Košík0
Způsoby doručení
Přepravce93 Kč
Osobní odběr BrnoZdarma

Nevíte jak vybrat správné reproduktory do auta? Poradíme Vám!

Správný výběr reproduktorů do auta je velmi důležitý nejen pro úspěšnou a ničím omezenou instalaci, ale i z důvodu spokojenosti s výsledným zvukem nebo výkonem nových reproduktorů. Typ a kvalita zvolených reproduktorů je přímo úměrná náročnosti uživatele, jeho finančním možnostem a záleží samozřejmě i na daném vozidle a jeho technickým předpokladům. V dnešní době, kdy na našem eshopu najdete stovky reproduktorů nejrůznějších rozměrů, typů i různé kvality, může být výběr nových reproduktorů náročným úkolem. V našem článku se pokusíme nákup nových reproduktorů co nejvíce usnadnit a doporučit optimální varianty nového ozvučení.  

Rozměr reproduktorů

Nejčastěji se nové autoreproduktory instalují z důvodu nedostatečné kvality továrního ozvučení. Prvním parametrem, kterým je nezbytné se zabývat, je rozměr původních originálních reproduktorů. A ten bývá velmi různorodý. Ve dveřích vozidel najdeme nejčastěji reproduktory o průměru membrány 165 mm, zřídka pak (zejména u starších vozidel) najdeme i rozměr 130 mm. Méně používaný je pak rozměr membrány 200 mm, který najdete zejména u většiny vozidel značky Audi. Je to chytré řešení, protože zvětšená plocha membrány má za následek obvykle lepší dynamiku ozvučení. Podobná situace platí u některých modelu značky Ford nebo Mazda, kde jsou dveře osazeny i poměrně atypickým oválným rozměrem 5x7" nebo dokonce 6x9". Stejný rozměr můžete použít i například do zadního odkládacího plata a využit výraznější basové složky tohoto typu reproduktorů. U starších vozů mají zase reproduktory v palubní desce rozměr membrány 87 mm, případně 100 mm. V dnešní době se již tak malé reproduktory spíše nepoužívají. Výjimku však tvoří prakticky všechny moderní vozy automobilek Mercedes-Benz a BMW, které používají výhradně reproduktory o rozměru membrány právě 100 mm. Reproduktory však mají specifický tvar i uchycení a je možné je nahradit pouze speciálními OEM reproduktory, které disponují stejnými rozměry i tvarem jako mají tovární reproduktory. Součástí většiny továrních reproduktorů je i většinou plně integrovaná plastová podložka, která je pro instalaci nových reproduktorů nezbytná. Prakticky pro všechny modely vozidel máme tyto podložky pod reproduktory k dispozici, které navíc jsou schopné i redukovat původní rozměr reproduktorů na nejuniverzálnějších 165 mm. Díky tomu můžete vybírat ze široké škály reproduktorů a zvolit ty nejvhodnější pro váš vůz. Abychom vám výběr co nejvíce zjednodušili, vytvořili jsme sety reproduktorů dle značky auta. V této kategorii najdete námi sestavené sety reproduktorů v několika cenových kategoriích do většiny populárních modelů aut. Spolehnout se můžete na vysokou kvalitu trhem prověřených reproduktorů i jistotu, že reproduktory budou díky přiloženým podložkám přesně pasovat. 

Typ reproduktorů

Možná jste si již všimli i ve vašem vozidle, že reproduktory ve předních dveřích mají často oddělené výškové reproduktory, které najdete v A-sloupku, případně v palubní desce. Středobasové reproduktory pak najdete obvykle ve spodní části dveří. V zadních dveřích však u některých vozidel prostor pro dva reproduktory nenajdete. Jak je to možné? Je to dáno odlišnou konstrukcí reproduktorů, kdy ve předních dveřích bývají nejčastěji umístěny reproduktory komponentní a v zadních dveřích koaxiální. Komponentní reproduktory jsou typické tím, že jsou rozděleny na jednotlivá pásma - výškové a středobasové. Výškový reproduktor je tedy oddělen od toho středobasového a můžete jej umístit na vhodnější místo, což má za výsledek lepší zvukový projev. Součástí většiny komponentních reproduktorů je externí výhybka, která rozděluje výškové a středobasové pásmo, u 3-pásmových reproduktorů i středové a basové pásmo. Výhodou komponentních reproduktorů je tedy především jejich vyšší kvalita zvuku oproti koaxiálním reproduktorům a obvykle i vyšší výkon. To je ovšem vykoupenou vyšší pořizovací cenou. Oproti tomu koaxiální reproduktory se vyznačují tím, že výškový a středobasový reproduktor je umístěn v jednom koši. Výhodou koaxiálních reproduktorů je jednodušší montáž a obvykle nižší cena. Nevýhodou bývá snížená kvalita reprodukovaného zvuku a často i menší výkon a slabší basová složka. Konstrukce je typická tím, že uprostřed středobasového reproduktoru je umístěn výškový reproduktor, třípásmové koaxiální reproduktory se obvykle skládají z basového, středového a výškového reproduktoru. 

