Můj účet

Comfortmat Titan - síla řeckých bohů v boji proti hluku v autě

Ruský výrobce špičkových materiálů pro odhlučnění vozidel Comfortmat nedávno představil několik antivibračních a zvukově izolačních materiálů pro nadcházející sezóny a jedním z těch nejzajímavějších je bezesporu membránový materiál Comfortmat Titan. A jak již název napovídá, nejedná se o běžný zvukově izolační materiál. Stejně jako dávní Titáni byli dle pověstí vládci světa a zplodili první olympské bohy, tak Comfortmat Titan vládne současným materiálům pro odhlučnění vozidel a umožní maximální možnou zvukovou izolaci vašeho vozu.

Odhlučnění vozidel od historie po současnost

Jako každý obor, tak i odhlučnění vozidel se prakticky každým rokem vyvíjí a používané materiály jsou stále účinnější. Před mnoha lety se nejčastěji pracovalo (a některé společnosti překvapivě stále pracují i v dnešní době) s materiály vyrobenými nejčastěji z recyklované polyuretanové pěny, jakým je například materiál STP BlackTon. V automobilovém průmyslu se také s oblibou využívaly materiály absorbující hluk na bázi akustické plsti, jako je například Profidamp Felt 10. Vývoj i technologie pokročily a přišla doba materiálů "neoprénového" typu na bázi pěnové gumy, do kterých můžeme zařadit třeba Silent Coat Neoprene a mnoho dalších napříč trhem. Jejich výhoda je oproti prvním dvoum zmíněným ve voděodolnosti a všechny tyto typy materiálů se můžou pochlubit i nízkou hmotností a obvykle příjemnou cenou. V dnešní době však již na trhu s odhlučněním nemají prakticky uplatnění a to zejména kvůli své velmi nízké účinnosti. Ta se pohybuje v hodnotách zvukové izolace od 12 do 15 dB dle jejich tloušťky a proto se hodí buď na instalace zaměřené zejména na velmi nízkou cenu, nebo na oblasti, které nejsou tak zatížené hlukem. Před deseti lety byla taková účinnost z říše snů, v dnešní době však máme v nabídce materiály mnohonásobně účinnější. Výrobci odhlučnění se nejprve snažili tento nedostatek zamaskovat aplikací třetí vrstvy odhlučnění v podobě protihlukové membrány, jakou je například Comfortmat Blockator. Ta je schopná účinnost materiálu až zdvojnásobit, nicméně nevýhody přetrvávaly. Tou největší je rapidní zvýšení ceny a také náročnost aplikace, protože společně s antivibračním materiálem se jedná o tři vrstvy odhlučnění. A to zabere hodně, opravdu hodně práce. Proto ruský lídr trhu s ohlučněním Comfortmat přišel již v roce 2018 se třemi membránovými materiály, které znamenaly doslova boom v odhlučnění vozidel.

Membránové materiály jako budoucnost odhlučnění vozidel

Membránové materiály se skládají ze samolepící vrstvy, zvukově izolační vrstvy a protihlukové membrány. Takový materiál tedy nahrazuje dvě vrstvy odhlučnění, které jsou pro současné potřeby trhu nezbytné. Účinnost materiálu závisí na tloušťce a složení zvukově izolační vrstvy a zejména na tloušťce protihlukové membrány. Jak již bylo výše zmíněno, Comfortmat před dvěma lety představil první membránové materiály na světě, které se liší pouze v tloušťce protihlukové membrány a díky tomu i hmotnosti a účinnosti, která se pohybuje od 25 do 32 dB. Nejúčinnějším z nich byl Comfortmat Blockshot, který při celkové tloušťce 7 mm disponuje membránou o síle 2 mm a účinností až 32 dB. Tento materiál se nejčastěji používá jako druhá vrstva při odhlučnění podlahy a podběhů, nicméně aplikovat jej můžete samozřejmě na libovolnou oblast. V roce 2020 Comfotmat napodobila další ruská společnost SGM, která představila vlastní membránové materiály nové generace, které byli ještě mírně účinnější než materiály od společnosti Comfortmat. Dva roky vývoje a nové složení obou vrstev se samozřejmě pozitivně projevilo na účinnosti a tak i materiály SGM získaly rychle na popularitě. Další výrobci však touto technologií nedisponují a tak pomyslnou štafetu opět převzal Comfortmat a představil Comfortmat Titan, nejúčinnější zvukově izolační materiál na celém trhu.

