Můj účet

Comfortmat znovu předefinoval odhlučnění auta: recenze nové Integry

Je to již 6 let, kdy Comfortmat představil vůbec první membránové (chcete-li sendvičové) materiály na trhu s odhlučněním vozidel, jejichž technologii s větším či menším zpožděním převzali i ostatní významní výrobci. Jednalo se o materiály Comfortmat Integra, Blockshot a Skyline, z nichž první dva se nyní dočkaly svých nástupců. A podle všeho Comfortmat opět vypálil veškeré konkurenci rybník. Na trh přichází nová generace nejprodávanějšího zvukově izolačního materiálu Comfortmat Integra, která slibuje revoluční posun v oblasti zvukové izolace, naprosté eliminace rezonancí a mechanické stabilizace karoserie. Jako první v Evropě a samozřejmě i v ČR jsme měli možnost tento materiál otestovat a prostudovat jeho technické vlastnosti do hloubky. V následujícím článku najdete nejen recenzi z pohledu montážní praxe, ale i podrobný rozbor technologických výhod, laboratorních výsledků a reálných dopadů na akustiku vozidla. Stejné inovace se dočkal i Blockshot, o kterém si napíšeme příště.

Design, konstrukce a nové technologie: Aerospace a Vacuum Spheres

Začínáme designem, který se až na malý detail se zvětšeným logem a názvem produktu prakticky nezměnil. Ostatně proč měnit něco, co funguje. Pod vnějším obalem je však vše zcela jiné. Zásadní rozdíl oproti první generaci spočívá v použité výrobní technologii s názvem Aerospace, která kombinuje vícevrstvou laminaci s pokročilým řízením materiálové struktury. Klíčovou inovací jsou granule Vacuum Spheres – mikroskopické duté kuličky s extrémně nízkou hustotou 0,00002 kg/cm³, rovnoměrně rozptýlené v polymerové matrici. Tyto granule slouží jako „energetické pasti“ pro akustickou vlnu – pohlcují a rozptylují zvukové vibrace ve všech směrech. 

Co je velmi důležité, tak Integra si zachovala svou nízkou hmotnost a proto i nadále zůstavá hlavní volbou pro dveře automobilu. Vzhledem k rapidnímu zvýšení účinnosti, která dosahuje hodnot první generace Blockshotu, je nyní možné s přehledem využít na všechny oblasti karoserie. Další změnou je absence akustické membrány, jenž konvenčním membránovým materiálům dodává výrazně vyšší účinek. Složení nové Integry je natolik účinné, že již nemělo smysl přidávat membránu a zbytečně navyšovat hmotnost. Membrána je však součástí Blockshotu druhé generace, díky čemuž se jeho schopnost zvukové izolace približuje nejvýkonnějšímu materiálu na světě - Comfortmat Titan. O tom však až někdy příště. 

Zajímavostí je také jakákoliv absence lepidla, přitom nová Integra drží prakticky stejně, podle nás i více, než předcházející generace. Materiál má tloušťku 6 mm a jeho horní vrstvu tvoří vylepšená odolná textilie s ochranným nano povlakem PE Barrier, který zvyšuje mechanickou i klimatickou odolnost. V kombinaci s kvalitním antivibračním materiálem (např. Comfortmat Vespa, Cobra nebo Viper) tvoří Integra mimořádně účinný dvouvrstvý systém s hned několika revolučními vlastnostmi, na které se podíváme níže.

Úplná eliminace rezonancí (v rozmezí 1000–2000 Hz)

Jedním z hlavních nedostatků běžných akustických materiálů na bázi pěnového polyetylenu či polypropylenu je vznik tzv. rezonanční zóny v oblasti mezi 1000 až 2000 Hz, kde dochází k výraznému poklesu účinnosti. Právě v tomto pásmu lidské ucho nejlépe vnímá nepříjemné špičky, dunění nebo „hučení“ v interiéru. Měření Comfortmat Integra Gen2 však ukazují zcela rovný průběh bez rezonančního propadu, což znamená rovnoměrný akustický útlum v celém středním pásmu. V praxi to přináší přirozenější zvukový prostor, méně únavy při jízdě a vyšší subjektivní komfort.

