Můj účet

Odhlučnění velkých MPV, městských dodávek a minivanů

Vozidla typu Mercedes-Benz V-Class, Volkswagen T6, Opel Vivaro nebo třeba Toyota Proace jsou nejen mezi českými řidiči stále oblíbenější a to hned z několika důvodů. Jejich výhodou je obvykle několik karosářských verzí a můžete si tak zvolit, zda vůz využívat jako dodávku či užitkový vůz pro firemní účely nebo využijete variantu pro rodinné cestování. Moderní prémiové minivany dokáží nabídnout dříve nemožný luxus, povedený design exteriéru a interiéru i potřebný komfort při dlouhých cestách. Všechny tyto vozy mají však jedno společné a to vysoký hluk v interiéru i při nízkých rychlostech. Jak tomu zamezit si popíšeme v tomto článku. 

Proč je vhodné vůz odhlučnit? 

Je prakticky jedno, jestli vlastníte základní VW Transporter pro firemní účely, nebo luxusní Mercedes-Benz V-Class, se kterým jezdíte s rodinou na dovolenou. Na základě několika desítek našich instalací do těchto typů vozidel jsme dospěli k závěru, že všechny tyto vozidla postrádají jakoukoliv tovární zvukovou izolaci a to nejen vůči okolnímu silničnímu hluku, ale často i ochranu před vibracemi karoserie. Po demontáži čalounění se na nás vždy usmějí zcela holé plechy a to jak ve dveřích a bocích vozu, tak na podlaze, zadních podbězích nebo střeše. A je to s podivem, protože některé vozy hravě překročí cenovku dvou milionů korun a řadí se do prémiového segmentu. O to větší zklamání na majitele těchto vozů čeká. Do interiéru se stoupající rychlostí proniká výrazný hluk od předních i zadních pneumatik, vozovky i okolní silniční hluk. Ozývá se i motor, který způsobuje nejen hluk, ale i vibrace karoserie a to samé platí o zavěšení kol, často tvrdém naladění tlumičů nebo o převodovce. Konstrukce i tvar karoserie zase nesvědčí aerodynamickému hluku. Naštěstí vše lze řešit dodatečným odhlučněním, kdy na všechny důležité oblasti vozu aplikujeme vysoce účinné antivibrační a zvukově izolační materiály. Při kompletním odhlučnění se zaměřujeme na všechny dveře a boky vozu, podlahu, zadní podběhy, střechu, kapotu a torpédo. Jelikož u těchto typů vozidel je účinek odhlučnění nejvyšší, jsme schopní dosáhnout snížení hluku v interiéru i o více než 5 dB. Pokud si nedokážete pod tímto číslem nic představit, pocitově se může jednat snížení hluku minimálně o padesát procent. Prakticky zmizí hluk od pneumatik nebo vozovky a sníží se i hluk od motoru, okolní silniční hluk a aerodynamický hluk při vysokých rychlostech. V praxi si můžete tuto situaci jednoduše nasimulovat. Pokud ve svém voze pojedete například rychlostí 130 km/h, po odhlučnění budete mít pocit, jako byste jeli maximálně devadesátkou. Dalšími benefity je i zamezení vrzání interiérových plastů, zlepšení továrního ozvučení i tepelná izolace vozu a ochrana před tepelnými ztrátami. V další kapitole si popíšem jak samotné odhlučnění probíhá. 

Průběh odhlučnění vozidla

Odhlučnění probíhá v několika fázích. Tou první je kompletní demontáž interiéru, kdyz z vozu odinstalujeme plastové výplně dveří a boků, sedačky, čalounění podlahy, střechy a další části interiéru. Jakmile je v celém interiéru pouze holý plech, pouštíme se do čištění a důkladném odmaštění celé karoserie. Jen tak lze zaručit stejná účinnost a přilnavost materiálů po celou dobu životnosti vozu. Poté se již můžeme pustit do aplikace materiálů, kterými vůz odhlučníme. Pracujeme výhradně s prémiovými materiály ruských výrobců Comfortmat a SGM, které v dnešní době představují nejúčinnější odhlučnění na současném trhu. Samotné odhlučnění se dělí na tři části. Tou první je aplikace antivibračního materiálu v první vrstvě a následně zvukově izolačního materiálu ve vrstvě druhé. V poslední fázi odhlučnění aplikujeme na plastové díly interiéru zvuk pohlcující materiály. 

