
Nejprve je důležité zbavit lak soli
Posypová sůl, která se používá v zimě na silnicích, může mít velmi negativní vliv na lak auta. Sůl obsahuje chemické látky jako chlorid sodný a chlorid vápenatý, které mají korozivní vlastnosti. Snadno se přichytává na povrch laku a proniká i do drobných prasklin a škrábanců, kde se urychluje proces koroze. Sůl navíc narušuje ochrannou vrstvu laku, čili čím dříve se soli a dalších chemikálií zbavíte, tím lépe. Bežným mytím autošamponem však posypovou sůl z laku zcela neodstraníte a je vhodné použít kyselé přípravky, které sůl rozpouští. K tomu je ideální například Gyeon Q²M Bug&Grime, který díky svému kyselejšímu složení spolehlivě odstraní posypovou sůl a další nečistoty. Postup je jednoduchý - nastříkejte na celý povrch auta, nechte chvíli působit a opláchněte silným proudem vody. Nevynechejte žádnou část exteriéru auta a využít jej nezapomeňte ani v motorovém prostoru, kde je soli po zimě více než dost. Jelikož Bug&Grime doporučujeme používat před každým mytím, využijete jej s jistotou i v budoucnu a vyplatí se zakoupit rovnou cenově výhodnější litrové balení. Alternativně je možné použít dekontaminační šampony nebo aktivní pěny, ty jsou však většinou alkalického složení s pH větším než 7 a neporadí si se solí tak dobře jako zmíněný Bug&Grime.
Pokračujeme čištěním kol a pneumatik
Kola dostala v zimě zabrat snad nejvíce a všudypřítomná sůl a další chemikálie musí samozřejmě pryč. Pokud využíváte stejnou sadu kol v zimě i v létě, tak byste měli zpozornět dvojnásob, stejný postup však můžete aplikovat i na letní sadu. Málokdo totiž na podzim kola důkladně vyčistí a zazimuje. Čest patří výjimkám, jenž mohou tento bod s klidem na duši vynechat. A co k čištění kol po zimě použít? Ideálním pomocníkem pro tyto účely je odstraňovač polétavé rzi, například Gyeon Q²M Iron WheelCleaner. Ten si snadno poradí se železitými usazeninami i dalšími nečistotami. Inovované složení v gelové konzistenci disponuje vyšší účinností a konečně i přijatelnější "vůní", pokud to jde tak nazvat. Pro běžné znečištění zpravidla stačí produkt nastříkat na povrch kol, nechat několik minut působit (dokud neuvidíte typickou fialovou barvu znamenající reakci se železitými částicemi) a opláchnout vodou, případně silné nečistoty "doladit" štetcem. Minimálně po zimě však preferujeme důkladnější očistu pomocí mycí rukavice nebo ideálně kartáče na kola. A to hlavně tehdy, pokud kola jsou na autě a přístup je o to složitější. Při té příležitosti doporučujeme také důkladné vyčištění pneumatik pomocí Gyeon Q²M TireCleaner, který společně s kartáčem na pneumatiky hloubkově odstraní zašlou špínu a zajistí ideální podmínky pro aplikaci přípravku na pneumatiky.Dekontaminací laku odstraníme polétavou rez, asfalt a další nečistoty
Podobně jako kola i lak potřebuje po zimě úlevu od polétavé rzi, usazeného vodního spotu nebo asfaltu. Dekontaminací lak zbavíme těchto nečistot a připravíme jej pro následnou ochranu laku, která ve většině případech bude po zimě již nefunkční. Výjimkou může představovat jen víceletá keramická ochrana, pokud už není na konci svých sil. I v případě funkční keramické ochrany však tento krok nemusíte vynechávat. Keramika po zimě často potřebuje menší detox a osvěžení, aby si nadále zachovala své vlastnosti. A pokud použijete pH neutrální přípravek na odstranění polétavé rzi, jako je Gyeon Q²M Iron, nemusíte se obávat narušení ochranné vrstvy. Jaký je tedy postup při dekontaminaci? Nejprve Iron nastříkejte na lak, nechte pár minut působit a důkladně opláchněte silným proudem vody. Doporučujeme pracovat po částech, aby Iron na laku nezaschl. Následně se zaměřte na asfaltové tečky. Po zimě jich nebude tolik jako v létě, vycházíme ale opět z předpokladu, že na podzim jste tento krok vynechali. S asfaltem si rychle poradíte pomocí Gyeon Q²M Tar. Stačí nastříkat Q2M Tar na danou oblast, nechat chvíli působit (gelová konzistence zajistí ulpění na laku) a následně setřít povrch mikrovláknovou utěrkou. Většinou si vystačíte s výše uvedenou chemickou dekontaminací, v případě silného znečištění můžete sáhnout ještě po clay. Podrobnější informace nejen o clayování se dozvíte v našem dalším článku jak dekontaminovat lak, nyní se však věnujme mytí.
