Druh instalaceOdhlučnění Expert Plus + vnější podběhy a výměna reproduktorů
VozidloToyota Camry
Datum realizace02.05.2025
Časová náročnost39 hodin (1 pracovní den pro 4 techniky)Cena instalace70 498 Kč s DPH
Toyota Camry - pokročilé odhlučnění a výměna reproduktorů
Toyota Camry poslední generace s hybridním pohonem představuje vrcholný sedan značky pro evropské trhy. Elegantní vůz s tichým a kultivovaným motorem, výbornou spotřebou a vysokou úrovní výbavy je oblíbený především mezi náročnějšími řidiči hledajícími komfort, spolehlivost a technickou vyspělost. Přes všechny pozitivní vlastnosti však ani Camry není výjimkou, co se týče nedostatečné tovární zvukové izolace. Hybridní konstrukce se sice podílí na tichém chodu pohonné jednotky, ale absence antivibrační úpravy karoserie a slabé odhlučnění podvozku i kol se projevují aerodynamickým a valivým hlukem, který je při dálniční jízdě a na nerovnostech patrný zejména od podběhů, prahů a zadní části vozu.
Na přání zákazníka jsme provedli kompletní odhlučnění v naší nejúčinnější variantě Expert Plus, kterou jsme na přání zákazníka ještě více vylepšili. Program Expert Plus zahrnuje aplikaci minimálně dvou vrstev špičkových materiálů Comfortmat z řad Premium a Expert, které kombinují velmi účinnou antivibrační ochranu s moderními membránovými materiály pro utlumení vzduchem šířeného hluku. Odhlučnili jsme celou podlahu včetně zadní části, zavazadlový prostor, střechu, torpédo, kapotu, přední, zadní i páté dveře a podběhy ze strany interiéru. V nejzatíženějších oblastech, jako je podlaha a podběhy, jsme použili extra účinný antivibrační materiál a vícevrstvý membránový materiál s vysokým útlumem. Volitelně jsme odhlučnění rozšířili o zadní i přední podběhy z vnější strany, což posílí již tak značný účinek při aplikaci z vnitřní strany.
Montáž prováděl náš čtyřčlenný tým v průběhu jednoho pracovního dne. Výsledkem je výrazně tišší interiér, který ještě více podtrhuje komfortní charakter Camry. Dle našich dosavadních měření a zkušeností z jiných vozů této třídy přináší odhlučnění Comfortmat ve variantě Expert Plus průměrné snížení hluku v kabině o 3,5 až 4 dB, což akusticky odpovídá více než dvojnásobnému útlumu hluku oproti sériovému stavu. V praxi je rozdíl okamžitě patrný – zejména při dálničních přesunech nebo jízdě po nekvalitních vozovkách, kdy je interiér znatelně tišší a příjemnější.
V rámci montáže jsme zároveň provedli výměnu předních továrních reproduktorů, která přináší podstatné zlepšení kvality zvuku za minimální náklady. Vzhledem k tomu, že jsou dveře již demontované a vytlumené, je výměna rychlá, efektivní a bez dalších zásahů do vozu. Právě v této fázi výměnu reproduktorů vždy doporučujeme, protože celkový přínos pro zvukový projev je s přihlédnutím k investici poměrně zásadní.
Fotoreportáž
Odhlučnění Toyoty Camry začínáme, stejně jako u ostatních vozů, kompletní demontáží interiéru. Vyjmeme sedadla, středovou konzoli, čalounění podlahy, obložení sloupků i výplně zavazadlového prostoru. Vůz se tak promění v odhalenou karoserii, na které je jasně patrná absence jakékoliv účinné tovární zvukové izolace. Většina ocelových panelů je zcela holá, případně pokrytá pouze tenkou vrstvou základního antivibračního materiálu, který akustickému komfortu prakticky nepomáhá.
Startujeme tradičně odhlučněním podlahy, která je kvůli výrazným vibracím a hluku zejména o nízkých frekvencích nejvíce náročná na použití správných materiálů. I proto u balíčku Expert Plus používáme profesionální antivibrační materiál Comfortmat Extreme, který při své tloušťce pouhých 3,5 mm poskytuje akustický ztrátový činitel (MLF) 0,63 jednotek. To z něj dělá nejúčinnější antivibrační materiál na trhu o tloušťce do 4 mm a perfektně se tedy hodí do našich instalací zaměřených na maximální účinnost.
