Druh instalaceOdhlučnění Expert
VozidloVolkswagen Arteon
Datum realizace28.04.2025
Časová náročnost34 hodin (1 pracovní dny pro 4 techniky)
Cena instalace50 907 Kč s DPH
Volkswagen Arteon - odhlučnění stylovky z Wolfsburgu
- Nové
Volkswagen Arteon patří k nejatraktivnějším modelům automobilky z Wolfsburgu. Elegantní silueta, precizní zpracování interiéru a široká nabídka výbav dělá z Arteonu ideální volbu pro řidiče, kteří hledají kompromis mezi sportovním fastbackem a komfortním cestovním vozem. I přes prémiové ambice však trpí stejným neduhem jako drtivá většina koncernových vozů – slabou tovární zvukovou izolací. Arteon nás v tomto ohledu ničím nepřekvapil. Karoserie bez jakékoliv tovární antivibrační úpravy trpí rezonancemi, které se nejvíce projevují od kol, podlahy a v zadní části vozu. Do kabiny se tak dostává výrazný aerodynamický i valivý hluk, který snižuje komfort posádky především při jízdě po dálnici a nerovném povrchu.
V rámci balíčku Expert, který je u nás nejrozsáhlejším programem odhlučnění, jsme se zaměřili na všechny klíčové oblasti vozu. Použili jsme špičkové materiály z nejvyšších řad materiálů Comfortmat Premium a Expert, které kombinují extrémně účinné antivibrační vrstvy s pokročilými zvukově izolačními materiály pro útlum vzduchem šířeného hluku. U nejvíce hlukem zatížených oblastí, jako je podlaha a podběhy, jsou důležité nejen zkušenosti, ale správná volba materiálu. Proto aplikujeme antivibrační materiál o tloušťce 4 mm a zvukově izolační membránový materiál se schopností snížení hluku až 36 dB. Vysoce účinné materiály však aplikujeme i na ostatní části karoserie. Odhlučnili jsme tedy přední a zadní dveře, celou podlahu včetně zadní části, zavazadlový prostor, střechu, torpédo a také přední podběhy ze strany interiéru.
Na montáži pracovali čtyři naši technici a celý proces trval jeden pracovní den. Výsledkem je výrazně tišší kabina, a především komfortní jízda, která odpovídá prémiovým ambicím tohoto modelu. Dle předchozích vlastních měření hluku automobilů této třídy s materiály Comfortmat jsme dosáhly snížení hluku v interiéru průměrně o 3,5 až 4 dB, což představuje více než dvounásobné snížení hluku oproti tovární zvukvé izolaci. A to je hodně znát na komfortu v interiéru.
Fotoreportáž
Odhlučnění Volkswagenu Arteon začínáme jako vždy kompletní demontáží interiéru. Vyjmeme sedadla, středový tunel, obložení sloupků, čalounění podlahy i zavazadlového prostoru. Z vozu se tak stává odhalená karoserie, na níž je dobře vidět absence jakéhokoliv smysluplného továrního odhlučnění. Ocelové panely jsou prakticky holé, s výjimkou několika málo částí s tenkou vrstvou základního antivibračního materiálu.
Začínáme tradičně odhlučněním podlahy, která patří mezi akusticky nejproblematičtější části vozu. Právě tudy se do interiéru dostává nejvíce valivého hluku od pneumatik i vibrací přenášených z podvozku. Podlaha navíc kvůli své rozloze a profilaci vyžaduje nejen zkušenosti, ale především správnou volbu materiálu s vysokou účinností právě na nízkých frekvencích. Takový materiál by měl dosahovat akustického ztrátového činitele (MLF) minimálně okolo 0,5 jednotek a tlošťky 3 mm. Jen tak jde účinně zamezit vibracím v této oblasti. My jdeme ještě dál a požíváme profesionální materiál Comfortmat Atom s tloušťkou 4 mm a MLF 0,6.
Comfortmat Atom se skládá ze dvou druhů nově vyvinutých tmelů, které disponují různými vlastnostmi pro eliminaci vibrací. Tmel ve spodní vrstvě si po vychladnutí zachová svou mikropohyblivost a zachytí silné vibrace šířící se po podlaze i nízkofrekvenční hluk, například od pneumatik. Poté přichází na řadu bitumenová vrstva, která po zchladnutí na úroveň pokojové teploty zatvrdne a plní roli pevného pancíře proti vibracím. Poslední slovo má vnější hliníková fólie, která přidá materiálu pevnost a částečně odrazí zpět nízkofrekvenční hluk.
Tloušťka 4 mm, dvouvrstvé složení a MLF o hodnotě okolo 0,60 jednotek je pro zamezení vibrací na podlaze optimálním spojením. Tyto vlastnosti však přináší méně pohodlnou aplikaci a je vhodné materiál před nalepením nahřát. I proto je tento materiál určený spíše pro profesionální studia, která se specializují na odhlučnění vozidel.
