Odhlučnění auta je složitou disciplínou, jejíž výsledek záleží zejména na kvalitě a technické vyspělosti použitých materiálů. Nová řada vibroakustických materiálů Comfortmat Aerospace přináší revoluční řešení, které v jediné vrstvě kombinuje účinné tlumení vibrací s výraznou zvukovou izolací – a to při zachování nízké hmotnosti. Díky tomu představuje ideální volbu zejména pro elektromobily a sportovní auta, kde se každý kilogram počítá. V tomto článku si novou technologii Aerospace představíme, vysvětlíme její princip a výhody i nevýhody oproti klasickému vícevrstvému řešení.
Nové vibroakustické materiály Comfortmat Aerospace všechny pohromadě – Volt, Pulsar, Zenith a Galaxy.
Vibroakustické materiály Comfortmat a jejich výhody
Každé vozidlo generuje během jízdy široké spektrum hluků a vibrací karosérie. Snížení hlučnosti v interiéru tak zdaleka není jen otázkou pohodlí, ale i vnímání kvality vozu a celkové únavy posádky. Zároveň platí, že moderní automobilová konstrukce s tenčími plechy a odlehčenými materiály klade na efektivní odhlučnění stále vyšší nároky.
Tradiční řešení využívá dvouvrstvý přístup: nejprve se aplikuje antivibrační vrstva, která eliminuje vibrace a rezonance karosérie. Následně se přidává druhá zvukově izolační vrstva, jenž brání průniku vzdušného hluku. Tento tridiční systém je vysoce účinný (samozřejmě dle kvality zvolených materiálů), ale také náročný – jak z hlediska instalace, tak přidané hmotnosti a tloušťky. Právě zde přichází s revolučním řešením vibroakustické materiály nové řady Comfortmat Aerospace.
Jedna vrstva místo dvou
Vibroakustické materiály Comfortmat Aerospace využívají unikátní konstrukci, která v jediné aplikaci spojuje výrazný antivibrační účinek se zvukovou izolací. Základem je vibroakustická vrstva se zpěněnými elastickými granulemi o velmi nízké hustotě. Tato kombinace dvou odlišných akustických prostředí – těžké matrice a lehkých, pružných granulí – zvyšuje schopnost pohlcovat a rozptylovat vibrace napříč širokým frekvenčním spektrem. Tato struktura zároveň přispívá ke zlepšení zvukové izolace, a to i v oblasti klíčových nízkých frekvencí. Vybrané modely jsou navíc doplněny o elastickou membránu, která výrazně zvyšuje útlum vzdušného hluku. Vrchní vrstvu tvoří speciální hliníková fólie Scale One o tloušťce 100 mikronů, která zajišťuje rozměrovou stabilitu, zvyšuje tuhost povrchu a chrání materiál při manipulaci i dlouhodobém provozu.
Hmotnost nižší až o 40% - ideální pro moderní vozy
Technologie Aerospace nabízí výjimečný poměr výkonu a hmotnosti, což je hlavní parametr zejména pro elektromobily, sportovní vozy a profesionální odhlučnění, kde je každé kilo navíc nežádoucí. Materiály Comfortmat Aerospace však i přes nízkou hmotnost vykazují akustický ztrátový činitel (MLF) až 0,62 jednotek, což je hodnota na úrovni nebo nad úrovní těch nejúčinnějších antivibračních materiálů na trhu. K tomu zároveň disponují vynikajícími akustickými vlastnostmi. Kromě toho mají materiály Aerospace i výrazný vliv na tuhost karoserie a u modelů Galaxy a Zenith zvyšují odpor proti deformaci plechu dokonce více než běžné antivibrační materiály – přispívají tedy k mechanické stabilitě a odolnosti celého dílu.
Díky tomuto konstrukčnímu přístupu dosahují materiály Aerospace vlastností, které byly dosud vyhrazeny jen pro vícestupňové aplikace:
- Efektivně tlumí vibrace karosérie na úrovni špičkových antivibračních materiálů.
- Výrazně omezují průchod hluku do interiéru.
- Zvyšují tuhost plechu dokonce více než antivibrační materiály.
- Jsou absolutně voděodolné a stabilní i při extrémních teplotách.
- Disponují i nižší cenou než v případě dvouvrstvých aplikací – a to jak za samotný materiál, tak i práci.
- To vše při plošné hmotnosti nižší o 35 až 40 % oproti běžným dvouvrstvým systémům.