Comfortmat Extreme se skládá ze dvou druhů nově vyvinutých tmelů oddělených hliníkovou folií. Tmel ve spodní vrstvě si po vychladnutí zachová svou pohyblivost a zachytí nízkofrekvenční hluk šířící se po podlaze. První vrstva hliníkové fólie pak odráží část hluku zpět a nepouští jej do interiéru. Poté přichází na řadu bitumenová vrstva, která po zchladnutí na úroveň pokojové teploty zatvrdne a plní roli pevného pancíře. A poslední slovo má vnější fólie. Tento promyšlený mix důkladně odfiltruje vibrace a nízkofrekvenční hluk jako žádný jiný materiál na trhu.
Kvůli svému složení a vysoké účinnosti je nejprve nezbytné materiál nahřát ve speciální peci na 55 stupňů, proto je Extreme určený pouze pro profesionální studia, která se specializují na odhlučnění vozidel. I přes nahřátí je práce s Comfortmat Extreme nejnáročnější ze všech druhů materiálů, jaké máme k dispozici. Schopnosti tohoto antivibračního materiálu jsou však natolik přesvědčivé, že větší fyzická náročnost při aplikaci stojí rozhodně za to.
Prostor pod zadními sedačkami je u Toyoty Camry specifický především kvůli přítomnosti hybridních baterií páté generace, které výrazně omezují přístup a možnost aplikace standardních tlumicích materiálů. Z tohoto důvodu jsme odhlučnili pouze menší dostupnou část této oblasti, a to s využitím tenkého antivibračního materiálu o tloušťce cca 2,3 mm. I když tato část vozu není tak náchylná na vibrace a hluk jako například podlaha, správně zvolený materiál zde může přispět ke zlepšení celkového akustického komfortu. Použili jsme proto lehký, ale účinný antivibrační materiál Comfortmat Cobra, který i přes minimální tloušťku nabízí velmi dobrý útlum – a v takto omezeném prostoru se každý milimetr počítá.
Druhou vrstvu u balíčku Expert Plus tvoří špičkový membránový materiál Comfortmat Titan Lite. Celková tloušťka 7 mm spolu s 3 mm silnou protihlukovou membránou umožňuje zvukovou izolaci až 36 dB, což je momentálně nejvyšší hodnota na trhu pro danou tloušťku materiálu. Titan Lite je vhodný pro odhlučnění podlahy a zadních podběhů, kde nedá žádnému druhu hluku sebemenší šanci.
Tento materiál nahrazuje díky svému složení hned dvě vrstvy odhlučnění. Spodní část tvoří červená zvukově izolační vrstva o tloušťce 4 mm a na ní můžete vidět protihlukovou membránu o tloušťce 3 mm. Právě membrána mnohonásobně zvyšuje účinnost materiálu a hluk nepropustí do interiéru vozu. Materiál je samozřejmě voděodolný a díky extrémně přilnavé samolepící vrstvě se nemusíte obávat samovolnému odlepení.
Titan Lite spolu s Extremem aplikujeme na všechny přístupné oblasti, abychom umožnili izolaci maximálního množství vibrací a hluku. V přední části podlahy se dostáváme až pod palubní desku, díky čemuž důkladně odhlučníme i přední podběhy z vnitřní části vozu, kde je přístup k větší ploše karoserie. Tovární odhlučnění v přední části vozu samozřejmě ponecháváme pro další zvýšení účinku našeho odhlučnění.
Zavazadlový prostor odhlučňujeme podobným způsobem, protože je nezbytné co nejvíce zamezit všudypřítomným vibracím a hluku od pneumatik pronikat do interiéru. A i proto volíme totožné materiály jako v případě odhlučnění podlahy. Na dno kufru aplikujeme stejný materiál jako pod zadní sedačky, tedy Comfortmat Viper o tloušťce 3 mm a MLF 0,49. Ten nejen absorbuje veškeré vibrace, ale sníží i nízkofrekvenční hluk, který je typický pro tuto oblast.