Prostor pod zadními sedačkami je specifický zejména tím, že je zde obvykle velmi málo místa a není možné aplikovat standardní materiály. U Octavie to platí dvojnásob a je nutné pracovat s antivibračním materiálem o tloušťce okolo 2 mm. Tato oblast však není tak náchylná na vibrace a hluk jako podlaha, proto je mírné snížení účinnosti materiálu možné. Nejprve tedy aplikujeme lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra, který na svou tloušťku disponuje vysokou účinností a ve výsledku se každý ušetřený milimetr počítá.
Druhou vrstvu u balíčku Premium tvoří membránový zvukově izolační materiál modré barvy Comfortmat Blockshot. A to ve své druhé generaci s navýšenou účinností. Blockshot odfiltruje zejména středně vysoké frekvence hluku, které pronikají do interiéru automobilu od vozovky, pneumatik nebo zavěšení kol. Celková tloušťka 7 mm spolu s 2 mm silnou protihlukovou membránou umožňuje snížení pronikání hluku až o 36 dB, což je excelentní hodnota pro odhlučnění podlahy.
Na Comfortmat Blockshot se podívejme v detailu. Tento materiál nahrazuje díky svému složení hned dvě vrstvy odhlučnění. Spodní část tvoří černá zvukově izolační vrstva z uzavřených buněk o tloušťce 5 mm a na ní můžete vidět protihlukovou membránu o tloušťce 2 mm. Právě membrána mnohonásobně zvyšuje účinnost materiálu a hluk nepropustí do interiéru a odrazí jej zpět do spodní vrstvy. Materiál je samozřejmě voděodolný a díky extrémně přilnavé samolepící vrstvě se nemusíte obávat samovolnému odlepení po celou životnost vozu.
Atom spolu s Blockshotem aplikujeme na všechna dostupná místa, abychom umožnili izolaci maximálního množství vibrací a nízkofrekvenčního hluku. V přední části podlahy se dostáváme až pod palubní desku, díky čemuž důkladně odhlučníme i přední podběhy z vnitřní části vozu, kde je přístup k větší ploše karoserie. Podlahu odhlučňujeme vysoce účinným antivibračním materiálem o tloušťce 4 mm a zvukově izolačním materiálem v druhé vrstvě o tloušťce 7 mm. Celkem tedy 11 mm zvukové izolace, což má za následek důkladné zamezení hluku od předních pneumatik i bez aplikace z vnější strany.
Na prostor pod zadními sedačkami i ve druhé vrstvě aplikujeme membránový zvukově izolační materiál se sníženou tloušťkou, avšak nikoliv na úkor účinnosti. Oranžový Comfortmat Raptor s celkovou tloušťkou pouhých 4 mm obsahuje protihlukovou membránu o síle 2 mm, která přispívá ke schopnosti zvukové izolace až 30 dB. Díky uvedeným vlastnostem je Raptor optimálním řešením pro tyto stísněné prostory.
Zavazadlový prostor odhlučňujeme podobným způsobem, protože je nezbytné co nejvíce zamezit všudypřítomným vibracím a hluku od pneumatik pronikat do interiéru. A i proto volíme totožné materiály jako v případě odhlučnění podlahy. Na dno kufru aplikujeme stejný materiál jako pod zadní sedačky, tedy Comfortmat Viper o tloušťce 3 mm a MLF 0,49. Ten nejen absorbuje veškeré vibrace, ale sníží i nízkofrekvenční hluk, který je typický pro tuto oblast.
Zadní podběhy, které jsou spolu s podlahou nejvíce zatížené vibracemi i hlukem, opatříme stejně jako podlahu antivibračním materiálem Comfortmat Atom s tloušťkou 4 mm a MLF 0,60 jednotek. Ten doslova zlikviduje vibrace a nízkofrekvenční hluk od pneumatik. Materiál aplikujeme na všechna dostupná místa, abychom dosáhli nejvyšší možné účinnosti. A konečně na blatníky lepíme u balíčku Premium ultralehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra.
Rozdílné materiály volíme i ve druhé vrstvě odhlučnění a vidět můžete hned 3 barvy různých materiálů. Má to samozřejmě svůj důvod, protože každá oblast vyžaduje jiný druh materiálu. Na dno kufru aplikujeme opět Comfortmat Raptor, který najdete i pod zadními sedačkami. V kufru snad ještě více oceňujeme tloušťku 4 mm, vysokou flexibilitu a především jistotu bezproblémové instalace čalounění zavazadlového prostoru. Účinnost až 30 dB je až neskutečným bonusem tohoto skvělého materiálu.
Na zadní podběhy standardně lepíme stejný zvukově izolační materiál jako na podlahu, tedy Comfortmat Blockshot. U tohoto modelu auta je však menší prostor z boční strany podběhu, proto i zde aplikujeme tenký materiál Raptor. Ten zajistí nejen dostatečné akustické vlastnosti, ale i snadnou opětovnou montáž čalounění.