Graf frekvenční charakteristiky plechu karoserie

Níže uvedený graf zobrazuje frekvenční charakteristiku kovové desky o tloušťce 0,8 mm (část karoserie) s různými typy aplikovaných materiálů:

  • Žlutá křivka: antivibrační materiál + Comfortmat Integra Gen2
  • Tyrkysová křivka: antivibrační materiál + klasický membránový zvukově izolační materiál na bázi pěnového polyetylenu nebo polypropylenu (například Comfortmat Integra první generace, CTK Multimat Pro, CTK Multimat EVO, STP Bromo, STP Sonora, SGM Barrier Lite, atd).

Pozorování a výsledek:

  • Na ose X je frekvence zvuku (Hz) od 100 do 10 000 Hz. Na ose Y je úroveň rezonance zvukové energie.
  • V pásmu 1000–2000 Hz je u tyrkysové křivky výrazný pokles, následovaný rychlým nárůstem – to je tzv. zóna rezonance, kde klasické pěnové materiály na bázi polyethylenu a polypropylenu ztrácí účinnost a způsobují nestabilitu akustického tlumení.
  • Comfortmat Integra Gen2 (žlutá křivka) naopak v tomto pásmu drží lineární průběh bez ztráty účinnosti, což značí stabilní útlum bez rezonance.
  • Při vyšších frekvencích (> 2500 Hz) zůstává Integra Gen.2 stále vyrovnaná, zatímco klasické materiály výrazně propouští zvukovou energii.
Díky použití granulí Vacuum Spheres a nové výrobní technologie Aerospace se podařilo dosáhnout vysoké stability vlastností a úplné eliminace rezonancí. Zejména ve středním pásmu, které je z hlediska rezonancí a vibrací nejproblematičtější Integra zajišťuje konzistentní útlum bez „díry“ v účinnosti, což je běžné u klasických pěnových izolací.

Zlepšení antivibračních schopností až o 200 %

Ačkoliv je Integra zvukově izolační materiál, dokáže nevídaným způsobem eliminovat i vibrace ve spojení s antivibračním materiálem. Koeficient mechanické ztráty, jinými slovy akustický ztrátový činitel (anglicky mechanical loss factor - MLF) vyjadřuje schopnost materiálu pohlcovat vibrace a měnit je v tepelnou energii. Testy ukázaly, že kombinace antivibrační vrstvy a Integra Gen2 zvyšuje MLF až o 200 %, a to především v extrémních teplotních podmínkách. Na rozdíl od většiny běžných materiálů, které při mrazu nebo horku ztrácejí účinnost, Integra Gen2 zachovává vysoký výkon při teplotách od −40 °C až do +140 °C. To zajišťuje spolehlivý provoz i při zimním startu nebo letním parkování na slunci.

Zvýšený akustický útlum

Z hlediska čisté zvukové izolace přináší nový materiál další zásadní výhodu. Měření zlepšení zvukové neprůzvučnosti na kovové desce o tloušťce 0,8 mm ukazují, že oproti aplikaci samotného antivibračního materiálu přináší přidání Comfortmat Integra Gen2 až o 75 % vyšší útlum hluku. V čistém porovnání materiálů měla Integra první generace schopnost zlepšení zvukové neprůzvučnosti (ΔR) až o 27 dB v laboratorních podmínkách, nová Integra tuto důležitou vlastnost navyšuje až na 32 dB, oproti původnímu stavu. Tento rozdíl je dobře patrný v jízdě po hrubém asfaltu, štěrku, u vozů s většími koly nebo tenkým plechem dveří, kde dochází ke klasickému přenosu vnějšího hluku do kabiny. Výsledkem je tišší interiér a snazší vnímání detailů při poslechu hudby nebo telefonování.

Mechanické zpevnění karoserie

Jedním z často přehlížených přínosů dobře zvoleného izolačního systému je mechanické zpevnění karoserie. Testy ukazují, že kombinace antivibrační vrstvy a Comfortmat Integra Gen2 zvyšuje tuhost běžného karosářského plechu až o 85 %, zatímco samotný antivibrační materiál přináší přibližně zlepšení +35 %. Vyšší tuhost znamená menší průhyb a rezonanci dveří, podlahy nebo střechy, nižší výskyt vrzání, lepší pocit z jízdy (tzv. subjektivní „pevnost vozu“), vyšší celkovou pasivní akustickou stabilitu.

