Košík0
Způsoby doručení
Přepravce93 Kč
Osobní odběr BrnoZdarma

Jak správně odhlučnit dveře auta

Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru auta proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu. I proto právě odhlučněním dveří začínáme náš seriál článků týkajících se odhlučněním vozidla. Odhlučnění dveří provádíme výhradně špičkovými antivibračními a zvukově izolačními materiály společnosti Comfortmat a v tomto článku se dozvíte v několika podrobných bodech jak na správné vytlumení a odhlučnění dveří vozidla. Díky membránovým materiálům nejnovější generace garantujeme nejúčinnější odhlučnění dveří na trhu. 

1. Demontáž čalounění dveří

Nyní se tedy pusťme do samotného odhlučnění dveří, konkrétně prvního kroku. Ze všeho nejdříve musíte demontovat plastovou výplň dveří, chcete-li čalounění, nebo lidově řečeno "tapec". Čalounění je přichyceno na vnitřní plech dveří pomocí několika šroubů a také plastových úchytů (křapek). Nejprve odšroubujte všechny šrouby. Upozorňujeme, že některé najdete obvykle i skryté pod lištami nebo madly dveří a je k nim obtížnější přístup. Proto k demontáži doporučujeme používat šetrné plastové nástroje, kterými nepoškodíte interiér, například naši sadu nástrojů do interiéru vozidla. Po odšroubování šroubů táhněte čalounění směrem k sobě a tím vycvaknete plastové příchytky. Jakmile se vám podaří čalounění demontovat z plechu, táhněte jej směrem nahoru a sundejte ze dveří. Jako poslední krok bude nutné ještě odpojit táhlo otevírání dveří, odpojit osvětlení dveří, v některých případech odpojit reproduktory které drží v čalounění nebo odpojit ovládání zrcátek a oken. Všechny tyto kroky doporučujeme provádět s maximálním citem a trpělivostí, aby nedošlo k poškození jednotlivých dílů.

2. Demontáž parozábrany, případně stahovacího mechanismu

Po demontáži čalounění může nastat více variant. Cílem je dostat se k vnějšímu plechu dveří, na které v dalším kroku aplikujeme antivibrační a následně protihlukový materiál. Některé vozidla, jako například Škoda Octavia 2, VW Golf IV nebo VW Transporter T6, jehož dveře vidíte na našich fotografiích, mají na vnitřním plechu výplň se stahovacím mechanismem. Ten je potřeba také demontovat, abyste si zajistili pohodlný přístup k vnějšímu plechu. Druhou možností, na kterou můžete při demontáži narazit, je otvor s plastovou nebo igelitovou ochranou proti vlhkosti, tzv. parozábranou. Tu najdete například ve vozech Škoda Octavia 3, VW Golf VII nebo Audi A5. Tato možnost je snadnější na demontáž, na druhou stranu je horší přístup k vnějšímu plechu. Jakmile máte hotovo, můžete se pustit do aplikace antivibračního materiálu. Nejprve je však nutné vnější plech perfektně vyčistit a odmastit. K tomu můžete použít například náš nejprodávanější čistič Bilt Hamber Surfex HD. Ten povrch důkladně vyčistí a připraví pro aplikaci první vrstvy tlumícího materiálu. Čistý povrch je velmi důležitý k tomu, aby antivibrační materiál dokonale přilnul k plechu a v budoucnu se samovolně neodlepil. Při práci doporučujeme používat chemicky odolné rukavice. 