Comfortmat Titan

Nyní se pojďmě věnovat novému materiálu Comfortmat Titan. Jedná se tedy o membránový materiál, který je složený ze tří vrstev. Tou první je tenká vrstva s vysoce účinným lepidlem, následuje zvukově izolační vrstva o tloušťce 4 mm se složením na bázi velmi husté a vysoce účinné akustické pěny AcoFoam na bázi směsi syntetických kaučuků a konečně třetí (a zcela zásadní) vrstvu tvoří protihluková membrána nejnovější generace o tloušťce taktéž 4 mm. Titan o celkové tloušťce 8 mm umožní zvukovou izolaci až 38 dB, díky čemuž mu náleží titul absolutně nejúčinějšího zvukově izolačního materiálu na světě. Titan se aplikuje jako druhá vrstva na antivibrační materiál, který zamezí vibracím šířícím se po karoserii vozu a hluku o těch nejnižších frekvencích. Titan následně absorbuje nízké a středně vysoké frekvence hluku. Vzhledem k tloušťce a účinnosti materiálu je jeho použití omezeno prakticky pouze na podlahu a podběhy vozdila. Právě tyto oblasti jsou nejvíce zatížené hlukem a na ty ostatní stačí použití méně účinných membránových materiálů z naší nabídky. Comfortmat Titan však není pro každého. Titan není levný, není ani lehký a je určený výhradně pro instalace zaměřené na maximální možné odhlučnění. A i proto jsme si nechali pouze pro český trh vyrobit podobný materiál Comfortmat Titan Lite. Ten disponuje stejným designem, stejným složením a jediným rozdílem je tloušťka protihlukové membrány, která je snížena ze 4 na 3 mm. To umožní snížení hmotnosti ze 7,8 Kg / m² v případě klasické verze Titanu na 5,6 Kg / m² u Titanu Lite. Přitom snížení účinnosti na 36 dB není nějak zásadní a i v případu Titanu Lite se stále jedná o nejúčinnější materiál na trhu při tloušťce 7 mm. Reálné snížení hmotnosti při aplikaci na podlaze a podbězích je cca 7 Kg, což je poměrně velká hodnota. Právě proto jsme si nechali tento materiál vyrobit, abychom mohli nabídnout i membránový materiál s přijatelnou hmotností, extrémní účinností a širším možnostem využití. Jako základ pro naše nejúčinnější balíčky Premium Plus a Expert Plus tedy tvoří nově Comfortmat Titan Lite. Zákazníkům, kteří neřeší hmotnost pak nabízíme plnohodnotnou variantu Comfortmatu Titan.

Odolnost vůči vlhkosti

Nejen do dveří, ale i do ostatních částí vozu se může dostat vlhkost, která může narušit strukturu i funkci běžných protihlukových materiálů. Titan se ničeho takového nebojí a jeho složení je zcela necitlivé na účinky vlhkého prostředí. Titan neabsorbuje vodu, nehnije, nerozkládá se a zachovává si stejné vlastnosti dokonce i v zimě. Samostatnou kapitolou je pak lepící vrstva Titanu, která dokonale přilne jak ke kovu, tak k první vrstvě odhlučnění v podobě antivibračního materiálu. Koeficient adheze je 5 až 8 N / cm, což výrazně převyšuje výkon materiálů ostatních výrobců. Testy prokázaly, že dokonce ani dlouhodobé ponoření do vody nevede k žádnému narušení fixace a tměl neumožňuje vlhkosti a vzduchu dostat se pod materiál.

Teplotní odolnost

Charakteristickým znakem Titanu i dalších zvukově izolačních materiálů společnosti Comfortmat je tepelná stabilita v až neuvěřitelném rozmezí od -50 °C do +150 °C Je to díky unikátní lepivé vrstvě, která byla vytvořena pro sezonu 2019/2020 za spolupráce s předními evropskými společnostmi zabývajícími se touto problematikou. Konkurenční produkty často používají tavná lepidla, která při zahřívání mění své vlastnosti a stávají se nestabilními. Výsledkem je, že se materiál začne odlupovat při teplotách nejen okolo 60 až 80 °C, čemuž často dochází v letních měsících, ale i v mrazu. S Titanem se však nic takového prakticky nemůže stát a můžete se spolehnout na stejnou funkci tohoto materiálu po celou životnost vozidla.

Ochrana před tepelnými ztrátami

Struktura materiálu Comfortmat Titan nejen že nepropustí hluk do interiéru, ale má i tepelně izolační vlastnosti. Tepelná izolace všech oblastí vozu pomáhá jak v zimě, tak v létě. V zimě v interiéru vydrží teplejší teploty po dobu i několika hodin po vypnutí motoru. Podobný, ale opačný efekt pocítíte v létě, kdy v interiéru déle udržíte chladné teploty i po vypnutí klimatizace. Stejnou funkci mají i ostatní membránové materiály Comfortmat Blockshot, Integra a Skyline a při kompletním odhlučnění bude vůz i tepelně izolován.

Žebříček nejúčinnějších zvukově izolačních materiálů současnosti

Na závěr této minirecenze jsme si pro vás připravili přehled 10 nejúčinnějších zvukově izolačních materiálů pro odhlučnění vozidel současnosti. Ne nadarmo v nich najdete výhradně materiály ruských výrobců Comfortmat, SGM a jednoho zástupce má i další ruský výrobce STP. Žádný další výrobce na světě nedisponuje technologiemi, které by umožnili vyrobit vysoce účinné membránové materiály pro odhlučnění vozidel. Porovnat můžete účinnost, tloušťku, hmotnost i aktuální cenu za 1 m². Připomínáme, že v akustice je každý 1 dB hodnota, která představuje výrazný rozdíl v hluku. Hodnoty jsme převzali od výrobců, brzy však zveřejníme vlastní měření materiálů, které se však dle měření v zahraničí příliš neliší.
Název materiáluÚčinnostTloušťka HmotnostCena za 1 m² 
     1. Comfortmat Titan38 dB8 mm7,8 Kg / m²1227 Kč
     2. SGM Barrier Mix Profi37 dB9 mm7,37 kg / m²1047 Kč
     3. Comfortmat Titan Lite36 dB7 mm5,6 Kg / m²1084 Kč
     4. SGM Barrier Mix35 dB6 mm4,37 Kg / m²747 Kč
     5. SGM Barrier Ultra33 dB6 mm4,47 Kg / m²647 Kč
     6. Comfortmat Blockshot32 dB7 mm4,11 Kg / m² 712 Kč
     7. STP Qattarra32 dB6 mm5,0 Kg / m²1533 Kč
     8. Comfortmat Raptor30 dB4 mm3,57 Kg / m²684 Kč
     9. Comfortmat Integra28 dB6 mm2,91 Kg / m²655 Kč
   10. SGM Barrier Lite28 dB6 mm2,62 kg / m²572 Kč


Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Komentáře k článku