Shrnutí: Integra představuje nový standard v odhlučnění auta

Druhá generace Integry přináší několik výrazných změn. Vizuálně došlo k drobné úpravě designu potisku, to hlavní je však uplně nové. Zásadní je ale posun v účinnosti díky nové technologii výroby s granulemi Vacuum Spheres – při testech dosahovala Integra Gen2 hodnoty změny zvukové neprůzvučnosti (ΔR) až 32 dB, což ji katapultuje do zcela jiné výkonnostní kategorie.

Důležitá změna je i v použití. Zatímco první generace byla určena primárně do dveří, nová generace je bez kompromisu použitelná i na podlahu, podběhy, kufr nebo zadní blatníky, kde je třeba kombinovat útlum i strukturální pevnost. Díky tomu je možné pracovat s různými kombinacemi antivibračních materiálů a budeme díky tomu i brzy měnit naše balíčky odhlučnění a postupy při montáži. Již nyní však pracujeme s novou generací a Integry a Blockshotu, což dělá naše instalace odhlučnění výrazně účinnějšími. 

Další výrazný posun nastal v oblasti přilnavosti a to i přes absenci lepidla. Praxe nám ukazuje, že jakmile je materiál nalepen, prakticky není možné jej beze zbytku odstranit. Přilnavost je extrémní a eliminuje veškeré potíže se samovolným odlepováním, které se v extrémních teplotách u podobných materiálů mohly objevovat. K tomu přispívá i konstrukční změna – chybí membrána, která tvořila dříve třetí vrstvu a mohla se při vysokých teplotách oddělit od těla materiálu (zejména při aplikaci na dveře). Přesto, nebo právě proto, je účinnost nové Integry výrazně vyšší a zároveň stabilní v celém rozsahu teplotního zatížení.

Comfortmat Integra druhé generace je víc než jen nástupce první generace. Jde o zcela novou úroveň v oblasti akustické a vibrační izolace, která kombinuje špičkový útlum, strukturální zpevnění a odolnost vůči teplotám i vlhkosti. Technologie Vacuum Spheres a konstrukce inspirovaná aerospace průmyslem přináší do interiéru auta klid, který je slyšitelný i měřitelný. To z ní dělá jeden z technicky nejpokročilejších akustických materiálů na trhu, který je připravený na profesionální aplikace bez kompromisů. 

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Když chcete víc než jen montáž - proč ozvučit vaše auto u Ahifi?
Ozvučení auta není jen o výběru komponentů. Každé auto je jiné, každý řidič má odlišný vkus i požadavky a stejně přistupujeme i k ozvučení - od úvodní konzultace, návrhu systému, až po ladění a zavěrečný poslech. V Ahifi nevěříme na univerzální a jednoduchá řešení. Navrhujeme audio systémy s citem pro detail a vášní pro zvuk, který přináší radost z každé jízdy.
Celý článek
20 let Ahifi: Gladen - naše první značka a srdcová záležitost
V rámci oslav 20 let Ahifi se letos ohlížíme za značkami, které formovaly naši historii. Přichází na řadu Gladen – německý výrobce, který se stal vůbec první značkou, kterou jsme dováželi do ČR.
Celý článek
Dárek k našemu jubileu - získali jsme distribuci Ground Zero!
S radostí oznamujeme důležitou novinku. Od 1. května 2025 jsme se stali výhradním distributorem respektovaného německého výrobce Ground Zero pro Českou a Slovenskou republiku!
Celý článek
Jak nejúčinněji odhlučnit zavazadlový prostor
S příchodem nových a účinnějších antivibračních a zvukově izolačních materiálů Comfortmat jsme aktualizovali náš článek týkajícího se odhlučněním kufru.
Celý článek
Antivibrační materiály Comfortmat Cobra a Viper
Po třech letech jsme se dočkali inovace velmi oblíbených antivibračních materiálů Comfortmat modelové řady Dark. Představujeme Comfortmat Cobra a Viper!
Celý článek
Vše, co byste měli vědět o odhlučnění auta
Odhlučnění auta umožní snížení hluku v interiéru, zlepší komfort při cestování a chrání před tepelnými ztrátami. Vše důležité včetně výsledků měření hluku se dočtete v našem článku.
Celý článek
Zvukově izolační materiál Comfortmat Titan
Comfortmat nedávno představil několik nových antivibračních a zvukově izolačních materiálů a mezi ty nejzajímavější patří Comfortmat Titan, na který se zaměříme v našem článku.
Celý článek

Komentáře k článku