Košík0
Způsoby doručení
Přepravce93 Kč
Osobní odběr BrnoZdarma

Odhlučnění kufru přehledně v několika krocích

Odhlučnění zavazadlového prostoru má zcela zásadní a pravděpodobně největší vliv na celkové odhlučnění vozu. Přes kufr totiž do vozu proniká velké množství hluku a to zejména přes zadní podběhy a samozřejmě přes dno kufru. Hluk je o to silnější, protože zavazadlový prostor je oddělený od interiéru pouze odkládacím platem a u vozidel s karoserií kombi dokonce pouze roletkou. Proto dbáme na důkladné tlumení a odhlučnění celého zavazadlového prostoru a zadních podběhů obzvlášť. V našem dalším článku ze seriálu odhlučnění se dozvíte podrobný postup jak kufr vytlumit a odhlučnit špičkovými materiály ruského výrobce Comfortmat, které jsou schopné zavazadlový prostor perfektně odhlučnit a snížit hluk v interiéru na minimum. 

1. Demontáž obložení kufru a příprava povrchu

Před samotným odhlučněním je samozřejmě nutné demontovat všechny části interiéru, tedy obložení kufru, koberce, plastové lišty apod. Tyto části jsou obvykle přichycené na několika šroubcích, případně plastových příchytkách. Šrouby tedy musíte odšroubovat a plastové příchytky odcvaknout. Jakmile všechny tyto části zavazadlového prostoru demontujete, můžete se pustit do přípravy povrchu. Ten je nutné zbavit všech nečistot jako je prach, maziva nebo vosky. K tomu vám perfektně poslouží například čistič Bilt Hamber Surfex HD, který rychle odstraní veškeré nečistoty a zároveň povrch odmastí. Nyní je tedy zavazadlový prostor připraven pro aplikaci antivibračního materiálu o jehož aplikaci se dozvíte v dalším kroku. 

2. Aplikace antivibračního materiálu

Prvním krokem pro odhlučnění libovolné plochy vozidla je aplikace antivibračního materiálu. Ten je nezbytný pro zamezení vibrací a rezonancí, které jsou pro lidské ucho zdrojem hluku o určité frekvenci. Pro tyto účely volíme ultralehký prémiový antivibrační materiál Comfortmat Dark D2. Použít můžete samozřejmě i antivibrační materiály Comfortmat z jiné modelové řady (Standard nebo Gold), my však pracujeme při odhlučnění aut výhradně s prémiovou řadou Dark, která se chlubí nejlepším poměrem hmotnosti a účinnosti na světě. Existují dvě varianty aplikace. První spočívá v nalepení totožného antivibračního materiálu na celý zavazadlový prostor. Druhá varianta, kterou doporučujeme, počítá s použitím zmíněného antivibračního materiálu Comfortmat D2 o tloušťce 2,3 mm na všechny plochy kromě zadních podběhů (ze strany kufru) a na ty použít silnější variantu Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm, případně alternativní materiál z jiné modelové řady (včetně Extreme). Důvodem jsou enormní vibrace i hluk právě v prostoru zadních podběhů, které patří k plochám nejvíce zatíženým hlukem. Postup je následující. Zvolený antivibrační materiál nalepte na povrch zavazadlového prostoru a následně použijte přitlačovací váleček pro maximální přilnavost a účinnost tlumení. Antivibrační materiály totiž fungují na 100% pouze v případě, že jsou dokonale přilnuté k povrchu bez vzduchových mezer. Zavazadlové prostory mohou mít velmi reliéfní povrch a aplikace jak antivibračního, tak protihlukového materiálu může být technicky i časové náročná. Doporučujeme pokrýt antivibračním materiálem kompletně celý povrch zavazadlového prostoru a nenechávat nikde volné plochy, ušetření jednoho kusu materiálu za to určitě nestojí. Nebojte se materiál po krajích překrýt, není to na škodu a účinek materiálu bude vyšší. Co se týče spotřebovaného materiálu, tak samozřejmě záleží na velikosti zavazadlového prostoru. U vozu typu Škoda Octavia doporučujeme použít 18 kusů antivibračního materiálu o rozměru 500 x 350 mm. Pokud se rozhodnete pro účinnější variantu s aplikací silnějšího materiálu na podběhy, pak zvolte 13 kusů antivibračního materiálu Comfortmat D2 a 5 kusů silnějšího materiálu Comfortmat D3 (nebo alternativy, kterou zvolíte). Na fotce, kterou vidíte níže, je zobrazen menší kufr vozidla Mercedes-Benz A-Class (A45), kde jsme použili celkem 15 kusů antivibračního materiálu. 