1. Aplikace antivibračního materiálu 

Funkce antivibračních materiálů spočívá zejména v eliminaci vibrací a rezonancí karoserie vozidla a zvýšení její tuhosti. Zdrojem vibrací může být obecně provoz vozu, tedy chod motoru, převodovky, výfukového systému, zvuk reproduktorů, ale i okolní silniční hluk, který se odráží od vozovky na podlahu. V první fázi odhlučnění vozu je tedy nezbytné co nejvíce zamezit těmto nežádoucím vibracím, které je kvalitní antivibrační materiál schopen pohltit. Další důležitou funkcí antivibračních materiálů je schopnost snížení hluku o nejnižších frekvencích, typický například od pneumatik a vozovky. Vedlejším efektem aplikace je i zpevnění tenkého plechu, antikorozní vlastnosti nebo v případě aplikace na dveře i zlepšení ozvučení vozidla. Naše dlouholeté zkušenosti, knowhow výrobců, i široký sortiment materiálů nám umožňuje téměř na každou oblast vozu aplikovat jiný druh a tloušťku antivibračního materiálu, abychom mohli dosáhnout co nejlepšího výsledku. V praxi to znamená, že na podlahu nebo podběhy lepíme extra účinný materiál s tloušťkou 4 mm a akustickým ztrátovým činitelem (schopnost materiálu pohltit vibrace) o maximálních hodnotách a jiný odlehčený materiál o tloušťce 2 až 3 mm volíme na dveře nebo střechu. Jen díky takovému postupu je možné účinně zamezit vibracím i pronikání nízkofrekvenčního hluku do interiéru. Více o antivibračních materiálech se můžete dočíst v našem článku, který se zabývá touto problematikou. 

2. Aplikace zvukově izolačního materiálu

Jestliže antivibrační materiál zamezí vibracím a pronikání nízkofrekvenčního hluku, zvukově izolační materiál eliminuje zejména hluk o středních a vysokých frekvencích. Kromě toho mají materiály i tepelně izolační funkci, což využijete nejen v zimě, kdy ve voze snadno udržíte vyšší teploty, ale samozřejmě i v létě, pouze s opačným efektem. Společně tedy tvoří obě vrstvy dokonale sladěný celek a je nezbytně oba typu materálů aplikovat. Opět platí, že na každou oblast vozu aplikujeme jiný druh materiálů od daného výrobce s odlišnou tloušťkou, hmotností a účinností. Díky velké variabilitě materiálů můžeme zvolit ten nejvhodnější pro daný typ vozu na základě jeho charakteristik i prostoru mezi jednotlivými díly. Vybírat tedy můžeme mezi tloušťkami od 4 do 9 mm a schopností zvukové izolace materiálů od 10 až po více 35 dB. Například na podlahu aplikujeme silný membránový zvukově izolační materiál s maximální účinností, na dveře odlehčený voděodolný materiál vhodný speciálně pro tuto oblast a na střechu materiál se zvýšenou tepelně izolační vrstvou. Vzhledem k rozsáhlým znalostem této problematiky jsme schopni každý vůz odhlučnit jiným způsobem a to nejen na základě samotné konstrukce konkrétního vozidla, i dle požadavků klienta. Svou roli tak může hrát i hmotnost nebo samozřejmě cena. Posledním krokem odhlučnění je aplikace materiálu, který je schopen zvuk absorbovat, tedy pohltit. Jedná se o materiál na bázi polyuretanové pěny, který vyniká nejen zvukově absorbčními vlastnostmi, ale je i extrémně lehký, elastický a disponuje tvarovou pamětí. Takový materiál je snadné zmáčknout ze své tloušťky 15 milimetrů na pouhý 1 mm. Díky těmto vlastnostem jej můžeme aplikovat na většinu plastových dílů interiéru, typicky na plastové výplně předních bočních a pátých dveří, obložení zadní části vozu a často i jako třetí vrstvu při odhlučnění střechy. Tato další vrstva umožní dodatečné odhlučnění dané oblasti, ale zejména zamezí veškerým nežádoucím zvukům v interiéru, jako je skřípání a vrzání plastů a další rezonance způsobené třením plastů, pružením karoserie nebo zvukem aparatury. 

