Design, konstrukce a nové technologie: Aerospace a Vacuum Spheres
Začínáme designem, který se až na malý detail se zvětšeným logem a názvem produktu prakticky nezměnil. Ostatně proč měnit něco, co funguje. Pod vnějším obalem je však vše zcela jiné. Zásadní rozdíl oproti první generaci spočívá v použité výrobní technologii s názvem Aerospace, která kombinuje vícevrstvou laminaci s pokročilým řízením materiálové struktury. Klíčovou inovací jsou granule Vacuum Spheres – mikroskopické duté kuličky s extrémně nízkou hustotou 0,00002 kg/cm³, rovnoměrně rozptýlené v polymerové matrici. Tyto granule slouží jako „energetické pasti“ pro akustickou vlnu – pohlcují a rozptylují zvukové vibrace ve všech směrech.
Co je velmi důležité, tak Integra si zachovala svou nízkou hmotnost a proto i nadále zůstavá hlavní volbou pro dveře automobilu. Vzhledem k rapidnímu zvýšení účinnosti, která dosahuje hodnot první generace Blockshotu, je nyní možné s přehledem využít na všechny oblasti karoserie. Další změnou je absence akustické membrány, jenž konvenčním membránovým materiálům dodává výrazně vyšší účinek. Složení nové Integry je natolik účinné, že již nemělo smysl přidávat membránu a zbytečně navyšovat hmotnost. Membrána je však součástí Blockshotu druhé generace, díky čemuž se jeho schopnost zvukové izolace približuje nejvýkonnějšímu materiálu na světě - Comfortmat Titan. O tom však až někdy příště.
Zajímavostí je také jakákoliv absence lepidla, přitom nová Integra drží prakticky stejně, podle nás i více, než předcházející generace. Materiál má tloušťku 6 mm a jeho horní vrstvu tvoří vylepšená odolná textilie s ochranným nano povlakem PE Barrier, který zvyšuje mechanickou i klimatickou odolnost. V kombinaci s kvalitním antivibračním materiálem (např. Comfortmat Vespa, Cobra nebo Viper) tvoří Integra mimořádně účinný dvouvrstvý systém s hned několika revolučními vlastnostmi, na které se podíváme níže.
Úplná eliminace rezonancí (v rozmezí 1000–2000 Hz)
Jedním z hlavních nedostatků běžných akustických materiálů na bázi pěnového polyetylenu či polypropylenu je vznik tzv. rezonanční zóny v oblasti mezi 1000 až 2000 Hz, kde dochází k výraznému poklesu účinnosti. Právě v tomto pásmu lidské ucho nejlépe vnímá nepříjemné špičky, dunění nebo „hučení“ v interiéru. Měření Comfortmat Integra Gen2 však ukazují zcela rovný průběh bez rezonančního propadu, což znamená rovnoměrný akustický útlum v celém středním pásmu. V praxi to přináší přirozenější zvukový prostor, méně únavy při jízdě a vyšší subjektivní komfort.Graf frekvenční charakteristiky plechu karoserie
Níže uvedený graf zobrazuje frekvenční charakteristiku kovové desky o tloušťce 0,8 mm (část karoserie) s různými typy aplikovaných materiálů:
- Žlutá křivka: antivibrační materiál + Comfortmat Integra Gen2
- Tyrkysová křivka: antivibrační materiál + klasický membránový zvukově izolační materiál na bázi pěnového polyetylenu nebo polypropylenu (například Comfortmat Integra první generace, CTK Multimat Pro, CTK Multimat EVO, STP Bromo, STP Sonora, SGM Barrier Lite, atd).
Pozorování a výsledek:
- Na ose X je frekvence zvuku (Hz) od 100 do 10 000 Hz. Na ose Y je úroveň rezonance zvukové energie.
- V pásmu 1000–2000 Hz je u tyrkysové křivky výrazný pokles, následovaný rychlým nárůstem – to je tzv. zóna rezonance, kde klasické pěnové materiály na bázi polyethylenu a polypropylenu ztrácí účinnost a způsobují nestabilitu akustického tlumení.
- Comfortmat Integra Gen2 (žlutá křivka) naopak v tomto pásmu drží lineární průběh bez ztráty účinnosti, což značí stabilní útlum bez rezonance.
- Při vyšších frekvencích (> 2500 Hz) zůstává Integra Gen.2 stále vyrovnaná, zatímco klasické materiály výrazně propouští zvukovou energii.