3. Aplikace protihlukového materiálu

Dalším nezbytným a zcela zásadním krokem je aplikace účinného zvukově izolačního (protihlukového) materiálu. Ten zamezí pronikání hluku do interiéru vozidla. Díky špičkovým materiálům společnosti Comfortmat máme několik různě účinných možností, jak zavazadlový prostor odhlučnit. Zvolit můžete různé typy materiálu i samotný postup aplikace a všechny možnosti si shrneme na následujících řádcích. První možností je odhlučnění materiálem Comfortmat Vision a to zejména v případě, že je pro vás nejdůležitější hmotnost vozidla. Vision je ultralehký zvukově i tepelně izolační materiál s vysokou schopností absorbce hluku, který je zároveň i přes svou tloušťku 6 mm velmi flexibilní a práce s ním je pohodlná. Vision má schopnost snížit hluk o cca -15 dB a na odhlučnění celého kufru budete potřebovat dle typu vozidla 15 až 20 ks tohoto materiálu. Pro práci není potřeba používat přitlačovací váleček a doporučujeme jednotlivé kusy materiálu přikládat vedle sebe, nikoliv přes sebe, jako v případě antivibračního materiálu. Druhou a výrazně účinnější variantou je zvolení materiálu z modelové řady Premium. Tím je špičkový vícevrstvý membránový materiál Comfortmat Blockshot, který poskytuje vysokou úroveň zvukové i tepelné izolace a je schopen snížit hluk až o -31 dB. Jen pro představu je to průměrně o 10 dB více, než u konkurenčních prémiových materiálů. Blockshot disponuje tloušťkou 7 mm a je tvořen mimo jiné zvukově izolační vrstvou a speciální protihlukovou membránou o síle 1,5 mm. Právě v tom je jeho síla a zcela bezkonkurenční schopnost odhlučnění současnosti. Postup aplikace je v podstatě totožný jako u předchozího bodu. Comfortmat Blockshot nalepte na celý povrch zavazadlového prostoru, počet kusů zůstává stejný jako v případě antivibračního materiálu. Opět doporučujeme jednotlivé kusy materiálu přikládat vedle sebe, nikoliv přes sebe a to z důvodu zbytečného nenavyšování celkové tloušťky materiálů. V případě varianty s materiály Premium máte tímto bodem zavazadlový prostor odhlučněn a můžete se pustit do složení interiéru. 