Přehled materiálů Comfortmat Aerospace
Řada Aerospace zahrnuje čtyři materiály, z nichž každý je navržen pro specifickou oblast použití a různou míru zatížení vibracemi a hlukem. Všechny modely sdílejí shodnou technologickou platformu – tedy vícesložkovou vibroakustickou vrstvu, v některých případech doplněnou elastickou membránou, a povrchovou hliníkovou fólii Scale One pro zvýšenou mechanickou stabilitu. Liší se však tloušťkou, hmotností a mírou účinku, díky čemuž si lze vždy vybrat ten nejvhodnější materiál podle konkrétní části karoserie nebo požadavků na celkovou hmotnost.
Comfortmat Volt – nejlehčí a nejtenčí materiál z celé řady Aerospace. Díky tloušťce 2,5 mm a plošné hmotnosti 2,2 kg/m² nabízí překvapivě vysokou účinnost při velmi nízkém zatížení. Hodnota akustického ztrátového činitele (MLF) 0,36 odpovídá úrovni pokročilých antivibračních materiálů. Ideální pro použití na velkých a tenkých dílech karoserie – střecha, dveře, kapota nebo víko kufru.
Comfortmat Pulsar – univerzál pro většinu ploch, kde je potřeba řešit kombinaci vibrací a hluku ve střední intenzitě. Při tloušťce 5 mm dosahuje hodnoty MLF 0,45, což odpovídá vyšší třídě antivibračních materiálů. Je ideální pro dveře, blatníky, zavazadlový prostor, oblast pod zadními sedačkami, ale i podběhy. Se svou plošnou hmotností 4,06 kg/m² už nabízí velmi účinnou zvukovou izolaci i mechanické zpevnění plechu.
Comfortmat Galaxy – materiál navržený pro náročnější aplikace s vyšším hlukovým zatížením. Kombinace 5 mm vibroakustické vrstvy a 2 mm elastické membrány zajišťuje vysoký útlum hluku i vibrací. Hodnota MLF 0,56 a plošná hmotnost 6,9 kg/m² jej předurčují pro použití na podlahu, zadní podběhy, středový tunel nebo dno kufru. Tedy tam, kde se běžně používají těžké vícestupňové aplikace.
Comfortmat Zenith – vlajková loď řady Aerospace a vůbec nejúčinnější jednovrstvý materiál pro odhlučnění auta. Se svou celkovou tloušťkou 9 mm s 3 mm akustickou membránou, hodnotou MLF 0,62 a plošnou hmotností 8,9 kg/m² se řadí na vrchol nabídky a přitom je stále lehčí než běžné dvouvrstvé kombinace. Určený pro maximální odhlučnění podlahy, zadních podběhů, zavazadlového prostoru.
Jak si Aerospace stojí oproti klasickým dvouvrstvým řešením?
Nová řada vibroakustických materiálů Aerospace přináší řadu výhod, ale zároveň je třeba objektivně říct, že účinnost nových materiálů závisí na tom, s jakým typem klasické aplikace ji porovnáváme. V porovnání se základními tlumicími materiály (například kombinace antivibračního materiálu o tloušťce 2 mm a běžného zvukově izolačního materiálu) nabízí Aerospace zpravidla vyšší účinnost, lepší antivibrační vlastnosti a mechanickou stabilitu a nižší celkovou hmotnost. Výhodou je také jednodušší instalace, protože celý efekt se dosahuje v jediné aplikaci.
Jiná situace nastává při porovnání se špičkovými dvouvrstvými aplikacemi – například kombinací Comfortmat Viper a Blockshot nebo Extreme a Titan, které představují absolutní špičku v odhlučnění vozidel. V tomto případě i nejvýkonnější materiál řady Aerospace Comfortmat Zenith zaostává za kombinovanou účinností dvou samostatně optimalizovaných vrstev. Stejně tak jako v jiných odvětvích, i zde platí, že řešení „dva v jednom“ nikdy plně nenahradí precizně navržené vícestupňové systémy.
Přesto má řada Aerospace své nezaměnitelné místo. Nabízí dostatečnou účinnost pro široké spektrum použití a díky svému složení umožňuje výrazně snížit hmotnost celé instalace – dle našich propočtů rozdíl může činit i 40 Kg na jednom autě oproti běžným dvouvrstvým řešením. To je zásadní zejména u elektromobilů a sportovních vozů, kde se hledá rovnováha mezi komfortem, výkonem a hmotností. Ale samozřejmě i pro všechny, kteří z nějakého důvodu nechtějí výrazně zatížit svůj vůz. Příjemným bonusem je pak i nižší cena, než v případě konvenčního řešení s aplikací dvou vrstev.
Comfortmat Galaxy přidává navíc membránu o tloušťce 2 mm pro výrazně vyšší účinnost. A Zenith dokonce 3 mm.