Na zadní podběhy, které jsou nejvíce zatížené vibracemi i hlukem, aplikujeme v první vrstvě stejně jako na podlahu antivibrační materiál Comfortmat Extreme. Tloušťka 3,5 mm a akustický ztrátový činitel 0,63 jednotek umožní důkladné zamezení veškerých vibrací a nízkofrekvenčního hluku od pneumatik, který je typický pro zadní podběhy. A konečně na blatníky aplikujeme u balíčku taktéž antivibrační materiál Comfortmat Viper.
V druhé vrstvě najdete v zavazadlovém prostoru obvykle tři různé materiály a to ne pouze z estetických důvodů. Každá oblast je zatížena jinak intenzivním hlukem a je nezbytné volit odpovídající materiály. Na dno kufru aplikujeme zpravidla membránový materiál Comfortmat Raptor, který najdete i pod zadními sedačkami. V kufru snad ještě více oceňujeme tloušťku pouhých 4 mm, vysokou flexibilitu a především jistotu bezproblémové instalace čalounění zavazadlového prostoru.
Zadní podběhy opatříme stejným zvukově izolačním materiálem, jaký jsme použili i na odhlučnění podlahy. Comfortmat Titan Lite se vyznačuje při své tloušťce 7 mm rekordní schopností zvukové izolace a kde jinde tento materiál použít, než na zadní podběhy. Nezapomínáme ani na blatníky, na které aplikujeme lehký membránový materiál Comfortmat Integra s účinností 27 dB a velmi nízkou hmotností. Tento materiál využíváme i při odhlučnění dveří, kde ještě více vyniknou jeho vlastnosti.
U balíčku Expert Plus odhlučňujeme dvěma vrstvami i střechu, jejíž odhlučnění má taktéž nezanedbatelný význam. Nejprve přichází na řadu opět Viper s tloušťkou 3 mm. Viper zpevní tenký plech střechy, zamezí rychle se šířícím vibracím a sníží například hluk od dešťových kapek. Extrémní přilnavost a tepelná odolnost materiálu zajistí bezproblémové spojení se střechou po celou dobu životnosti vozu.
Druhou vrstvu tvoří profesionální zvukově absorpční materiál z polyuretanové pěny, konkrétně Comfortmat Soft Wave Expert o tloušťce 15 mm. Soft Wave znemožní aerodynamickému a okolnímu silničnímu hluku proniknout přes střechu do interiéru a eliminuje tření mezi čalouněním střechy kovem. Materiál má i tepelně izolační funkci a vůz je tedy kompletně chráněn před tepelnými ztrátami v každém ročním období.
Dveře odhlučňujeme celkem v 5 vrstvách. V rámci balíčku Expert Plus volíme silnější antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně Comfortmat Viper o tloušťce 3 mm. Ten s přehledem zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní velmi tenký plech dveří. I přes vyšší tloušťku materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál Comfortmat Integra. Ten byl vytvořen zejména pro odhlučnění dveří a je tedy absolutně voděodolný, nehnije, nerozkládá se a ani ve vlhkém prostředí se nikdy neodlepí. Díky své protihlukové membráně je materiál schopen zvukové izolace až 28 dB, přesto si udržuje nízkou hmotnost, která je u odhlučnění dveří důležitá.
Následně aplikujeme antivibrační materiál Comfortmat Cobra, který se pyšní nejnižší hmotností ze všech antivibračních materiálů na trhu v dané tloušťce 2,3 mm. Tato vrstva slouží k zamezení vibrací a rezonancí vnitřního plechu dveří a u většiny vozidel i k vytvoření uzavřené ozvučnice pro reproduktory, což má za následek zlepšení ozvučení. Zejména basová složka středobasového reproduktoru dozná podstatného zlepšení, což oceníte nejen u továrních reproduktorů.
V rámci montáže jsme zároveň provedli výměnu předních továrních reproduktorů, která přináší podstatné zlepšení kvality zvuku za minimální náklady. Vzhledem k tomu, že jsou dveře již demontované a vytlumené, je výměna rychlá, efektivní a bez dalších zásahů do vozu. Právě v této fázi výměnu reproduktorů vždy doporučujeme, protože celkový přínos pro zvukový projev je s přihlédnutím k investici poměrně zásadní. Zvolili jsme italské ESB, které v dané ceně zaujmou svým zvukem i nenáročností na tovární zesilovač.
