Můj účet

Jak nejúčinněji odhlučnit zavazadlový prostor auta

Odhlučnění zavazadlového prostoru má spolu s podlahou zásadní vliv na celkové odhlučnění vozu, protože přes zadní podběhy i dno kufru proniká do interiéru výrazný hluk od zadních pneumatik, hluk odrážející se od vozovky, ale i silné vibrace nápravy, nebo výfukového systému. Pro úspěšné snížení hluku v interiéru je proto nezbytné aplikovat velmi účinné materiály se specifickými vlastnostmi pro danou oblast. V našem dalším článku ze seriálu odhlučnění se dozvíte podrobný postup jak celý zavazadlový prostor odhlučnit špičkovými materiály Comfortmat, které v současnosti umožní nejúčinnější odhlučnění vozu.

1) Demontáž obložení kufru a příprava povrchu

Před samotným odhlučněním je samozřejmě nutné demontovat všechny části interiéru, tedy obložení kufru, koberce, plastové lišty apod. Tyto části jsou obvykle přichycené na několika šroubcích, případně plastových příchytkách. Šrouby tedy musíte odšroubovat a plastové příchytky odcvaknout. Jakmile všechny tyto části zavazadlového prostoru demontujete, můžete se pustit do přípravy povrchu. Ten je nutné zbavit všech nečistot, maziv nebo vosků, ale i části továrního odhlučnění, pokud se ve voze nějaké nachází. K tomu vám poslouží například čistič Bilt Hamber Surfex HD, který rychle odstraní veškeré nečistoty a zároveň povrch odmastí. Nyní je tedy zavazadlový prostor připraven pro aplikaci antivibračního materiálu o jehož aplikaci se dozvíte v dalším kroku. 

2) Aplikace antivibračního materiálu a jeho správný výběr

Při odhlučnění zavazadlového prostoru hraje antivibrační materiál zcela zásadní roli, jelikož tato oblast je podobně jako podlaha extrémně zatěžována vibracemi a nízkofrekvenčním hlukem od pneumatik. Jedná se totiž o velmi specifickou oblast, ke které je důležité přistupovat obzvlášť pečlivě. I z toho důvodu najdete v našich instalacích hned několik druhů antivibračních materiálů, na které se můžete podívat na fotografii níže. Materiály se neliší pouze svými barvami, ale mají i rozdílné složení, účinnost a také tloušťku. Vibracemi a nízkofrekvenčním hlukem nejvíce zatíženou oblastí zavazadlového prostoru jsou zadní podběhy, na které doporučujeme aplikovat antivibrační materiál o tloušťce nad 3 mm s akustickým ztrátovými činitelem (MLF) na hodnotě okolo 0,40 jednotek. Tenčí a méně účinné materiály mají na podbězích velmi slabý až zanedbatelný účinek. I proto našim zákazníkům jako nejúčinnější řešení doporučujeme profesionální antivibrační materiál Comfortmat Atom, který najdete na podbězích většiny našich instalací. Atom s dvouvrtsvým složením, tloušťkou 4 mm a MLF 0,60 jednotek eliminuje vibrace a výrazně sníží nízkofrekvenční hluk od pneumatik. Přitom je i přes svou tloušťku a účinnost poměrně flexibilní a dá se s ním pracovat i bez zahřívání, pokud je skladován při pokojové teplotě. Jestli je však pro vás důležitější snadná aplikace a nižší cena, bude pro vás na podběhy optimálním řešením Comfortmat Viper o tloušťce 3 mm a MLF 0,49 jednotek. Stále se jedná o vysoce účinný prémiový materiál, který se navíc pyšní nejnižší hmotností ze všech materiálů na trhu při dané účinnosti a tloušťce. A to s vysokou flexibilitou bez potřeby nahřívání. Dno kufru je také poměrně velmi zatěžované vibracemi i hlukem a i zde je důležité pečlivě zvolit vhodný antivibrační materiál. Pro vysokou účinnost a důkladné odhlučnění doporučujeme opět Comfortmat Viper, případně jeho tenčí variantu Comfortmat Cobra. Cobra s tloušťkou 2,3 mm a MLF 0,40 jednotek zaujme především v současnosti nepřekonatelným poměrem účinnosti a nízké hmotnosti. I proto se perfektně hodí nejen pro odhlučnění dna zavazadlového prostoru, ale i blatníků a dalších oblastí vozu. Nyní pojďme k samotné aplikaci. Vždy je optimální pracovat v odpovídajících podmínkách s materiálem zahřátým na pokojovou teplotu. Zvolený antivibrační materiál nalepte na povrch a následně použijte přitlačovací váleček pro maximální přilnavost a účinnost tlumení. Antivibrační materiály totiž fungují na 100% pouze v případě, že jsou dokonale přilnuté k povrchu bez vzduchových mezer. Doporučujeme pokrýt antivibračním materiálem kompletně celý povrch zavazadlového a nenechávat nikde volné plochy. Nezapomínejte, že antivibrační materiál zamezuje i hluku o nejnižších frekvencích a každé vynechané místo tak snížuje jeho účinek. Vždy je také lepší dobře plánovat a materiál příliš nekouskovat. Doby, kdy se doporučovalo pláty stříhat na velmi malé kusy jsou již dávno pryč. Sice se s menšími kousky lépe pracuje, zbytečně se však častým překrýváním navyšuje celková výška odhlučnění a zároveň se zvyšuje riziko vniknutí vlhkosti a vzduchu mezi jednotlivé kusy materiálu. 