Citlivost a impedance reproduktorů

Dalším velmi důležitým parametrem je citlivost reproduktorů. Je udávána v decibelech (dB) a vyjadřuje hlasitost reproduktoru při poslechu ze vzdálenosti jednoho metru při jednom wattu ze zesilovače. Lajcky řečeno čím vyšší citlivost, tím hlasitěji budou reproduktory hrát. Reproduktory s vyšší citlivostí zahrají tedy více nahlas, než reproduktory s nižší citlivostí zapojené na stejný zesilovač, případně autorádio. ​​​​​​Před objednávkou reproduktorů si vždy zkontrolujte také jejich impedanci a kompatibiltu se zesilovačem. Běžná autorádia pracují s reproduktory nejčastěji o impedanci 4 nebo 3 Ohmy. Reproduktory s impedancí 3 Ohmy mají výhodu v tom, že při nižší impedanci produkuje zesilovač v rádiu vyšší výkon a reproduktory tak umí zahrát hlasitěji a bez zkreslení ve vyšších hlasitostech. Na externí zesilovač můžete bez problémů zapojit i reproduktory s impedancí 2 Ohmy. V poslední době v některých vozidlech najdete i velmi atypické impedance 6 nebo 8 Ohmů, což může být problém při výměně takových reproduktorů. Proto je vhodné se nejprve ujistit, jakou impedanci mají reproduktory ve vašem voze. Právě citlivost a okrajově i impedance má největší vliv na správný výběr reproduktorů a způsob jejich zapojení.

Reproduktory vhodné pro zapojení na autorádio

Právě citlivost a okrajově i impedance má největší vliv na správný výběr reproduktorů a způsob jejich zapojení. Pokud se chystáte nové reproduktory zapojit na autorádio bez externího zesilovače, je nutné při výběru reproduktorů zohlednit právě citlivost a impedanci reproduktorů. Jak jsme již výše napsali, tak čím větší citlivost reproduktory mají, tím zahrají více nahlas a bez zkreslení v nejvyšších hlasitostech. Potřebují tedy ke správné reprodukci i nižší výkon zesilovače, což je běžnou realitou zejména u továrních hlavních jednotech. Ty disponují obvykle velmi nízkým výkonem a proto je v tomto případě potřebné vybírat opravdu pečlivě. A jakými parametry by tedy měly ideální reproduktory pro zapojení na autorádio disponovat? Obecně doporučujeme zvolit reproduktory s citlivostí minimálně nad 90 dB, ideálně však i více, protože v nabídce máme i vysoce kvalitní reproduktory s citlivostí i nad 93 dB, které již velice solidně zahrají i na slabém továrním autorádiu bez nepříjemného zkreslení. Reproduktory by také neměly mít zbytečně vysoký výkon, obecně výrazně více než 100 W RMS. Obávat se naopak nemusíte nižší impedance 3 Ohmy, která je dalším plusem reproduktorů, protože kty k dostatečně hlasité reprodukci potřebují nižší výkon. Rádi bychom zmínili situaci, kdy zákazníci zakoupí reproduktory (nebo chtějí vyměnit ty, které mají ve voze) a jsou nespokojeni s jejich výkonem a nízkou hlasitostí. Reproduktory nehrají příliš nahlas a ve vyšších hlasitostech velmi zkreslují a "nestíhají". Pokud následně bez předchozí konzultace zakoupí reproduktory s vyšším výkonem, výsledek je stejný a často spíše horší. Na vině však obvykle nejsou samotné reproduktory, ale autorádio a jeho slabý výkon. Řešením je tedy vybrat reproduktory s vyšší citlivostí, výměna autorádia nebo montáž externího zesilovače. Jako příklad reproduktorů vhodných pro zapojení na autorádio uvedeme komponentní reproduktory Hertz K 165, které doporučujeme jako základní reproduktory při výměně továrních reproduktorů. Pokud patříte mezi náročnější posluchače, zaměřte se na vyšší modelovou řadu Cento, konkrétně reproduktory Hertz CK 165. Právě italský výrobce Hertz se zaměřuje na vysokou citlivost svých reproduktorů a i vyšší modelové řady lze doporučit stále pro zapojení bez externího zesilovače. Z reproduktorů vyšší třídy bychom rádio zmínili ještě komponentní reproduktory Morel Maximus 602, které se pyšní extrémní citlivostí 94 dB a vysoce kvalitním zvukem. Tyto reproduktory však patří v dané cenové kategorii spíše k ojedinělé výjimce a pokud uvažujete o dražších reproduktorech, bude obvykle nezbytná instalace zesilovače.