Čtvrtou vrstvou odhlučnění dveří je opět Cobra, který aplikujeme i na plastové výplně dveří. Tím plast zejména zpevníme a snížíme různé vibrace a zvuky, které by mohly v budoucnu znepříjemnit jízdu například při poslouchání hudby. Zde již materiál aplikujeme pouze bodově, což k danému účelu naprosto dostačuje a nedojde ke zbytečnému navýšení hmotnosti. Fotografie poslední vrstvy v podobě materiálu Comfortmat Soft Wave Expert se nám bohužel někam zatoulala, za což se omlouváme. Stejný postup volíme i u zadních dveří.
A konečně poslední vrstvou je Comfortmat Softwave Expert o tloušťce 15 mm, který jsme již aplikovali i ve druhé vrstvě na střeše. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti. Oproti klasické verzi materiálu Soft Wave je tato tyrkysová varianta vyrobena z hustější a účinnější polyuretanové pěny, která odhlučnění dveří posune na ještě vyšší úroveň. Stejný postup volíme i u zadních dveří.
Vzhledem k vysoké účinnosti a správné kombinaci materiálů Comfortmat podběhy standardně odhlučňujeme pouze z vnitřní strany. I tak je toto řešení s přehledem účinnější, než konkurenční řešení z obou stran. Na přání však provádíme i dodatečné odhlučnění z vnější strany, což přináší ještě znatelnější výsledek. V první vrstvě používáme stejně jako na podlaze Comfortmat Extreme.
Na přední i zadní podběhy následně aplikujeme membránový materiál Comfortmat Raptor. Ten díky své tloušťce 4 mm umožní bezproblémové opětovné složení a voděodolnost materiálu zajistí dlouhodobý účinek bez rizika degradace.
Také odhlučnění torpéda může přinést zajímavé výsledky. Stěrače jsou zdrojem silných vzduchových turbulencí a prostor pod spodním okrajem čelního skla je často veliký. Vytváří se zde efekt zvuku v jeskyni a to v bezprostřední blízkosti interiéru. Druhým důvodem k odhlučnění torpéda je snížení hluku od motoru. Nejprve tradičně aplikujeme antivibrační materiál, konkrétně Comfortmat Viper, který odfiltruje silné vibrace motoru.
Jako druhou vrstvu nejčastěji aplikujeme zvukově izolační materiál Comfortmat Neoprene 10 a to z několika důvodů. Kromě dostatečné zvukové izolace tento materiál nabízí i absolutní voděodolnost, která je pro tuto oblast zásadní. A jelikož torpédo je často opatřeno mřížkou, je černá barva tohoto materiálu ideální pro nenápadnou aplikaci.
Nezapomínáme ani na kapotu, na kterou v první vrstvě aplikujeme opět lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Tím kapotu zpevníme, zamezíme vibracím, které se přenáší do dalších částí vozu a zmizí i typický plechový zvuk při zavření kapoty. Na originální kryt kapoty následně aplikujeme zvukově i tepelně izolační materiál Comfortmat Vision, který sníží hluk motoru a to při zachování původního vzhledu motorového prostoru.
Věnujeme se samozřejmě i pátým dveřím, aby odhlučnění zavazadlového prostoru bylo kompletní. Jako první vrstvu volíme lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra o tloušťce 2,3 mm, který zamezí vibracím a nezatěžuje páté dveře zbytečnou hmotností.
Ze stejného důvodu aplikujeme jako druhou vrstvu ultralehký zvukově izolační materiál Comfortmat Vision, který kromě izolace 15 dB nabídne právě velmi nízkou hmotnost, která je prakticky zanedbatelná.
Poslední vrstvu tvoří již výše několikrát použitý polyuretanový materiál s tvarovou pamětí Comfortmat Soft Wave Expert, který aplikujeme na plastovou výplň dveří. Materiál o tloušťce 15 mm zamezí skřípání plastů a dalším zvukům, které mohou způsobit kabely a další komponenty umístěné na pátých dveřích.
Odhlučnění vozidel
Využijte našich cenově zvýhodněných balíčků odhlučnění včetně instalace.
Potřebujete se na něco zeptat?
Zavolejte nám na naši zákaznickou linku, napište email, nebo využijte online formulář.
+420 607 383 838dotazy@ahifi.cz






