Kvalitní odhlučnění vozu umožní výrazné snížení hluku, který proniká do interiéru vozu a značně tak zvýší komfort a pohodlí při jíždě. Účinek odhlučnění je závislý zejména na zvolených materiálech, na správné aplikaci a samozřejmě také na rozsahu odhlučnění. Ideálním případem je samozřejmě vytlumení a odhlučnění kompletně celého vozidla, je však možné odhlučnit pouze určité oblasti, jejichž ohlučnění více či méně sníží množství hluku pronikajícího do interiéru. V tomto článku si shrneme nejen jak odhlučnit celé auto, ale i jednotlivé oblasti s odkazem na podrobný článek, který se týká odhlučnění konkrétní plochy vozidla. Tento článek je tedy zejména takovým rozcestníkem pro kompletní odhlučnění vozu.
Postup při odhlučnění vozidel
Pro začátek si řekneme několik základních informací o průběhu odhlučnění vozidel. Nejprve je samozřejmě potřeba demontovat veškeré části interiéru, abychom se dostali na samotný plech karoserie. Ten je následně nutné zbavit veškerých nečistot, mastnosty, případně zbytků továrního odhlučnění. Poté se dostáváme k samotnému odhlučnění, přičemž je velmi důležité zvolení nejen vhodných materiálů, ale i samotného postupu. Nejdříve tedy aplikujeme antivibrační materiál jako první vrstvu a následně zvukově izolační, neboli protihlukový materiál, jako druhou, případně i třetí vrstvu odhlučnění. Nejčastější chybou je právě vynechání jedné z těchto vrstev, což v podstatě znemožní účinné odhlučnění vozu. Na následujících řádcích si tedy krátce napíšeme něco o jednotlivých vrstvách odhlučnění.

1. Aplikace antivibračního materiálu
Pokud se ptáte, proč je důležité nejprve aplikovat
antivibrační materiál, odpověď je následující. Všechny oblasti vozu jsou zatěžovány vibracemi a rezonancemi, které se šíří jako hluk. Nejprve je tedy nutné pomocí účinného antivibračního materiálu potlačit, nebo ideálně zcela zamezit vibracím. Jak už to znáte i z jiných oborů, tak i antivirační materiály jsou různých kvalit a účinnosti a doporučujeme dbát na správný výběr vhodného antivibračního materiálu. Důležitá je jeho účinnost, tedy hodnota akustického ztrátového činitele (MLF) a s ním spojená i vhodná tloušťka materiálu. Pokud nám dovolíte trochu teorie, tak akustický ztrátový činitel (anglicky mechanical loss factor) vyjadřuje schopnost materiálu pohlcovat šířící se zvuk a měnit energii vytvořených vibrací na energii tepelnou. Teoretický maximální ztrátový činitel je 1, což znamená žádné vibrace. Platí tedy, že čím vyšší je ztrátový činitel, tím lépe. Nekvalitní nebo základní antivibrační materiály mají MLF okolo 0,10 až 0,15 a ty bychom na odhlučnění vozu samozřejmě nedoporučili. My používáme nejčastěji antivibrační materiál z řady Premium
Comfortmat Dark D2 o tloušťce 2,3 mm a ILC 0,35, což je solidní základ pro vysoce účinné odhlučnění vozu. U dražších instalací odhlučnění však volíme silnější a účinější materiál Comfortmat Dark D3, nebo Dark D4 s akustickým ztrátovým činitelem o hodnotě až 0,49. U některých vozů však jdeme ještě dál a aplikujeme v současnosti nejúčinnější antivibrační o tloušťce 3,5 mm
Comfortmat Extreme s vysokým ILC 0,63, který téměř dokonale zamezí téměř všem vibrací. Vždy tedy záleží na konkrétním vozu, ale samozřejmě i rozpočtu a finančních možnostech zákazníka. Ještě bychom zmínili příjemný bonus při aplikaci antivibračního materiálu a to jeho antikorozní vlastnosti.