Jak dlouho odhlučnění trvá?

U nás nezáleží pro jaký rozsah odhlučnění se rozhodnote. Ať už vyberete základní nebo kompletní odhlučnění, vždy práci stihneme za 1 pracovní den. V 8 hodin ráno tedy vůz přistavíte a v 17 odjíždíte. Jak je to možné? V prvé řadě je to díky tomu, že na instalaci mohou pracovat až 4 naši technici současně. Kompletní odhlučnění nám zabere celkem 36 hodin a díky přítomnosti 4 techniků práci na vozidle dokončíme za 9 hodin. Technici tvoří sehraný a velmi zkušený tým, kdy každý pracuje na jiné oblasti. Jeden technik se věnuje kapotě, torpédu a předním podběhům, druhý společně s třetím podlaze, pátým dveřím a bokům vozu a čtvrtý se postará o dveře. A všichni dohromady odhluční střechu. Důležitou roli samozřejmě hrají i zkušenosti. Za 7 let jsme odhlučnili již téměř tisíc vozidel a žádné auto nás již nepřekvapí. Nemusíte se obávat poškození interiéru, nebo nedokonalého složení. A pokud se náhodou nějaká plastová úchytka poškodí, což se může stát například při demontáží plastového obložení dveří, máme skladem všechny tyto originální komponenty a samozřejmě je vždy automaticky a zdarma nahrazujeme. V průběhu instalace můžete počkat na naší prodejně, nebo je možné zapůjčení našeho firemního vozu VW Golf VII.

Na jakou částku odhlučnění dodávky vyjde?

Cena odhlučnění závisí zejména na jeho rozsahu a účinnosti materiálů. U nás máte tedy vždy na výběr a můžete zvolit například základní odhlučnění bez podlahy a střechy nebo maximální rozsah, kdy odhlučníme kompletně všechny oblasti vozu. Nabídnout umíme i dvě varianty materiálů z modelových řad Premium a Expert, které se liší tloušťkou, účinností a samozřejmě i cenou. Jelikož na autech tohoto typu spotřebujeme výrazně více materiálu a strávíme na instalaci i více času než u běžných vozů, je samozřejmě i cena vyšší. Obecně začínáme na částce cca 36 tisíc Kč za kompletní odhlučnění kromě střechy a v případě maximálního odhlučnění se dostáváme na 42 až 46 tisíc Kč dle zvolené účinnosti. Je možné se dostat i na nižší ceny v případě zvolení menšího rozsahu nebo účinnosti materiálů, vždy však doporučujeme odhlučnit vůz kompletně celý. U odhlučnění platí pravidlo, že každá neodhlučněná oblast se následně nějakým způsobem projeví. Například pokud se zákazník rozhodne pro absenci odhlučnění například na podlaze nebo střeše, velmi často pak tyto oblasti doděláváme později, protože pocitově vnímáte pronikání hluku zejména přes tyto neošetřené oblasti vozu. Práce je pak samozřejmě náročnější a dražší, protože je snadnější vše udělat, když je vůz kompletně rozebraný. 

Příklady našich instalací odhlučnění

Poslední dobou se na naší dílně vozy typu velkých MPV a městských dodávek objevují velmi často a prakticky každý týden pracujeme na odhlučnění minimálně jednoho takového vozu. Nejčastějšími návštěvníky naší dílny jsou vozy Mercedes-Benz V-Class a Vito a následuje poslední generace vozu Volkswagen T6.1 ve všech karosářských verzích. Jsou to designově povedené a zároveň praktické vozy, které spadají již do prémiovější třídy a jejich majitelé si chtějí užívat podobný komfort jako v případě klasických osobních vozů. Máme tedy dostatečné zkušenosti při rozdělávání a skládání interiérů těchto vozů i s volbou těch nejvhodnějších materiálů, které jsou schopny vůz maximálně odhlučnit. Níže se můžete podívat na ukázky našich prací, včetně ceny za instalaci. 