U balíčku Expert odhlučňujeme dvěma vrstvami i střechu, jejíž odhlučnění má taktéž nezanedbatelný význam. Nejprve přichází na řadu Viper s tloušťkou 3 mm. Viper zpevní tenký plech střechy, zamezí rychle se šířícím vibracím a sníží například hluk od dešťových kapek. Extrémní přilnavost a tepelná odolnost materiálu zajistí bezproblémové spojení se střechou po celou dobu životnosti vozu.
Druhou vrstvu tvoří profesionální zvukově absorpční materiál z polyuretanové pěny, konkrétně Comfortmat Soft Wave Expert o tloušťce 15 mm. Soft Wave znemožní aerodynamickému a okolnímu silničnímu hluku proniknout přes střechu do interiéru a eliminuje tření mezi čalouněním střechy kovem. Materiál má i tepelně izolační funkci a vůz je tedy kompletně chráněn před tepelnými ztrátami v každém ročním období.
Dveře odhlučňujeme celkem v 5 vrstvách. Nejprve aplikujeme antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně Comfortmat Cobra o tloušťce 2,3 mm. Ten s přehledem zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní velmi tenký plech dveří. I přes vyšší tloušťku materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál Comfortmat Integra. Ten byl vytvořen zejména pro odhlučnění dveří a je tedy absolutně voděodolný, nehnije, nerozkládá se a ani ve vlhkém prostředí se nikdy neodlepí. Díky své protihlukové membráně je materiál schopen zvukové izolace až 28 dB, přesto si udržuje nízkou hmotnost, která je u odhlučnění dveří důležitá.
Následně aplikujeme ultralehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Tato vrstva slouží k zamezení vibrací a rezonancí vnitřního plechu dveří a u většiny vozidel i k vytvoření uzavřené ozvučnice pro reproduktory, což má za následek zlepšení ozvučení. Zejména basová složka středobasového reproduktoru dozná podstatného zlepšení, což oceníte nejen u továrních reproduktorů.
Také Comfortmat Cobra stojí za bližší představení, jelikož se jedná o unikátní materiál. Představený byl společně s Comfortmat Viper a sdílí tedy hned několik společných vlastností. Tou nejzajímavější je velmi nízká hmotnost při akustickém ztrátovém činiteli (MLF) 0,40 jednotek. To z Cobry dělá nejlehčí a zároveň nejúčinnější materiál o tloušťce 2,3 mm na světě. A přesně tyto parametry se dokonale hodí pro odhlučnění dveří, kde hmotnost je poměrně zásadní veličinou.
Finálně nalepíme na plastové obložení dveří Comfortmat Soft Wave 15 o tloušťce 15 mm, ještě předtím jsme však plast zpevnili opět materiálem Comfortmat Cobra. Soft Wave je flexibilní pěna s tvarovou pamětí a lepí se na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti. Stejný postup opakujeme i u zadních dveří.
Také odhlučnění torpéda může přinést zajímavé výsledky. Stěrače jsou zdrojem silných vzduchových turbulencí a prostor pod spodním okrajem čelního skla je často veliký. Vytváří se zde efekt zvuku v jeskyni a to v bezprostřední blízkosti interiéru. Druhým důvodem k odhlučnění torpéda je snížení hluku od motoru. Nejprve tradičně aplikujeme antivibrační materiál, konkrétně Comfortmat Viper, který odfiltruje silné vibrace motoru.
Jako druhou vrstvu nejčastěji aplikujeme zvukově izolační materiál Comfortmat Neoprene a to z několika důvodů. Kromě dostatečné zvukové izolace tento materiál nabízí i absolutní voděodolnost, která je pro tuto oblast zásadní. A jelikož torpédo je často opatřeno mřížkou, je černá barva tohoto materiálu ideální pro nenápadnou aplikaci.
Nezapomínáme ani na kapotu, na kterou v první vrstvě aplikujeme opět lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Tím kapotu zpevníme, zamezíme vibracím, které se přenáší do dalších částí vozu a zmizí i typický plechový zvuk při zavření kapoty. Na originální kryt kapoty následně aplikujeme zvukově i tepelně izolační materiál Comfortmat Vision, který sníží hluk motoru a to při zachování původního vzhledu motorového prostoru. Instalace se blíží ke konci, interiér vozu pečlivě opětovně složíme a předáme vozidlo jeho nedočkavému majiteli.
Odhlučnění vozidel
Využijte našich cenově zvýhodněných balíčků odhlučnění včetně instalace.
Potřebujete se na něco zeptat?
Zavolejte nám na naši zákaznickou linku, napište email, nebo využijte online formulář.
+420 607 383 838dotazy@ahifi.cz