2. Aplikace zvukově izolačního materiálu
Jako druhou a v některých případech i třetí vrstvu odhlučnění aplikujeme zvukově izolační, chcete-li
protihlukový materiál. Jako hlavní funkcí je tedy zamezit pronikání hluku do interiéru vozu a zvýšit úroveň protihlukové izolace vozidla. Některé protihlukové materiály používáme také na zamezení vrzání a skřípání plastů interiéru. Pro každou oblast vozu je vhodné použít vhodný zvukově izolační materiál, který je určený speciálně právě pro danou část vozidla. Pro odhlučnění vozidel používáme nejčastěji špičkové membránové materiály Comfortmat, které jsou právě díky své unikátní protihlukové membráně schopné snížit hluk v interiéru na možné minimum. Konkrétně se jedná například o
Comfortmat Integra určený speciálně do dveří vozu,
Comfortmat Blockshot pro odhlučnění zavazadlového prostoru a podlahy, nebo
Comfortmat Skyline pro odhlučnění střechy. Důvodem proč používáme odlišné materiály je jejich účinnost, hmotnost nebo tepelně izolační vlastnosti. Pro představu nejúčinnějším ze zmíněných materiálů je Comfortmat Blockshot se schopností zvukově izolace až -31 dB a hmotností 4,3 kg / m², oproti tomu například zvukově izolační materiál
Comfortmat Vision disponuje zvukovou izolací -15 dB a hmotností 0,5 kg / m². Tento materiál používáme zejména v případě, že je pro zákazníka důležitá především celková hmotnost vozu, případně na oblasti s nižším zatížením hlukem. Zajímavostí je, že všechny zmíněné materiály jsou stoprocentně voděodolné, neabsorbují vlhkost a nehnijí. Jejich extra přilnavá samolepící vrstva zaručuje, že se materiály samovolně neodlepí dokonce ani pod vodou a mají stejný lepící účinek při teplotách od -50 do +150 stupňů. Kromě toho plní i tepelně izolační funkci, což oceníte jak v létě, tak v zimě.

Odhlučnění dveří
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru auta proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu. I proto právě odhlučněním dveří začínáme a jedná se také o nejčastější úkon na naší brněnské dílně. Kvalitně odhlučněné dveře dokáží totiž výrazně snížit hluk v interiéru vozu, i když žádné další oblasti vozu odhlučněné nejsou. Je to i díky tomu, že dveře odhlučňujeme celkem čtyřmi vrstvami antivibračních a zvukově izolačních materiálů. Nejprve na vnější plech dveří aplikujeme prémiový antivibrační materiál
Comfortmat Dark D2 o tloušťce 2,3 mm. Jeho měrná hmotnost je pouhých 2,4 kg / m² a přitom akustický ztrátový činitel (MLF) je na vysoké hodnotě 0,35. Jedná se momentálně o nejlehčí materiál na světě s tak vysokou účinností. I právě proto je tento antivibrační materiál ideálním právě pro dveře vozidla. Následně jako druhou vrstvu aplikujeme protihlukový materiál
Comfortmat Integra, který je určený speciálně pro dveře vozu. Tento materiál umožňuje díky unikátní protihlukové membráně bezkonkurenční schopnost odhlučnění dveří a poskytuje zvukovou izolaci až -28 dB. Integra je samozřejmě stoprocentně voděodolný materiál, který neabsorbuje vlhkost. Poté aplikujeme opět antivibrační materiál Comfortmat D2 na vnitřní plech plech dveří, čímž zamezíme vibracím vnitřního plechu. Posledním krokem je odhlučnění čalounění dveří pomocí flexibilní tvarově pěny
Comfortmat Soft Wave, která vyplní prostor této oblasti a zamezí také vrzání a skřípání plastových dílů. Podobný postup a stejné materiály volíme také v případě pátých dveří. V našem článku "
jak odhlučnit dveře" se dozvíte mnohem více detailních informací včetně fotoreportáže.