3) Aplikace protihlukového materiálu

Dalším nezbytným krokem je aplikace účinného zvukově izolačního materiálu, který zamezí pronikání hluku zejména o středních a vyšších frekvencích. Díky špičkovým materiálům společnosti Comfortmat máme v nabídce hned několik různě účinných možností jak podlahu vozu odhlučnit a na každou oblast zavazadlového prostoru používáme odlišný materiál. Nejprve se opět věnujme nejdříve podběhům, protože ty jsou nejvíce zatížené hlukem od zadních pneumatik. Nejčastěji v našich instalacích najdete prémiový membránový materiál Comfortmat Blockshot modré barvy o celkové tloušťce 7 mm a schopnosti zvukové izolace až 32 dB. Tak vysoká účinnost je dána především díky složení s protihlukovou membránou o tlouštce 2 mm, která až zdvojnásobuje účinnost materiálu. Druhou a výrazně účinější možností odhlučnění podběhů je aplikace membránového materiálu Comfortmat Titan Lite. Ten disponuje taktéž tloušťkou 7 mm, ale má zcela odlišné složení. Účinnější zvukově izolační vrstvu doplňuje 3 mm silná protihluková membrána, která umožní zvukovou izolaci až 36 dB. Pro dno zavazadlového prostoru společnost Comfortmat vytvořila speciální membránový materiál Comfortmat Raptor, který je výjimečný především svou tloušťkou 4 mm a stále nadstandardní izolací 30 dB. Jeho součástí je taktéž protihluková membrána o síle 2 mm, která poskytne důkladné odhlučnění dna kufru a nízká tloušťka umožní velmi snadnou aplikaci. Materiál dokonale kopíruje členitý povrch kufru a silná lepící vrstva zajišťuje dokonalé přilnutí. A konečně na blatníky aplikujeme nejlehčí membránový materiál Comfortmat Integra, který je určený díky své nízké hmotnosti a stále vysoké účinnosti nejen pro odhlučnění blatníků, ale i dveří. Pokud je pro vás prioritou právě hmotnost, můžete na dno i blatníky použít jako alternativu ultralehký materiál Comfortmat Vision. Na podběhy však vždy doporučujeme jeden z výše uvedených membránových materiálů. Jak tedy vidíte, možností odhlučnění kufru je hned několik a vybírat můžete z mnoha materiálů v první i druhé vrstvě. Proto můžete využít i náš konfigurátor odhlučnění, který vám pomůže správný výběr přesně dle vašich požadavků. Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv materiál ve druhé vrstvě, postup aplikace je totožný. Vždy se snažte využít co největší plochu materiálu a zbytečně jej nekouskujte. Ideálním postupem je si materiál předem přiložit na plochu, přeměřit a ustřihnout potřebný tvar. Poté materiál nalepte na první vrstvu odhlučnění. Narozdíl od antivibračního materiálu, který je vhodné po krajích překrývat a poté důkladně rozválečkovat, materiál v druhé vrstvě vždy aplikujte vedle sebe s co možná nejmenšími mezerami a vyvarujte se základní chyby v podobě překrývání okrajů. Tím se dostává pod materiál vzduch, snižuje se účinnost a v budoucnu hrozí jeho odlepení.

Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění zavazadlového prostoru použili?

Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozu střední třídy typu Škoda Octavia. V případě výrazně větších či menších vozidel se můžou počty mírně lišit a záleží samozřejmě především na objemu daného kufru. Pro přesnější výběr materiálů doporučujeme navštívit náš konfigurátor odhlučnění, kde si můžete vybrat vhodné materiály dle typu vašeho vozidla. 

1) Varianta Premium

  • 1. vrstva: 3x antivibrační materiál Comfortmat Viper na zadní podběhy ze strany kufru.
  • 1. vrstva: 5x antivibrační materiál Comfortmat Cobra na dno zavazadlového prostoru.
  • 1. vrstva: 1x antivibrační materiál Comfortmat Cobra na blatníky.
  • 2. vrstva: 3x zvukově izolační materiál Comfortmat Blockshot na zadní podběhy ze strany kufru.
  • 2. vrstva: 5x zvukově izolační materiál Comfortmat Raptor na dno zavazadlového prostoru.
  • 2. vrstva: 1x zvukově izolační materiál Comfortmat Integra na blatníky.
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění a odmaštění povrchu.

2) Varianta Expert

  • 1. vrstva: 3x antivibrační materiál Comfortmat Atom na zadní podběhy ze strany kufru.
  • 1. vrstva: 5x antivibrační materiál Comfortmat Viper na dno zavazadlového prostoru.
  • 1. vrstva: 1x antivibrační materiál Comfortmat Cobra na blatníky.
  • 2. vrstva: 3x zvukově izolační materiál Comfortmat Titan Lite na zadní podběhy ze strany kufru.
  • 2. vrstva: 5x zvukově izolační materiál Comfortmat Raptor na dno zavazadlového prostoru.
  • 2. vrstva: 1x zvukově izolační materiál Comfortmat Integra na blatníky.
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění plastové i kovové části podběhů.

Máte po přečtení tohoto článku stále obavy, že odhlučnění podlahy sami nezvládnete, nebo nemáte vhodný prostor pro montáž? V takovém případě využijte možnosti odborné montáže v naší montážní dílně v Brně a sjednejte si termín na montáž odhlučnění. Objednat se můžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, nebo nám napište na email montaze@ahifi.cz. Rádi se s vámi také potkáme osobně na naší prodejně v Brně.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Vše, co byste měli vědět o odhlučnění auta
Odhlučnění auta umožní snížení hluku v interiéru, zlepší komfort při cestování a chrání před tepelnými ztrátami. Vše důležité včetně výsledků měření hluku se dočtete v našem článku.
Celý článek
Jak nejúčinněji odhlučnit podlahu vozidla
Přes podlahu se do interiéru vozu dostává hluk od silnice, od kol, ale i od motoru, převodovky nebo výfuku. V našem článku se dozvíte jak odhlučnit podlahu vozu v několika krocích.
Celý článek
Odhlučnění velkých MPV, dodávek a minivanů
Odhlučnění těchto typů vozidel je poslední dobou velmi žádané a to zejména z důvodu jejich velké oblíbenosti a prakticky nulové tovární zvukové izolace. Více informací v článku.
Celý článek
Jak vybrat antivibrační materiál?
Antivibrační materiál má zcela zásadní funkci při odhlučnění vozidel. Proč tomu tak je i veškeré další vlastnosti a funkce antivibračních materiálů se dozvíte v našem článku.
Celý článek
Jak na odhlučnění předních podběhů vozidla
Odhlučnění předních podběhů má vliv zejména na hluk od vozovky, kol a létajících kamínků. V našem článku se dozvíte jak přední podběhy velmi účinně odhlučnit.
Celý článek
Jak správně odhlučnit dveře vozidla
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak odhlučnit kapotu ve třech účinných variantách
Odhlučnění kapotu zpevní, zamezí vibracím a sníží hluk motoru pronikající do interiéru. V našem článku se dozvíte jak kapotu odhlučnit přehledně v několika krocích.
Celý článek

Komentáře k článku

1|Lukáš Vonšík , 21.07.2020, 08:14
Dobrý den,lze pak do kufru bez problémů vložit dojezdové kolo popřípadě nádobu se sadou na opravu pneu?DíkyLV
Odpověď: Robert Čech - AHIFI.CZ, 21.07.2020 11:43
Dobrý den Vážený zákazníku. Většinou se aplikuje cca 6-8mm vysoké tlumení. To by neměl být pro znovuinstalaci rezevního kola žádný problém.