Zapojení reproduktorů na zesilovač

Pokud však upřednostňujete vysoký výkon ozvučení, minimální zkreslení a naopak maximální kvalitu reprodukce, nevyhnete se instalaci externího zesilovače. Právě zesilovač je další komponenta, která výrazně ovlivňuje kvalitu reproduktorů. Nezáleží tedy pouze na výkonu zesilovače, ale i na jeho kvalitě a technické vyspělosti komponentů, které ovlivňují výsledný zvuk. V dnešní době existují i digitální zesilovače velmi malých rozměrů, které skryjete prakticky kamkoliv a poslouží jako ideální prostředek pro zvýšení výkonu i kvality reproduktorů. Se stoupající náročností na kvalitu zvuku reproduktorů přímo úměrně roste i kvalita zesilovačů i jeho cena, proto je vhodné tyto důležité komponenty důkladně sladit. Na zesilovač můžete zapojit většinu dnešních reproduktorů, pouze u těch vyloženě základních to postrádá smysl. Pro připojení na zesilovač jsou tedy určeny obvykle reproduktory, které najdete v cenové kategorii nad dva tisíce Kč a disponují minimálním výkonem alespoň 60 W RMS. Pokud chcete z vašich nových reproduktorů dostat maximum toho, čeho jsou schopné, doporučujeme zakoupit zesilovač s integrovaným DSP procesorem, případně k zesilovači DSP procesor dokoupit. Díky procesoru získáte absolutní kontrolu nad ozvučením vozidla, které můžete dokonale přizpůsobit podle svých požadavků. Na DSP procesoru můžete přesně nastavit výhybky, časové frekvence, fáze, strmost i detailní ekvalizér. Zajímavostí je, že i levnější reproduktory jsou schopné díky nastavenému DSP výsledným zvukovým projevem výrazně překonat i několikanásobně dražší reproduktory, které by byly zapojeny pouze na zesilovači bez DSP. 

Nezapomínejte na tlumení dveří

Při výměně reproduktorů vždy doporučujeme důkladné vytlumení dveří. Ani ty nejkvalitnější reproduktory bez tlumení dveří nepředvedou naplno své schopnosti a navíc se pravděpodobně budete potýkat i s vrzáním plastů a rezonancemi způsobenými provozem reproduktorů. A jak takové tlumení dveří funguje? Nejdříve aplikujeme antivibrační materiál na vnější plech dveří, čímž tenký plech dveří zpevníme a zamezíme vibracím této oblasti. Následně jako druhou vrstvu aplikujeme pouze za reproduktor akustický materiál Comfortmat Tsunami. Ten zajistí absorpci stojatého vlnění za reproduktorem, což má za následek zlepšení zvuku středobasových reproduktorů. Následně aplikujeme opět antivibrační materiál na vnitřní plech dveří. Právě tato vrstva je u většiny vozidel klíčová, protože vyplní otvory ve dveřích a zpevní tuto obvykle velmi reliéfní část dveří. Díky tomu se vytvoří reproduktorům uzavřená ozvučnice a dojde zejména ke zvýraznění basové složky středobasových reproduktorů. Vedlejším efektem je minimalizace vibrací a nejrůznějších zvuků, které by mohly rušit hudební zážitek ve voze. Doporučujeme i odhlučnění plastových výplní dveří materiálem, který absorbuje hluk a zamezí vrzaní plastového čalounění. V našem článku jak vytlumit dveře se dozvíte všechny informace nejen o tlumení, ale i odhlučnění dveří vozidel. 

Stále váháte s výběrem? Zastavte se k nám na prodejnu!

Pokud si stále nejste výběrem jisti nebo máte zájem o poslech reproduktorů, zastavte se na naši brněnskou prodejnu. Součástí naší prodejny je i aktivní demopanel s 68 páry reproduktorů a z toho 28 párů nejprodávanějších komponentních reproduktorů o průměru 165 mm. Výhodou našeho demopanelu je možnost poslechu mnoha reproduktorů na stejném zdroji a díky možnosti rychlého přepínání mezi jednotlivými reproduktory i jejich přímé srovnání. Rozdíl v kvalitě zvuku i citlivosti reproduktorů je ihned poznat a pro zákazníka je poměrně snadné vybrat reproduktory, které jsou mu zvukově nejblíže. Samozřejmě demopanel není auto a rozhodující je, jak reproduktory zahrají v autě. Máme v nabídce i reproduktory, které v našem demopanelu zahrají podstatně hůře než přímo v autě a je to především díky litráži dveří, která je jiná než v panelu. Navíc každý reproduktor potřebuje k ideálnímu zvuku jiné podmínky, ale k tomu jsou již naši prodejci vyškoleni a na základě zkušeností s montážemi jsou schopní doporučit vhodné reproduktory. Ve většině případech je však demopanel velmi přínosný pro porovnání kvality reproduktorů. Pro výběr vhodných reproduktorů nás můžete kontaktovat i telefonicky na telefonním čísle 607 38 38 38 nebo jednoduše napište na email dotazy@ahifi.cz. Naši prodejci se vám vždy budou s ochotou věnovat a doporučí optimální reproduktory do auta dle vašich konkrétních přání a požadavků. 