Proč odhlučnění od Ahifi?

Pokud vás výše uvedné řádky o kvalitě naší práce nepřesvědčily, rádi bychom shrnuly výhody našeho odhlučnění v poslední části tohoto článku. V prvé řadě pracujeme momentálně s nejúčinějšími materiály ruských výrobců Comfortmat a SGM, které jsou až 3x účinnější než materiály jiných výrobců. Je to dáno mnohaletým vývojem i technologiemi, kterými žádný jiný výrobce na světě nedisponuje. V Rusku, kde samotné odhlučnění vozidel vzniklo, je tento typ úprav vozu doslova fenoménem a tito dva výrobci se neustále předhánějí s novými materály i technologiemi výroby. My tyto trendy neustále sledujeme a vždy se snažíme zvolit pro daný vůz nejlepší možné řešení. Výsledkem je i situace, kdy prakticky žádné vozidlo neodhlučňujeme zcela stejným způsobem a vždy volíme ideální kombinaci materiálů. Mezi další benefity našeho odhlučnění patří také nenahraditelné zkušenosti a s tím spojená kvalita i rychlost instalace. Naši čtyři technici zvládnou vždy vůz odhlučnit během jednoho pracovního dne, což nikdo jiný v České Republice neumí nabídnout. Nemusíte se obávat ztráty záruky u nového vozu, protože většina prodejců vozidel naši práci zná a obvykle s instalacemi nemají žádný problém. Všechny výhody odhlučnění od nás:

  • 7 let zkušeností a téměř 1000 odhlučněných vozů.
  • Pracujeme s nejúčinnějšími materiály na dnešním trhu ruských výrobců Comfortmat a SGM.
  • Team 4 zkušených techniků, kteří zvládnout odhlučnit vůz vždy v rámci 1 pracovího dne.
  • Naše odhlučnění poskytuje nejen zvukovou, ale i tepelnou izolaci, která je u tohoto typu vozu příjemným bonusem.
  • Díky vysoce kvalitním materiálům se nemusíte bát odlepení nebo jiného znehodnocení odhlučnění.
  • Na instalaci poskytujeme záruku a garantujeme stejnou účinnost po celou dobu životnosti vozu.  
  • V případě nového vozu se nemusíte bát ztráty záruky, protože prodejci nemají pochybnosti o kvalitě naší práce.
  • Po dobu instalace si můžete zapůjčit náš firemní vůz VW Golf VII a příjemně strávit čas čekáním na odhlučnění.
  • Průběh instalace kompletně fotíme, práci předvedeme a vysvětlíme a fotky samozřejmě v případě zájmu poskytneme.  
Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Jak vybrat antivibrační materiál?
Antivibrační materiál má zcela zásadní funkci při odhlučnění vozidel. Proč tomu tak je i veškeré další vlastnosti a funkce antivibračních materiálů se dozvíte v našem článku.
Celý článek
Comfortmat Premium Dark v minirecenzi
Podívali jsme se detailněji na oblíbený antivibrační materiál Comfortmat z prémiové řady Dark, který vyniká vysokou účinností a extrémně nízkou hmotností. Více v našem článku.
Celý článek
Jak jsme kompletně odhlučnili Hummer H2
Odhlučnění vozu Hummer H2? To je výzva, kterou jsme nemohli odmítnout! Na průběh montáže včetně fotoreportáže a videa se můžete podívat v našem článku.
Celý článek
Představujeme Comfortmat Integra
Představení hlavních funkcí a výhod membránového protihlukového materiálu Comfortmat Integra, který je určen speciálně pro odhlučnění dveří vozidla.
Celý článek
Jak na nejúčinnější odhlučnění vozu?
Odhlučnění vozu umožní výrazné snížení hluku v interiéru a značně zvýší komfort a pohodlí při jíždě. V našem článku se dozvíte jak kompletně odhlučnit celý vůz.
Celý článek
Comfortmat - revoluce v odhlučnění vozidel
Technologie jdou rychle dopředu a to platí i pro odhlučnění vozidel. Proto jsme museli přijít s novými hi-tech materiály a novou strategií pro nadcházející roky. Určitě čtěte dále, stojí to za to!
Celý článek

Komentáře k článku