3. Aplikace antivibračního materiálu na vnější plech

Základem pro odhlučnění libovolné plochy auta je antivibrační materiál. Ten plech zpevní a zamezí vibracím, které lidské ucho vnímá v určité frekvenci také jako hluk. Má navíc také antikorozní vlastnosti. Schopnost zamezit vibracím je závislá na kvalitě antivibračního materiálu, jeho tloušťce a zejména na jeho zásadní vlastnosti, kterou je akustický ztrátový činitel (anglicky Mechanical Loss Factor - MLF). Ten vyjadřuje schopnost materiálu pohlcovat šířící se zvuk a měnit energii zvukem vytvořených vibrací na tepelnou energii. Udává se desetiným číslem (například od 0,20 do 0,60) a čím více se blíží číslu 1, tím lépe. Teoretický maximální ztrátový činitel je 1, což znamená žádné vibrace. Proto pro odhlučnění dveří používáme výhradně antivibrační materiály Comfortmat, které nabízí špičkové materiály s unikátními fyzikálními vlastnostmi. V nabídce společnosti Comfortmat najdete celkem pět modelových řad antivibračních materiálů, z nichž v každá řada dispnuje materiály o několika tloušťkách. Pro účely odhlučnění dveří pracujeme nejčastěji s prémiovým materiálem Comfortmat Dark D2, který vyniká nejen vysokou schopností zamezení vibrací, ale zároveň se jedná o nejlehčí materiál na světě s akustickým ztrátovým činitelem na hodnotě 0,35. Pokud je pro vás prioritou dostupnější cena, můžete samozřejmě použít i materiál ze základní řady Comfortmat Standard S2, který nabídne podobně kvalitní službu. Na vnější plech dveří budete potřebovat u většiny vozidel 2 kusy antivibračního materiálu, který se nabízí v rozměru 500 x 350 mm. A jak materiál aplikovat? Nejprve si nastříhejte požadovaný tvar materiálu a následně jej aplikujte na plech dveří. Antivibrační materiály Comfortmat disponují vysoce účinnou samolepící vrstvou a nemusíte se obávat v budoucnu jejich odlepení. Po nalepení je však nutné tlumící materiál k plechu dostatečně přitlačit, aby tlumení mělo co největší účinnost. K tomu doporučujeme kovový přitlačovací váleček Comfortmat Roller. Upozorňujeme, že na odtokové kanálky žádný materiál nikdy neaplikujeme, viz fotografie níže. Při práci doporučujeme používat ochranné rukavice odolné proti prořezání.

4. Aplikace protihlukového materiálu na vnější plech

Nyní se dostáváme k samotnému odhlučnění dveří, jehož nejdůležitějším prvkem je zvukově izolační (protihlukový) materiál. Aplikaci zvukově izolačního materiálu důrazně doporučujeme, protože má pro celkové odhlučnění dveří zcela zásadní a nezaměnitelnou roli. Proto si dejte také pozor na společnosti, které z důvodů ušetření nákladů vnější plech dveří neodhlučňují druhou vrstvou. Pro tyto účely aplikujeme jako druhou vrstvu špičkový zvukově izolační materiál Comfortmat Integra, který byl vyvinut speciálně pro odhlučnění dveří automobilu. Jedná se o unikátní třívrstvý tlumící materiál o tloušťce 6 mm, který kombinuje zvukově i tepelně izolační funkci díky své vícevrstvé struktuře. Součástí Integry je i protihluková membrána, která dokáže účinně zamezit pronikání hluku do interiéru vozidla. Comfortmat Integra poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace - 25 dB a dokáže snížit hluk pronikající dveřmi do interiéru až o 60%. Materiál je samozřejmě 100% voděodolný, neabsorbuje vodu, nehnije a nerozkládá se. Pro jedny dveře budete potřebovat 2 kusy tohoto materiálu. Aplikuje se jako druhá vrstva na antivibrační materiál, jehož povrch taktéž doporučujeme nejprve odmastit. Materiál stačí nalepit a ručně přitlačit. I v tomto případě nechejte odtokové kanálky nepolepené. V případě, že je pro vás naprostou prioritou váha vozidla a přitom jej přesto chcete kvalitně odhlučnit, doporučujeme alternativu v podobě materiálu Comfortmat Vision. Ten byl uveden na trh právě pro instalace, kde hmotnost hraje důležitou roli. Pokud v rámci odhlučnění dveří měníte také reproduktory za kvalitnější, případně chcete vylepšit zvuk továrních středobasových reproduktorů, doporučujeme pouze za reproduktor nalepit jako třetí vrstvu akustický materiál Comfortmat Tsunami. Ten využijete k absorpci stojatého vlnění za reproduktorem, což má za následek výrazné zlepšení akustiky reproduktorů ve dveřích. Pro oboje dveře si vystačíte s 1 kusem, který rozdělíte na polovinu.