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Související produkty

Hertz DCX 690.3 Doprava zdarmaReproduktory Hertz DCX 690.3Zapojeno v demopaneluTipAktualizovánoRychlý náhled (8 hodnocení)6" x 9", 90/180 W, 4 Ω, 93 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 77 mm2.190 KčSklademHertz CK 165 Doprava zdarmaReproduktory Hertz CK 165Zapojeno v demopaneluTipAktualizovánoRychlý náhled (66 hodnocení)Ø 165 mm, 95/285 W, 4 Ω, 93 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 62,5 mm3.990 KčSklademHertz MPK 165.3 PRO Doprava zdarmaReproduktory Hertz MPK 165.3 PROAktualizovánoRychlý náhled (1 hodnocení)Ø 165 mm, 110/220 W, 4 Ω, 92 dB (2,83V/1m)6.390 KčSklademHertz CX 165 Doprava zdarmaReproduktory Hertz CX 165Zapojeno v demopaneluTipAktualizovánoRychlý náhled (16 hodnocení)Ø 165 mm, 70/210 W, 4 Ω, 93 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 62,5 mm2.390 KčSklademHertz CX 130 Doprava zdarmaReproduktory Hertz CX 130TipAktualizovánoRychlý náhled (7 hodnocení)Ø 130 mm, 50/150 W, 4 Ω, 92,5 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 49,5 mm2.190 KčSklademSTEG BZ40AII Doprava zdarmaKomponentní reproduktory STEG BZ40AIITipRychlý náhled (2 hodnocení)Ø 100 mm, 50 W, 4 Ω, 91 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 42 mm5.490 KčSklademMac Audio Power Star 13.2Reproduktory Mac Audio Power Star 13.2AktualizovánoRychlý náhled (21 hodnocení)Ø 130 mm, 80/320 W, 4 Ω, 90 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 51 mm1.249 KčSklademHertz K 165Reproduktory Hertz K 165Zapojeno v demopaneluTipAktualizovánoRychlý náhled (68 hodnocení)Ø 165 mm, 75/300 W, 4 Ω, 93,5 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 63 mm1.690 KčSklademAudison APK 165 Doprava zdarmaReproduktory Audison APK 165Rychlý náhled (2 hodnocení)Ø 165 mm, 100/300 W, 4 Ω, 93,5 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 56 mm3.890 KčSklademAudison APX 4 Doprava zdarmaReproduktory Audison APX 4Rychlý náhled (1 hodnocení)Ø 100 mm, 40/120 W, 4 Ω, 91 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 41 mm2.090 KčSklademGladen M 165 G2 Doprava zdarmaReproduktory do auta Gladen M 165 G2Zapojeno v demopaneluRychlý náhled (71 hodnocení)Ø 165 mm, 85/125 W, 3 Ω, 90,74 dB (2,83V/1m), montážní hloubka 64,5 mm3.490 KčSklademAudison APBMW K4E Doprava zdarmaReproduktory pro BMW Audison APBMW K4ETipRychlý náhled (2 hodnocení)Ø 100 mm, 50/100 W, 4 Ω5.690 KčSkladem

Podobné články

Nové high-end reproduktory Morel pod lupou
Po dlouhé době čekání jsme konečně naskladnili všechny novinky izraelského výrobce high-end ozvučení a sepsali jsme první dojmy o nejzajímavějších modelech.
Celý článek
Comfortmat Premium Dark v minirecenzi
Podívali jsme se detailněji na oblíbený antivibrační materiál Comfortmat z prémiové řady Dark, který vyniká vysokou účinností a extrémně nízkou hmotností. Více v našem článku.
Celý článek
Recenze reproduktorů Hertz Cento CK 165
Přečtěte si naši rozsáhlou recenzi reproduktorů Hertz CK 165, kde se dozvíte veškeré informace o těchto skvělých reproduktorech.
Celý článek
Rozdělení zesilovačů dle třídy (A, AB, D, G, H)
Jaké jsou rozdíly v třídách zesilovačů? Nejen to, ale i další důležité vlastnosti zesilovačů se dozvíte v tomto článku.
Celý článek
Recenze reproduktorů Hertz základní řady Uno
Představujeme novou základní modelovou řadu UNO oblíbeného italského výrobce Hertz, která vás hodně překvapí svým zvukem i zpracováním.
Celý článek

Komentáře k článku

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.