Odhlučnění zavazadlového prostoru
Zavazadlový prostor má pro celkové odhlučnění taktéž značný význam a i proto je hned po dveřích našimi zákazníky druhou nejžádanější oblastí k odhlučnění. Přes kufr a zejména zadní podběhy totiž proniká do interiéru velké množství hluku a to zejména u vozidel s odkládacím platem (pevným, nebo posuvným). Pro odhlučnění zavazadlového prostoru nejčastěji používáme dvě varianty. Ta první počítá se dvěmi vrstvami odhlučnění, druhá a samozřejmě účinnější dokonce se třemi. Již tradičně jako první vrstvu volíme antivibrační materiál
Comfortmat Dark D2 o tloušťce 2,3 mm, který účinně zabrání vibracím karoserie. Comfortmat Dark D2 aplikujeme na celý zavazadlový prostor kromě zadních podběhů, kde použijeme silnější variantu
Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm. Na zadní podběhy ze strany kufru aplikujeme silnější materiál z důvodu výrazně vyšších vibrací i hluku právě v této oblasti. Pro odhlučnění celého zavazadlového prostoru využíváme prémiový dvouvrstvý membránový materiál
Comfortmat Blockshot o tloušťce 7 mm, který i díky své protihlukové membráně poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace - 31 dB. Pro zajímavost konkurenční produkty umožňují průměrně cca o 15 dB nižší snížení hluku. V rámci zavazadlového prostoru stejným materiálem odhlučňujeme i zadní podběhy a blatníky. Právě zadní podběhy v případě účinnější varianty odhlučňujeme celkem ve třech vrstvách. První vrstvou je antivibrační materiál Dark D3, druhou pak zvukově i tepelně izolační materiál
Comfortmat Vision a třetí vrstvu tvoří unikátní membránový materiál
Comfortmat Blockator, který zcela eliminuje vibrace a hluk, který byl schopný překonat první dvě vrstvy odhlučnění. Kombinace těchto tří materiálů umožní dosáhnout maximální možné úrovně zvukové izolace až -35 dB v rozsahu od 50 do 3000 Hz. V našem dalším článku "
jak odhlučnit kufr" se dozvíte mnohem více detailních informací včetně fotoreportáže.

Odhlučnění podlahy
Odhlučnění podlahy je od našich zákazníků méně žádané zejména kvůli časové i finanční náročnosti. Nicméně má na celkové odhlučnění vozu zásadní vliv, protože právě přes podlahu se do interiéru vozu s lehkostí dostává hluk od silnice, od kol, ale i od motoru, převodovky nebo výfuku. Tovární odhlučnění je zpravidla u všech vozidel nedostačující, a proto důrazně doporučujeme odhlučnění podlahy i přes její vyšší finanční i časovou náročnost neopomíjet. Podlahu odhlučňujeme ve dvou, nebo v případě účinnější varianty až ve třech vrstvách odhlučnění. Základem je antivibrační materiál, v tomto případě opět
Comfortmat Dark D2 z řady Premium, u některých vozů však aplikujeme i silnější variantu
Comfortmat Dark D3, nebo
nejúčinnější antivibrační materiál
Comfortmat Extreme o tloušťce 3,5 mm a ILC 0,63, který téměř dokonale zamezí všem vibracím této oblasti. Pro odhlučnění celé podlahy využíváme prémiový dvouvrstvý membránový materiál
Comfortmat Blockshot o tloušťce 7 mm, který aplikujeme i v případě odhlučnění zavazadlového prostoru. Blockshot i díky své protihlukové membráně poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace - 31 dB, což je v současné době bezkonkurenční řešení v rámci odhlučnění jedním materiálem. Na prostor pod zadními sedačkami aplikujeme buď materiál stejný, nejčastěji však z důvodu nižší tloušťky flexibilnější materiál
Comfortmat Vision. Zmínili jsme i účinnější variantu, která se skládá celkem ze tří vrstev materiálů. První vrstvou je tradičně antivibrační materiál, následně druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál
Comfortmat Vision a konečně třetí vrstva v podobě membránového materiálu
Comfortmat Blockator, který zcela eliminuje vibrace a hluk, který byl schopný překonat první dvě vrstvy odhlučnění. Blockator disponuje extrémní schopností zvukové izolace (až -35 dB) v rozsahu od 50 do 3000 Hz a v kombinaci s materiálem Comfortmat Vision se jedná o vůbec nejúčinnější možnost odhlučnění vozu současnosti. V našem dalším článku "
jak odhlučnit podlahu" se dozvíte mnohem více detailních informací včetně fotoreportáže.