Autošampon završí jarní očistu laku
Po dekontaminaci se konečně dostáváme k samotnému mytí auta. Tím odstraníme zbytkové chemikálie z předešlých kroků a důkladně lak vyčistíme od veškerých nečistot. Před mytím se rozhodněte, jestli budete v posledním kroku aplikovat ochranu laku. Pokud ano, doporučujeme použít čistý, pH neutrální šampon bez přidaných vosků či jiných ingrediencí zvyšující lesk, například Gyeon Q²M Bathe. V případě, že již nechcete pokračovat aplikací nové ochrany nebo je na laku funkční keramická ochrana, můžete umýt lak šamponem s voskem či odolnější keramikou. Takový autošampon dodá laku lesk a hydrofobní vlastnosti po dobu několika týdnů až měsíců a pravidelným mytím udržíte lak vždy chráněný, byť s omezenými vlastnostmi oproti plnohodnotné ochraně. K mytí budete ještě potřebovat mikrovláknovou mycí rukavici, kbelík na vodu (ideálně dva) a sušící ručník. Více informací se opět dozvíte v našem starším článku jak umýt auto.Prvotřídní ochranu zajistí Gyeon Q2 CanCoat Evo
V současnosti máme pro běžného smrtelníka jen jedno doporučení na ochranu laku a tím je Gyeon Q² CanCoat Evo. Ptáte se proč? CanCoat je keramický povlak s odolností 1 roku nebo 12 tisíc km. Na sezonu si s ním tedy vystačí drtivá většina řidičů, mnozí i na celý rok. Kromě toho CanCoat přebírá ty nejdůležitější vlastnosti tradičních keramických povlaků - je odolný vůči UV záření, chemikáliím, i soli, dodá laku vysoký lesk a vynikající hydrofobní vlastnosti se skvělým beadingem a zajistí snadnější mytí a omezené ulpívání nečistot. Pro amatérské detailery však přináší další důležité vlastnosti - CanCoat je možné bez omezení aplikovat na ulici a práce s ním je opravdu snadná. Oproti keramickým ochranám ani lajk nemůže prakticky nic zkazit. Pro optimální výsledek doporučujeme začít odmaštěním pomocí Gyeon Q²M Prep, jenž zajistí dokonalé propojení s CanCoat. Ten následně stačí šplíchnout na mikrovláknovou utěrku, rozetřít po laku a následně setřít. Nemusíte se bát slešťování - i kdybyste si dali na čas, CanCoat je doslova blbuvzdorný. A navíc jej můžete použít na jakoukoliv část auta, tedy nejen na lak, ale i na kola, plasty nebo světla. Nezapomeňme na to, že balení o objemu 200 ml vystačí s přehledem na 10 aut. Tady není zkrátka o čem přemýšlet.
