. K dispozici máme i předváděcí automobily, kde si můžete ozvučení vychutnat v reálných podmínkách. 

Máte to k nám daleko? Zavolejte nám na tel: 607 38 38 38 nebo jednoduše napište na email dotazy@ahifi.cz. Naši prodejci doporučí optimální reproduktory do auta dle vašich konkrétních přání a požadavků, případně se můžete objednat rovnou na montáž.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Nové reproduktory Gladen Sigma a Zeta
Německý výrobce Gladen nedávno představil dvě nové modelové řady Sigma a Zeta, které předznamenávají novou éru reproduktorů Gladen.
Celý článek
Když se spojí Audible Physics, Bowers & Wilkins a Abbey Road Studios
Jaký výsledek může mít spolupráce tří významných audio subjektů jako je Audible Physics, Bowers & Wilkins a Abbey Road Studios? To se samozřejmě dočtete v našem článku!
Celý článek
ESB Audio Novemila - high-end bez kompromisů
Dlouho očekávané reproduktory nejvyšší modelové řady Novemila od italských ESB jsou konečně tady. Naše první dojmy? Láska na první pohled...
Celý článek
Bavte se hudbou! Audio do BMW pro náročné
Ozvučení automobilů BMW je často diskutované téma, jelikož tovární audio systém neodpovídá kvalitě vozů samotných. Všechny možnosti upgradu zvuku se dozvíte v našem článku.
Celý článek
Analogový vs. "digitální" zesilovač - který vybrat?
Zesilovače jsou nedílnou součástí každého pokročilého audio systému a jejich kvalita, výkon a také třída ovlivňují výsledný zvuk. Jaký zesilovač je právě pro vás nejvhodnější?
Celý článek
Jak poslouchat hudbu ve vysokém rozlišení v autě?
Trendem poslední doby je poslech hudby ve vysokém rozlišení, které přináší studiovou kvalitu zvuku. Vše důležité o Hi-Res souborech a jejich poslechu v automobilu se dozvíte v článku.
Celý článek
Jak zlepšit tovární ozvučení auta?
Základní i pokročilé možnosti zlepšení továrního ozvučení včetně hledání cest k dosažení automobilového high-endu se pokusíme shrnout v našem článku.
Celý článek
Jak si správně vybrat zesilovač do auta
Zesilovač umožní vyšší výkon vašich reproduktorů, kvalitnější zvuk nebo instalaci subwooferu. Vše od správného výběru po všechny funkce zesilovačů si rozebereme v našem článku.
Celý článek

Komentáře k článku

2|Filip Dočekal , 07.02.2025, 10:16
Dobrý den, mám automobil KIA cee\'d 1. Generace rok výroby 2007 zajímalo by mě jak se u tohoto vozu lišil základní a příplatkový audiosystém, a v případě příplatkového audia, kolik se v autě nachází celkem reproduktorů a kde všude se nacházejí? Předem za odpověď děkuji
Odpověď: Josef Polakovič - AHIFI.CZ, 11.02.2025 09:23
Dobrý den, vážený zákazníku, dle dustupných informací se lišil kvalitnějšími reproduktory a přítomností zesilovače pod sedadlem spolujzdce, možná byla i varianta se subwooferem v zavazadlovém prostoru. Rozložení: 1x 80mm reproduktor v palubní desce, 2x 160mm + 2x 25mm výškové reproduktory v předních dveřích, 2x 160mm reproduktory v zadních dveřích. 
1|Stanislav Koza , 17.11.2024, 17:47
Zdravím, chtě bych poradit ohledně změny reproduktorů v automobilu. Značka Jeep renegade 2019. Bez velkých úprav ( řezání atd dveřních výplní ). Děkuji za doporučení, nebo radu. S pozdravem Stanislav
Odpověď: Lukáš Zemánek - AHIFI.CZ, 20.11.2024 15:06
Dobrý den, vážený zákazníku, odpověď Vám zasíláme na přiložený mail .