Má smysl investovat do zadních reproduktorů? To je jedna z nejčastějších otázek, kterou při ozvučování aut s našimi zákazníky řešíme. Automobilky se nás snaží přesvědčit, že čím víc reproduktorů, tím lepší zvuk. Ale je to skutečně tak? V tomto článku se na to podíváme podrobně a jednou provždy vysvětlíme, proč tento mýtus přetrvává, jaký má dopad na kvalitu poslechu a jaké řešení je to správné..jpg)
U kvalitně ozvučeného auta zadní reproduktory nehledejte. Na fotografii 3pásmový reproduktorový systém Morel Sensus 63 do předních dveří.
Proč jsou zadní reproduktory pro ozvučení auta nevhodné
Hudba je od svého základu nahrávána a produkována ve stereu. To znamená, že má dva hlavní kanály – levý a pravý – a oba směřují k posluchači zepředu. Takto vzniká hudební scéna, prostor a lokalizace jednotlivých nástrojů. Zadní reproduktory tento princip narušují. Místo aby se hudba odehrávala před vámi, dostáváte signál i zezadu a celkový obraz se rozpadá. Výsledkem je ztráta lokalizace nástrojů a zvuk se obecně stává méně čitelným.
Dá se to přirovnat ke koncertu. Když jdete na koncert své oblíbené kapely, aparatura nikdy nestojí za vámi. Všechen zvuk jde z pódia, zepředu, protože jen tak má smysl vnímat hudbu jako celek. V autě je to stejné – chcete mít pocit, že hudba přichází z čelního prostoru, ne že vás „honí“ ze zadních sedadel. Zadní reproduktory proto nejsou jen zbytečné, ale ve většině případů i vyloženě nevhodné.
Automobilky a bohužel i některé firmy prezentující se jako „odborníci“ se snaží tvrdit opak. Pod heslem „čím více reproduktorů, tím lepší zvuk“ vznikají systémy, které vypadají na papíře působivě, ale ve skutečnosti hudbu degradují. Je to podobné jako doma – když si chcete užít hudbu, pustíte si stereo sestavu, ne domácí kino s deseti reproduktory kolem vás. Hudba totiž není film a není o efektech ze všech stran, ale o čistém stereu a přirozeném poslechu.
Jak má tedy správně navržený zvuk v autě vypadat?
Ideálním řešením jsou pouze přední reproduktory v aktivním zapojení, pokud je to možné tak v třípásmové konfiguraci, napájené kvalitním zesilovačem a doplněné samostatným monoblokem a subwooferem. Aktivní zapojení znamená, že každý reproduktor má svůj vlastní kanál zesilovače a je řízen přímo přes DSP procesor. To umožňuje přesné nastavení dělicích frekvencí a převeším časového zpoždění.
Přední sestava zajistí stereo obraz přesně tak, jak bylo zamýšleno při nahrávání skladby. Subwoofer dodá potřebnou hloubku a energii basů a DSP procesor se postará nejen o ekvalizaci, časové korekce a správné sfázování reproduktorů se subwooferem, ale především o celkovou integraci systému. Tajemství totiž tkví právě v odborném nastavení DSP procesoru a v důkladných znalostech akustiky. Při správném naladění prakticky nepoznáte rozdíl mezi systémem s předními reproduktory a systémem doplněným o zadní. Zadní reproduktory jsou proto zbytečná investice. Mnohem lepší je ušetřené peníze vložit do kvalitní přední sestavy, která je pro výsledný zvuk klíčová a rozhodne o celém zážitku z poslechu.
U pokročilých instalací volíme nejčastěji přední reproduktory, zesilovač pouze pro reproduktory, druhý pro subwoofer, samostatný DSP procesor a subwoofer.
Kdy mají zadní reproduktory naopak smysl
Přesto existují situace, kdy instalace zadních reproduktorů dává smysl. Typicky jde o případy, kdy často vozíte cestující na zadních sedadlech a chcete, aby si hudbu užili i oni. V takovém případě je vhodné zadní reproduktory vyměnit za kvalitnější, často však postačí jejich zapojení přímo na autorádio a následná regulace hlasitosti pomocí faderu, aby nerušily stereo obraz vepředu. Pokročilejším řešením je využití DSP procesoru a vytvoření samostatného presetu pro poslech všech cestujících, který lze přepínat podle potřeby.
Zadní reproduktory mohou mít své místo také u jednodušších instalací bez externího zesilovače a DSP procesoru, kde je celé ozvučení napájeno pouze z hlavní jednotky. V takovém případě je rozumné vyměnit všechny reproduktory, aby byl výsledný zvuk vyrovnaný v celém autě.
Differential rear fill – cesta k prostorovějšímu zvuku
Pro náročné posluchače, kteří chtějí z vozu získat ještě realističtější zážitek, existuje řešení zvané differential rear fill. Nejde o běžné zapojení zadních reproduktorů, ale o speciální úpravu signálu pomocí DSP procesoru. Zadní středové reproduktory (výškové se nepoužívají) hrají pouze rozdílový signál L−R, který simuluje dozvuky a akustiku nahrávací místnosti.
Tento princip rozšiřuje zvukovou scénu, aniž by narušil přesnost a lokalizaci ve předu. Výsledkem je přirozenější a prostorovější poslech, blížící se zážitku ze studiové poslechové místnosti. Rear fill je dnes považován za nejlepší možný způsob, jak využít zadní reproduktory, a nachází své místo i v sound quality soutěžních instalacích.
Závěr – přijďte si poslechnout rozdíl
Jak jsme si vysvětlili, více reproduktorů v autě neznamená lepší zvuk. Naopak – ve většině případů zadní reproduktory narušují stereo obraz a jsou zbytečnou investicí. Správná cesta vede přes kvalitní přední sestavu, zesilovače, subwoofer a odborně nastavený DSP procesor. Pokud se použijí zadní reproduktory, pak jedině cíleně – pro cestující vzadu, nebo v podobě sofistikovaného rear fillu.
Právě tento koncept tvoří základ 95 % našich montáží a je důvodem, proč se zákazníci vracejí s úsměvem. Chcete-li si udělat vlastní názor, přijeďte k nám do Brna a poslechněte si naše demoauta, ve kterých vždy najdete pouze přední reproduktory a ve dvou instalacích včetně zadního differential rear fill. Jsme si jisti, že po této zkušenosti už o zadních reproduktorech nebudete ani uvažovat.
Škoda Kodiaq od Ahifi. Přijďte si poslechnout high-end ozvučení s třípásmovým systémem, zadním rearfill a předním i zadním subwooferem.