Odhlučnění kapoty
Odhlučnění kapoty má pro celkové odhlučnění vozu spíše menší význam, přesto je velmi oblíbené a i proto je odhlučnění kapoty zahrnuto do všech našich zvýhodněných balíčků odhlučnění. Kapotu odhlučňujeme výhradně ve dvou vrstvách a to ve třech různých variantách. První vrstvu tvoří antivibrační materiál, který kapotu zpevní a zamezí vibracím. Doporučujeme použít
Comfortmat Dark D2 zejména z důvodu jeho velmi malé hmotnosti a přitom vysoké účinnosti. Antivibrační materiál aplikujte pouze na otvory v kapotě a následně použijte přitlačovací váleček pro maximální přilnavost a účinnost tlumení. Na kapotu obvykle vystačí 2 ks antivibračního materiálu o rozměru 500 x 350 mm, u některých vozidel však bude potřeba větší počet, například u vozu Škoda Octavia třetí generace 3 kusy. Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál a právě nyní přichází na řadu zmíněné tři varianty. Jelikož většina našich zákazníků si přeje zachovat originální kryt kapoty, jako druhou vrstvu aplikujeme zvukově i tepelně izolační materiál
Comfortmat Vision právě na původní kryt motoru z jeho vnitřní strany. Kapotu tedy odhlučníme při zachování původního vzhledu. A jak Vision aplikujeme? Materiál nalepíme na originální kryt kapoty a snažíme se, aby kopíroval jeho tvar. Vision stačí přitlačit rukou a není třeba používat přitlačovací váleček. Pro tento způsob odhlučnění kapoty téměř vždy s přehledem vystačí 1 kus materiálu Comfortmat Vision o rozměru 1000 x 700 mm. Druhá varianta nastává tehdy, pokud originální kryt ve voze chybí již z výroby, nebo byl poškozen. V takovém případě aplikujeme protihlukový materiál
Comfortmat Neoprene přímo na kapotu jako druhou vrstvu na antivibrační materiál a pokryjem většinu plochy kapoty. Výhodou tohoto materiálu je kromě vysoké schopnosti absorbce hluku i jeho černá barva, díky které odhlučnění vypadá téměř jako originální. Třetí varianta je zdaleka ta nejúčinnější. Dodržujeme totožný postup, ale použijeme výrazně účinnější membránový materiál
Comfortmat Skyline, který byl vyvinut speciálně pro odhlučnění stropu a kapoty. V obou případech budete pro odhlučnění celé kapoty potřebovat obvykle 3 kusy materiálu Skyline nebo Neoprene. V našem článku "
jak odhlučnit kapotu" se dozvíte více detailních informací včetně fotoreportáže.

Odhlučnění předních podběhů
Odhlučnění předních podběhů má velký význam zejména v případě, pokud nedojde k odhlučnění podlahy vozidla. Ale i tehdy má samozřejmě nezanedbatelný efekt. Odhlučnění předních podběhů dokáže účinně zmírnit pronikání hluku do interiéru vozidla od předních kol a silnice. Zároveň zamezí hluku od létajících kamínků nebo zvuku tlumičů a je tedy důležitým prvkem pro celkové odhlučnění vozu. Přední a samozřejmě i zadní podběhy jsou namáhány výraznými vibracemi, které je nejprve nutné co nejvíce eliminovat. Na tuto oblast je tedy vhodné aplikovat účinnější antivibrační materiál silnější tloušťky a proto volíme antivibrační materiál
Comfortmat Dark D4 z modelové řady Premium. Ten disponuje tloušťkou 4 mm a již velmi vysokým akustickým ztrátovým činitelem (anglicky MLF - mechanical loss factor) o hodnotě 0,49. Materiál s takovými parametry dokáže již velmi účinně zabránit vibracím i efektu "zvonění" v této části karoserie. Na jeden podběh bude potřeba cca 2,5 až 3 kusů antivibračního materiálu, na oba podběhy tedy 5 až 6 kusů dle velikosti auta. Nejdůležitější je aplikovat materiál zejména na části nejblíže ke kabině vozu, můžete však v ideálním případě antivibračním materiálem vytlumit celý podběh. Materiál však z estetických důvodů neaplikujeme na viditelná místa, která nezakrývá plastový podběh. Z karoserie se přesouváme na plastové podběhy a dostáváme se k samotnému odhlučnění podběhů. Na odhlučnění předních podběhů používáme prémiový zvukově izolační materiál
Comfortmat Blockshot, který se skládá ze dvou vrstev a jeho celková tloušťka je 7 mm. Blockshot je unikátní membránový materiál, který i díky své protihlukové membráně poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace - 31 dB. Blockshot je zcela voděodolný, nenasává vodu ani vlhkost, nehnije a nerozkládá se. Plastový podběh nejen důkladně odhluční, ale i zpevní a zamezí hluku od vozovky a to včetně odlétajících kamínků. Není tedy potřeba aplikovat na plastové podběhy jako první vrstvu antivibrační materiál, protože Blockshot v rámci odhlučnění plastových podběhů s přehledem zastoupí i jeho funkci. Před aplikací materiálu plastový podběh důkladně vyčistěte a odmaštěte. Následně na jeden podběh nalepte 2 až 3 kusy materiálu dle velikosti podběhu a snažte se pokrýt co možná největší plochu. Na oba přední podběhy bude tedy potřeba nejčastěji 5 až 6 kusů materiálu Comfortmat Blockshot. Více informací se dozvíte v našem článku "
jak odhlučnit přední podběhy".