5. Aplikace antivibračního materiálu na vnitřní plech dveří

I vnitřní plech je nutné vytlumit, protože ten je častým zdrojem nežádoucích vibrací a rezonancí. Aplikací antivibračního materiálu dveře uzavřete, což má také z následek nejen snížení hluku, ale také zamezení pronikání vody a vlkosti do dveří. Příjemným bonusem je pak výrazné zlepšení akustiky reproduktorů a to zejména jejich basové složky díky vytvoření uzavřené ozvučnice. Tlumení dveří je tedy nezbytným základem také pro montáž nových reproduktorů. Většinu zákazníků obvykle velmi překvapí, jak se změní zvuk po vytlumení dveří i u továrních reproduktorů. Nyní k samotné aplikaci. Před nalepením antibibračního materiálu se musí zpět nainstalovat plastové záslepky nebo výplň se stahovacím mechanizmem, která byla k vnitřnímu plechu dveří přišroubovaná, nebo přinýtovaná. Pokud byly nějaké části původně přinýtované, je nutné je znovu přinýtovat, nebo použít nýtovací matice. Doporučujeme také překontrolovat kabeláž ve dveřích a pokud je někde uvolněná, upevněte ji pomocí stahovacích pásek. Je také vhodné zkontrolovat, jestli je kabeláž ve dveřích důkladně opletená. V případě, že není a kabely jsou bez jakékoliv ochrany, doporučujeme ještě celou kabeláž zaizolovat pomocí textilní izolační pásky, která zamezí klepání kabelů o plastové a kovové části dveří a také zvýší ochranu samotné kabeláže. Pro aplikaci poslední vrstvy odhlučnění dveří použijeme opět špičkový antivibrační materiál Comfortmat Dark D2, případně alternativu z řady Standard nebo Gold. Materiál nalepíme na celou plochu vnitřního plechu dveří a na všechny ochrany proti vlkosti, které jsou skryty pod čalouněním. Nezalepují se pouze fukční otvory, které slouží pro šrouby a plastové příchytky. Před aplikací doporučujeme plochu opět odmastit výše zmíněným čističem. Tlumící materiál přilepíme rukou a následně přitlačíme pomocí přitlačovacího válečku. Na vnitřní plech dveří vystačí obvykle 2 kusy antivibračního materiálu o rozměru 500 x 350 mm. 

6. Aplikace protihlukového materiálu na plastové výplně dveří

Dveře máme již téměř odhlučněny, zbývá však poslední díl skládačky a to odhlučnění plastových výplní dveří, nebo-li čalounění. Odhlučnění čalounění má také významný vliv na celkové odhlučnění dveří, navíc plasty zpevní a zamezí jejich rezonancím. Na tento velmi členitý povrch zpravidla používáme profesionální akustický materiál na bázi velmi husté mikroporézní polyuretanové pěny Comfortmat Soft Wave 15, který disponuje kromě vysoké schopnosti odhlučnění také výraznou flexibilitou a tvarovou pamětí. Díky tomu je ideální právě do stísněných prostor čalounění dveří a vlnitý povrch je u této tvarové pěny schopen absorbovat více hluku v tomto uzavřeném prostoru. Před nalepením si do materiálu vystřihněte otvory na konektory, šrouby, příchytky nebo táhle a následně nalepte na plastovou výplň a to i po krajích. Na jedny dveře si s přehledem vystačíte s 1 kusem materiálu Comfortmat Soft Wave 15 o rozměru 1000 x 700 mm. Tento rozměr doporučujeme z hlediska snadné aplikace a výsledné estetické stránky. Můžete však použít stejný materiál v rozměru 500 x 350 mm v počtu 3 kusů a mírně tak ušetřit. Jako finančně méně náročnou alternativu můžete zvolit vlastnostmi podobný (avšak méně účinný) materiál Comfortmat Ultrasoft 10. Čalounění dveří následně osadíme všemi konektory, nasadíme zpět táhlo na zámek a používáme opačný postup jako při demontáži. Nejprve nasuneme čalounění na dveře ve vrchní části u okna, zatlačíme směrem dolů a poté čalounění nacvakneme zpátky do dveří. V posledním kroku čalounění přišroubujeme ke dveřím a osadíme lištami, krytkami a madly. To je vše, dveře jsou nyní maximálně odhlučněné a můžete se pustit do odhlučnění dalších částí vašeho vozidla. 

Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění dveří použili?

Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia, nebo VW Passat. Na dvoje dveře vozidla tedy použijeme následující materiály:

Pro přesný výpočet materálů můžete využít náš konfigurátor odhlučnění. Máte po přečtení tohoto článku stále obavy, že odhlučnění dveří sami nezvládnete, nebo nemáte vhodný prostor pro montáž? V takovém případě využijte možnosti odborné montáže v naší montážní dílně v Brně a sjednejte si termín na montáž odhlučnění. Objednat se můžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, nebo nám napište na email montaze@ahifi.cz. Rádi se s vámi také potkáme osobně na naší prodejně v Brně.
Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Jak odhlučnit střechu auta?
Odhlučnění střechy účinně zamezí pronikání hluku přes střechu vozu a poskytne také její tepelnou izolaci. V našem dalším článku se podíváme jak na to.
Celý článek
Jak nejúčinněji odhlučnit podlahu vozidla
Přes podlahu se do interiéru vozu dostává hluk od silnice, od kol, ale i od motoru, převodovky nebo výfuku. V našem článku se dozvíte jak odhlučnit podlahu vozu v několika krocích.
Celý článek
Jak na odhlučnění kufru v několika krocích
Odhlučnění zavazadlového prostoru má zásadní vliv na celkové odhlučnění vozu a proto je nutné zvolit správné materiály a postupy. Vše podstatné se dozvíte v našem článku.
Celý článek
Odhlučnění torpéda vozu krok za krokem
Odhlučnění torpéda sníží zejména hluk od motoru a také aerodynamický hluk při vyšších rychlostech. V našem článku se dozvíte přehledně v několika krocích jak odhlučnit torpédo auta a účinně tak snížit pronikání hluku do interiéru vozu. 
Celý článek
Jak odhlučnit kapotu ve třech účinných variantách
Odhlučnění kapotu zpevní, zamezí vibracím a sníží hluk motoru. V našem článku se dozvíte jak kapotu odhlučnit přehledně v několika krocích.
Celý článek
Jak na odhlučnění předních podběhů vozidla
Odhlučnění předních podběhů má vliv zejména na hluk od vozovky, kol a létajících kamínků. V našem článku se dozvíte jak přední podběhy velmi účinně odhlučnit.
Celý článek
Comfortmat - revoluce v odhlučnění vozidel
Technologie jdou rychle dopředu a to platí i pro odhlučnění vozidel. Proto jsme museli přijít s novými hi-tech materiály a novou strategií pro nadcházející roky. Určitě čtěte dále, stojí to za to!
Celý článek

Komentáře k článku

1|Jan , 19.06.2020, 20:30
Dobry den, ma nejak vliv odhlucneni dveri (vaha napr 3-4 kg na jedny dvere navic) na zivotnost konstrukce pantu nebo tato zatez navic se nijak v budoucnu neprojevi?
Odpověď: Marek Flek - AHIFI.CZ, 22.06.2020 08:59
Dobrý den Vážený zákazníku, navýšení váhy o 3-4 kg se na životnosti neprojeví, nárůst by musel být podstatně vyšší.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.