Zlepšení antivibračních schopností až o 200 %
Ačkoliv je Integra zvukově izolační materiál, dokáže nevídaným způsobem eliminovat i vibrace ve spojení s antivibračním materiálem. Koeficient mechanické ztráty, jinými slovy akustický ztrátový činitel (anglicky mechanical loss factor - MLF) vyjadřuje schopnost materiálu pohlcovat vibrace a měnit je v tepelnou energii. Testy ukázaly, že kombinace antivibrační vrstvy a Integra Gen2 zvyšuje MLF až o 200 %, a to především v extrémních teplotních podmínkách. Na rozdíl od většiny běžných materiálů, které při mrazu nebo horku ztrácejí účinnost, Integra Gen2 zachovává vysoký výkon při teplotách od −40 °C až do +140 °C. To zajišťuje spolehlivý provoz i při zimním startu nebo letním parkování na slunci.
Zvýšený akustický útlum
Z hlediska čisté zvukové izolace přináší nový materiál další zásadní výhodu. Měření zlepšení zvukové neprůzvučnosti na kovové desce o tloušťce 0,8 mm ukazují, že oproti aplikaci samotného antivibračního materiálu přináší přidání Comfortmat Integra Gen2 až o 75 % vyšší útlum hluku. V čistém porovnání materiálů měla Integra první generace schopnost zlepšení zvukové neprůzvučnosti (ΔR) až o 27 dB v laboratorních podmínkách, nová Integra tuto důležitou vlastnost navyšuje až na 32 dB, oproti původnímu stavu. Tento rozdíl je dobře patrný v jízdě po hrubém asfaltu, štěrku, u vozů s většími koly nebo tenkým plechem dveří, kde dochází ke klasickému přenosu vnějšího hluku do kabiny. Výsledkem je tišší interiér a snazší vnímání detailů při poslechu hudby nebo telefonování.
Mechanické zpevnění karoserie
Jedním z často přehlížených přínosů dobře zvoleného izolačního systému je mechanické zpevnění karoserie. Testy ukazují, že kombinace antivibrační vrstvy a Comfortmat Integra Gen2 zvyšuje tuhost běžného karosářského plechu až o 85 %, zatímco samotný antivibrační materiál přináší přibližně zlepšení +35 %. Vyšší tuhost znamená menší průhyb a rezonanci dveří, podlahy nebo střechy, nižší výskyt vrzání, lepší pocit z jízdy (tzv. subjektivní „pevnost vozu“), vyšší celkovou pasivní akustickou stabilitu.
Shrnutí: Integra představuje nový standard v odhlučnění auta
Druhá generace Integry přináší několik výrazných změn. Vizuálně došlo k drobné úpravě designu potisku, to hlavní je však uplně nové. Zásadní je ale posun v účinnosti díky nové technologii výroby s granulemi Vacuum Spheres – při testech dosahovala Integra Gen2 hodnoty změny zvukové neprůzvučnosti (ΔR) až 32 dB, což ji katapultuje do zcela jiné výkonnostní kategorie.
Důležitá změna je i v použití. Zatímco první generace byla určena primárně do dveří, nová generace je bez kompromisu použitelná i na podlahu, podběhy, kufr nebo zadní blatníky, kde je třeba kombinovat útlum i strukturální pevnost. Díky tomu je možné pracovat s různými kombinacemi antivibračních materiálů a budeme díky tomu i brzy měnit naše balíčky odhlučnění a postupy při montáži. Již nyní však pracujeme s novou generací a Integry a Blockshotu, což dělá naše instalace odhlučnění výrazně účinnějšími.
Další výrazný posun nastal v oblasti přilnavosti a to i přes absenci lepidla. Praxe nám ukazuje, že jakmile je materiál nalepen, prakticky není možné jej beze zbytku odstranit. Přilnavost je extrémní a eliminuje veškeré potíže se samovolným odlepováním, které se v extrémních teplotách u podobných materiálů mohly objevovat. K tomu přispívá i konstrukční změna – chybí membrána, která tvořila dříve třetí vrstvu a mohla se při vysokých teplotách oddělit od těla materiálu (zejména při aplikaci na dveře). Přesto, nebo právě proto, je účinnost nové Integry výrazně vyšší a zároveň stabilní v celém rozsahu teplotního zatížení.
Comfortmat Integra druhé generace je víc než jen nástupce první generace. Jde o zcela novou úroveň v oblasti akustické a vibrační izolace, která kombinuje špičkový útlum, strukturální zpevnění a odolnost vůči teplotám i vlhkosti. Technologie Vacuum Spheres a konstrukce inspirovaná aerospace průmyslem přináší do interiéru auta klid, který je slyšitelný i měřitelný. To z ní dělá jeden z technicky nejpokročilejších akustických materiálů na trhu, který je připravený na profesionální aplikace bez kompromisů.