Odhlučnění střechy
Odhlučnění střechy patří i přes velmi zajímavou účinnost k méně žádaným úkonům na naší dílně, přesto si tato oblast vozu zaslouží vaši pozornost. Odhlučnění střechy poskytne hned několik zajímavých benefitů, které stojí za zmínku. Tím prvním je samozřejmě zamezení hluku, který přes střechu proniká do interiéru. Jedná se o aerodynamický hluk, hluk od větru, ale také například hluk při jízdě za děště, který po odhlučnění téměř neslyšíte. Dalším specifikem odhlučnění střechy je tepelně izolační funkce. První vrstvu odhlučnění tvoří již tradičně antivibrační materiál. Ten střechu zpevní a zamezí vibracím a rezonancím této oblasti. Zajistí také odstranění plechového zvuku, který slyšíte například po zaklepání na střechu zvenčí. To má v praxi za následek eliminaci zvuku dešťových kapek, které při jízdě za deště takřka neslyšíte. Pro tyto účely nejčastěji volíme antivibrační materiál z řady Premium, konkrétně
Comfortmat Dark D2 o tloušťce 2,3 mm. Dark D2 je momentálně nejlehčím antivibračním materiálem o této tloušťce současnosti, což oceníte zejména při odhlučnění stropu. Jako další vrstvu volíme zvukově izolační materiál. Na výběr máme ze dvou velmi účinných variant a je samozřejmě na vás, jakou zvolíte. My si popíšeme rovnou tu nejúčinnější možnou variantu odhlučnění střechy. Tou je zvukově i tepelně izolační materiál
Comfotmat Skyline, který je přímo určen pro odhlučnění střechy vozu. Zároveň se jedná o nejlehčí zvukově izolační materiál s protihlukovou membránou na světě s hmotností 2,8 Kg na 1 m². I díky této membráně poskytuje Skyline vysokou úroveň zvukové izolace až -25 dB. Kromě toho Skyline poskytuje i tepelně izolační funkci, což oceníte zejména v létě. V horkých dnech se přes střechu nedostane tolik tepla a v autě déle vydrží chladnější teploty z klimatizace. V zimě je efekt opačný a pokud máte odhlučněno celé auto materiály Comfortmat, z interiéru vozu neuniká teplo. Jako třetí vrstvu doporučujeme aplikovat ještě polyuretanovou pěnu
Comfortmat Soft Wave. Tato pěna totiž dokáže pohltit hluk, který by byl schopen překonat první dvě vrstvy odhlučnění a zároveň vyplní prostor mezi střechou a stropnicí. Vlnitý povrch zamezí šíření hluku po rovném povrchu střechy a pohltí i další zvuky jako skřípaní nebo chrastění stropnice, případně kabeláže osvětlení, apod. Soft Wave disponuje tvarovou pamětí a je velmi flexibilní. I přes tloušťku 15 mm materiál můžete aplikovat téměř do všech prostor, protože se dokáže zmáčknout na pouhý jeden milimetr. Velkou výhodou tohoto materiálu je kromě excelentní schopnosti absorbce hluku také jeho hmotnost, která činí pouhých 0,6 Kg na 1 m². Více informací najdete v našem článku "
jak odhlučnit střechu".