4. Jde to ještě účinněji? Ano!

Předcházející varianta je pro většinu zákazníků zcela dostačující, protože účinek odhlučnění materiálu Blockshot je excelentní a nemá na trhu konkurenci. Přesto existuje možnost jak zavazadlový prostor odhlučnit ještě účinněji a to aplikací třetí vrstvy na zadní podběhy ze strany kufru, které trpí na hluk nejvíce. V takovém případě používáme následující kombinaci. První vrstvou je samozřejmě antivibrační materiál, druhou vrstvou v předcházejícím bodě zmíněný materiál Comfortmat Blockshot, který aplikujeme všude kromě zadních podběhů. Na zadní podběhy (a obvykle i na blatníky) jako druhou vrstvu nalepíme již zmíněný zvukově izolační materiál Comfortmat Vision o tloušťce 6 mm a jako třetí vrstvu membránový materiál Comfortmat Blockator. Blockator je unikátní protihlukový materiál o tloušťce 3 mm z nějvyšší řady Expert, který zcela eliminuje vibrace a hluk, který byl schopný překonat první dvě vrstvy odhlučnění. Blockator disponuje extrémní schopností zvukové izolace (až -35 dB) v rozsahu od 50 do 3000 Hz a v kombinaci s materiálem Comfortmat Vision se jedná o vůbec nejúčinnější možnost odhlučnění. Aplikuje se tedy pouze na zadní podběhy a to v počtu obvykle 5 kusů. Ve většině případech ani takto silné odhlučnění (celková tloušťka na podbězích může dosahovat až 13 mm) neznamená horší podmínky pro opětovnou montáž obložení kufru, ale je samozřejmě nutné počítat například s lokálním vyříznutím materiálu v oblastech, kde jsou šrouby pro přichycení obložení kufru, různé kolejnice, apod. Odhlučnění zavazadlového prostoru je obecně poměrně náročné a je nutné volit vhodné materiály, které umožní nejen účinné odhlučnění, ale i snadnou opětovnou montáž obložení kufru. Proto ne každý kufr odhlučňujeme stejným způsobem a tento článek je spíše obecný pro odhlučnění většiny vozů. Pro více informací sledujte naše montáže odhlučnění

Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění kufru použili?

Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia nebo VW Passat. V případě výrazně větších či menších vozidel se můžou počty mírně lišit. Pro přesnější výběr materiálů doporučujeme navštívit náš konfigurátor odhlučnění, kde si můžete vybrat vhodné materiály dle typu vašeho vozidla. 

1) Varianta Premium

  • 13x antivibrační materiál Comfortmat Dark D2 pro zamezení vibrací zavazadlového prostoru (kromě zadních podběhů).
  • 5x antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 pro zamezení vibrací zadních podběhů ze strany kufru.
  • 18x protihlukový materiál Comfortmat Blockshot pro odhlučnění zavazadlového prostoru. 
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění plastové i kovové části podběhů.

2) Varianta Expert

  • 13x antivibrační materiál Comfortmat Dark D2 pro zamezení vibrací zavazadlového prostoru (kromě zadních podběhů).
  • 5x antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 pro zamezení vibrací zadních podběhů ze strany kufru.
  • 13x protihlukový materiál Comfortmat Blockshot pro odhlučnění zavazadlového prostoru (kromě zadních podběhů). 
  • 5x protihlukový materiál Comfortmat Vision pro odhlučnění zadních podběhů ze strany kufru.
  • 5x protihlukový materiál Comfortmat Blockator pro uzavření a protihlukovou bariéru zadních podběhů ze strany kufru.
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění plastové i kovové části podběhů.

Máte po přečtení tohoto článku stále obavy, že odhlučnění zavazadlového sami nezvládnete, nebo nemáte vhodný prostor pro montáž? V takovém případě využijte možnosti odborné montáže v naší montážní dílně v Brně a sjednejte si termín na montáž odhlučnění. Objednat se můžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, nebo nám napište na email montaze@ahifi.cz. Rádi se s vámi také potkáme osobně na naší prodejně v Brně.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Jak správně odhlučnit dveře vozidla
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak odhlučnit kapotu ve třech účinných variantách
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak na odhlučnění předních podběhů vozidla
Odhlučnění předních podběhů má vliv zejména na hluk od vozovky, kol a létajících kamínků. V našem článku se dozvíte jak přední podběhy velmi účinně odhlučnit.
Celý článek
Comfortmat - revoluce v odhlučnění vozidel
Technologie jdou rychle dopředu a to platí i pro odhlučnění vozidel. Proto jsme museli přijít s novými hi-tech materiály a novou strategií pro nadcházející roky. Určitě čtěte dále, stojí to za to!
Celý článek

Komentáře k článku

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.