Druh instalaceOdhlučnění Expert Plus
VozidloBMW 5 (G60)
Datum realizace03.09.2024
Časová náročnost38 hodin (1 pracovní den pro 4 techniky)
Cena instalace58 178 Kč s DPH
BMW 5 (G60) - odhlučnění pětky v nejnovější generaci
Fotoreportáž
Instalaci odhlučnění vozu BMW 5 zahajujeme tradičně demontáží interiérových prvků. Vyjmeme všechna sedadla, odstraníme čalounění a další části, které by mohly překážet při instalaci. Jak můžete sami vidět, kovové části vozu jsou téměř bez ochrany, kromě několika míst s aplikovanou ochranou proti vibracím. Můžeme tedy začít s prací.
Začínáme odhlučněním podlahy, jelikož ta je vystavena výrazným vibracím a hluku a to zejména v nízkofrekvenčním pásmu. Je tedy důležité zaměřit se na pečlivý výběr materiálů a u podlahy je zásadní nejen účinnost, ale i tloušťka. Z tohoto důvodu v balíčku Expert Plus používáme profesionální antivibrační materiál Comfortmat Extreme. Tento materiál o tloušťce 3,5 mm nabízí akustický ztrátový činitel (MLF) 0,63 jednotek, což z nej dělá nejvýkonnějším antivibračním materiálem na trhu v kategorii do 4 mm. Jedná se tedy o optimální volbu pro instalace, které jsou zaměřeny na dosažení maximální účinnosti.
Comfortmat Extreme se skládá ze dvou druhů nově vyvinutých tmelů oddělených hliníkovou folií. Tmel ve spodní vrstvě si po vychladnutí zachová svou pohyblivost a zachytí nízkofrekvenční hluk šířící se po podlaze. První vrstva hliníkové fólie pak odráží část hluku zpět a nepouští jej do interiéru. Poté přichází na řadu bitumenová vrstva, která po zchladnutí na úroveň pokojové teploty zatvrdne a plní roli pevného pancíře. A poslední slovo má vnější fólie. Tento promyšlený mix důkladně odfiltruje vibrace a nízkofrekvenční hluk.
Kvůli svému složení a vysoké účinnosti je nejprve nezbytné materiál nahřát ve speciální peci na 55 stupňů, proto je Extreme určený pouze pro profesionální studia, která se specializují na odhlučnění vozidel. I přes nahřátí je práce s Comfortmat Extreme nejnáročnější ze všech druhů materiálů, jaké máme k dispozici. Schopnosti tohoto antivibračního materiálu jsou však natolik přesvědčivé, že větší fyzická náročnost při aplikaci stojí rozhodně za to.
Prostor pod zadními sedadly je charakteristický především omezeným místem, což komplikuje použití běžných materiálů. U BMW 5 je tento problém ještě výraznější, a proto je nezbytné použít antivibrační materiál s tloušťkou kolem 2 mm. Tato část vozu však není tolik vystavena vibracím a hluku jako podlaha, takže lze akceptovat mírně nižší účinnost materiálu. Nejprve tedy aplikujeme lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra, který i přes svou malou tloušťku nabízí vysokou účinnost, a každý ušetřený milimetr je zde cenný.
V případě odhlučnění v nejvyšší konfiguraci aplikujeme ve druhé vrstvě obvykle materiál Comfortmat Titan Lite s tloušťkou 7 mm, u této instalace však musíme volit odlišné řešení. U vozidla BMW 5 aktuální generace máme k dispozici omezenější prostor pod továrním čalouněním, proto není možné tak silný materiál aplikovat a rozhodli jsme se pro alternativu v podobě materiálu Comfortmat Raptor s tloušťkou pouhých 4 mm. Přesto je jeho součástí protihluková membrána o síle 2 mm, což umožňuje i takto tenkému materiálu účinnost 30 dB.
Podívejme se také na Raptor důkladněji. Raptor patří mezi moderní membránové materiály a nahrazuje tedy 2 vrstvy odhlučnění. Je však ze všech nejtenčí a je složen z 2 mm silné zvukově izolační vrstvy a protihlukové membrány taktéž s tloušťkou 2 mm. Právě membrána dodává tomuto materiálu deklarovanou účinnost až 30 dB, což je při této tloušťce unikátní počin.
Extreme i Raptor aplikujeme na všechny přístupné oblasti, abychom umožnili absorpci maximálního množství vibrací a hluku. V přední části podlahy se však u tohoto automobilu díky elektronice nedostáváme až pod palubní desku, což je nejefektivnější pro odhlučnění předních podběhů a hluku od pneumatik, proto jsme se rozhodli pro aplikaci vhodných materiálů i z vnější strany karoserie v pozdější části instalace.