Tekuté stěrače nesmí v jarních měsících chybět
Pomalu finišujeme. Aby vás jarní deště nepřekvapily, doporučujeme nanést na skla tekuté stěrače. Ty zajistí rychlý odvod vody ze skel, lepší viditelnost za deštivého počasí a při vyšší rychlosti (nad 70 km/h) i možnost konvenční stěrače vůbec nezapínat. Oceníte i snadnější čištění od mrtvého hmyzu. Pokud navážeme na trend nastavený CanCoatem a jeho ultra snadnou aplikací, doporučíme Gyeon Q² QuickView. Tyto inovativní tekuté stěrače bez nějaké složité přípravy nanesete za pár minut a vydrží minimálně půl roku. Stačí okno vyčistit kvalitním čističem skel a aplikovat Q2 QuickView. Díky integrovanému plstěnému aplikátoru je to opravdu hračka. Po 5 minutách setřete zbytky mikrovláknovou utěrkou (opět beze strachu z přeschnutí) a máte hotovo. Aplikaci doporučujeme i na boční okna, ostatně objem 120 ml opět vystačí na několik automobilů. Náročnější na přípravu, ale s odměnou životnosti až 3 let můžete zvolit i alternativu Gyeon Q² View Evo. Je tedy na vás, jakou cestou se vydáte, oba tyto špičkové produkty stojí za investovaný čas i peníze. Pro více informací můžete zhlédnout i naše video na Youtube, kde se dozvíte detailní postup aplikace druhých zmíněných tekutých stěračů od Gyeonu.Saténově černé pneumatiky umocní perfektní výsledek
Detailing je o detailech a jedním z nich jsou pneumatiky. Saténově černé pneu jsou zkrátka in a dodají autu šmrnc. Nedostatkem většiny "lesků" na pneumatiky je však jejich odolnost. Obvykle vydrží v řádu dnů a jejich slávu ukončí první déšť nebo mytí. Gyeon Q² Tire je však jiný a dle našich zkušeností přežije i několik týdnů i v deštivém počasí. Je to i díky velké náloži SiO2 v jeho složení i schopnosti pronikat hluboko do struktury gumy. Pro ještě vyšší odolnost je možné Q2 Tire i vrstvit. Pro dlouhodobý výsledek doporučujeme vyčistit pneumatiky pomocí Gyeon Q²M TireCleaner, jenž se postará o důkladné vyčištění a propojení s Q2 Tire. Silné kombo pro saténově černé pneumatiky s dlouhodobým účinkem.Slovo závěrem
Zima je dlouhá a posypová sůl společně s dalšími agresivními chemikáliemi dokáží napáchat nemalé škody. Proto nepodceňujte jarní detox vašeho plechového miláčka. Kompletní péče zmíněná v tomto článku vám zabere jedno odpoledne a výsledek rozhodně stojí za tu námahu. Velkou výhodou zmíněných produktů jihokorejského Gyeonu je nejen dlouhodobý efekt a velmi snadná aplikace, ale i možnost pracovat bez garáže, například na veřejné samoobslužné myčce. Pamatujte však na tradiční pravidlo - pracovat ve stínu a pokud to nejde, tak v brzkých ranních či večerních hodinách, ideálně při teplotách nad 18 stupňů (alespoň co se týče aplikace keramické ochrany laku). K tomu nastávají ideální podmínky právě v době psaní tohoto článku.
Doporučené produkty ve zkratce
Opakování je matka moudrosti a dvojnásob to platí pro ty, kteří čtou jen nadpisy. Níže najdete 10 nejdůležitějších produktů pro jarní očistu auta, za které dáme ruku do ohně:
- Gyeon Q²M Bug&Grime pro odstranění soli a usazené špíny po zimě.
- Gyeon Q²M Iron WheelCleaner pro důkladné vyčištění kol a zbavení polétavé rzi a brzdového prachu.
- Gyeon Q²M TireCleaner pro odstranění hloubkové špíny z pneumatik.
- Gyeon Q²M Iron pro chemickou dekontaminaci laku.
- Gyeon Q²M Tar pro odstranění asfaltových teček z laku.
- Gyeon Q²M Bathe pro důkladné mytí a odstranění chemikálií po předchozích krocích.
- Gyeon Q²M Prep pro odmaštění laku před aplikací ochrany.
- Gyeon Q² CanCoat Evo pro ochranu laku, vysoký lesk a excelentní hydrofobní vlastnosti.
- Gyeon Q² QuickView pro rychlou ochranu skel se snadnou aplikací.
- Gyeon Q² Tire pro saténově černý vzhled pneumatik.
Nyní můžete všechny doporučené produkty zakoupit se slevou 20 %. Stačí v košíku zadat slevový kód JARO