A stejný materiál jsme již tradičně použili také pod zadními sedadly, kde jeho nízká tloušťka a vynikající vlastnosti přinášejí efektivní výsledky.
Pro odhlučnění zavazadlového prostoru používáme obdobný přístup, protože je důležité minimalizovat vibrace a hluk, které se od pneumatik šíří do interiéru vozu. Na dno kufru aplikujeme antivibrační materiál Comfortmat Viper s tloušťkou 3 mm a akustickým ztrátovým činitelem (MLF) 0,49. Tento materiál nejen účinně pohlcuje vibrace, ale také redukuje nízkofrekvenční hluk, který je v této části vozu obvyklý. To vše s velmi nízkou hmotností.
Na zadní podběhy, které jsou nejvíce zatížené vibracemi i hlukem, aplikujeme v první vrstvě stejně jako na podlahu antivibrační materiál Comfortmat Extreme. Tloušťka 3,5 mm a akustický ztrátový činitel 0,63 jednotek umožní důkladné zamezení veškerých vibrací a nízkofrekvenčního hluku od pneumatik, který je typický pro zadní podběhy. A konečně na blatníky aplikujeme opět Comfortmat Viper.
V druhé vrstvě najdete v zavazadlovém prostoru obvykle tři různé materiály a to ne pouze z estetických důvodů. Každá oblast je zatížena jinak intenzivním hlukem a je důležité volit odpovídající materiály. Na dno kufru aplikujeme zpravidla membránový materiál Comfortmat Raptor, který jsme zmínili výše. V kufru snad ještě více oceňujeme tloušťku pouhých 4 mm, vysokou flexibilitu a především jistotu bezproblémové instalace čalounění zavazadlového prostoru.
Na zadní podběhy zpravidla aplikujeme membránový materiál Comfortmat Titan Lite, který se vyznačuje při své tloušťce 7 mm vynikající schopností zvukové izolace s účinností 36 dB. Nové BMW 5 nám však i zde dělá mírné vrásky na čele a z boční strany raději opět volíme tenký Raptor.
U balíčku Expert Plus odhlučňujeme dvěma vrstvami i střechu, jejíž odhlučnění má taktéž nezanedbatelný význam. Nejprve aplikujeme Comfortmat Viper o tloušťce 3 mm. Tento materiál posílí tenký kov střechy, zabrání rychlému šíření vibrací a sníží například hluk způsobený dešťovými kapkami. Díky své vynikající přilnavosti a tepelné odolnosti zajišťuje Viper pevné spojení se střechou po celou dobu životnosti vozu, což přispívá k dlouhodobému akustickému komfortu.
Druhou vrstvu tvoří profesionální zvukově absorpční materiál z polyuretanové pěny, konkrétně Comfortmat Soft Wave Expert o tloušťce 15 mm. Soft Wave znemožní aerodynamickému a okolnímu silničnímu hluku proniknout přes střechu do interiéru a eliminuje tření mezi čalouněním střechy kovem. Materiál má i tepelně izolační funkci a vůz je tedy kompletně chráněn před tepelnými ztrátami v každém ročním období.
Dostáváme se k odhlučnění dveří. Nejprve aplikujeme antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně Comfortmat Cobra o tloušťce 2,3 mm. Ten s zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní tenký plech dveří. I přes tloušťku 2,3 mm materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhá vrstva je tvořena zvukově izolačním materiálem Comfortmat Integra. Tento materiál byl speciálně navržen pro odhlučnění dveří, je tedy zcela voděodolný a díky vysoké přilnavosti je zajištěna jeho dlouhodobá spolehlivost. Díky dvouvrstvému složení s protihlukovou membránou dokáže izolovat zvuk až o 28 dB, přičemž si zachovává nízkou hmotnost, což je klíčové pro efektivní odhlučnění dveří.
A konečně poslední vrstvou je Comfortmat Softwave Expert o tloušťce 15 mm, který jsme již aplikovali i ve druhé vrstvě na střeše. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti. Oproti klasické verzi materiálu Soft Wave je tato tyrkysová varianta vyrobena z hustější a účinnější polyuretanové pěny, která odhlučnění dveří posune na ještě vyšší úroveň. Stejný postup volíme i u zadních dveří.
Odhlučnění vozidel
Využijte našich cenově zvýhodněných balíčků odhlučnění včetně instalace.
Potřebujete se na něco zeptat?
Zavolejte nám na naši zákaznickou linku, napište email, nebo využijte online formulář.
+420 607 383 838dotazy@ahifi.cz