
1. Mytí
Mytí, tak jako další fáze voskování, provádějte ideálně ve stínu, bez přímých slunečních paprsků. Pokud to není možné, tak auto udržujte vlhké a po umytí jej rychle usuště. Šampón i kapky vody můžou na laku zanechat mapy, které jdou následně těžko odstranit. Budete potřebovat kbelík na vodu s ochranou mřížkou Grid Guard, šampón, mycí rukavici a sušící ručník. Ideálně doporučujeme kbelíky dva, jeden na vodu se šampónem, druhý pouze s čistou vodou, ve kterém budete oplachovat rukacici. Kvalitní šampón je základ nejen pro přípravu laku před voskováním, ale především pro následné mytí. Doporučujeme například vysoce koncentrovaný pH neutrální šampón Dodo Juice Born To Be Mild, který je šetrný k vosku a zachovává jeho vrstvu i při častém mytí. Pro co nejefektivnější a nejšetrnější mytí doporučujeme používat mycí rukavici, nejlépe CARMODO Auto-Waschhandschuh mit Klettverschluss. Auto myjeme vždy shora dolů, ve spodních částech bývá nejvíce špíny a tímto způsobem se dříve rozpustí. Po umytí přichází na řadu sušení karoserie. Základem je kvalitní sušící ručník, který je jemný pro lak a zároveň má silné absorbční vlastnosti jako Purestar Twist Drying Towel Green L. Pro opravdové fajnšmekry nabízíme ručník Carbon Collective Onyx, který má dvojnásobnou gramáž 1100 gsm a je schopný naráz absorbovat až 2,5 l vody. Více o mytí karoserie si přečtěte v našem dalším článku "jak umýt auto"..jpg)
2. Dekontaminace laku
Další fází přípravy je dekontaminace laku. Ta zbaví lak nejrůznějších nečistot, které šampón nedokáže umýt. Jedná se o brzdový prach, polétavou rez, asfalt, mušky, trus a další nečistoty. Ty je potřeba před nanesením vosku odstranit, aby byl lak dokonale hladký. Dekontaminace má tedy přínos především v odsranění nečistot, které by mohli v další fázi přípravy voskování lak poškodit. Rozlišujeme dva způsoby dekontaminace - chemickou a mechanickou. Chemická dekontaminace laku je oblíbenější a především jednodušší a fyzicky méně náročnější, provádíme jí pomocí odstraňovače polétavé rzi. My jsme pro náš článek použili přípravek Bilt Hamber Korrosol, který je v litrovém balení za nejvýhodnější cenu a zároveň patří k těm nejkvalitnějším. Postup je jednoduchý, nastříkejte přípravek na karoserii a nechte jej cca 5 minut působit. Korrosol je vhodný i jako čistič kol, v rámci mytí karoserie jej můžete použít i na kola. Po chvilce uvidíte jak se železité částečky na laku a předevšim na kolech začínají zabarvovat do červena aby se následně rozpustily. Dejte pozor, aby přípravek na laku nezaschl a ve vhodný čas celé auto důkladně opláchněte. Pokud se vám pomocí odstraňovače polétavé rzi nepovedlo odstranit například asfalt, použijte na taková místa Supernatural Tar And Glue Remover. Po chemické dekontaminaci doporučujeme auto znovu umýt šampónem.
Druhá možnost jak dekontaminovat lak je mechanickou cestou a tou je tzv. clayování. Clay je materiál podobný plastelíně, který zachytí veškeré nečistoty na laku auta. Tak, jako u chemické dekontaminace, i pomocí clayování odstraníte polétavou rez, brzový prach, asfalt, organický spad, prach, a další nečistoty. Claye se dělí na tvrdé, středně tvrdé a měkké. Tvrdé jsou účinnější, jejich nevýhodou ale může být velmi mírné a jemné poškození laku, kterému říkáme micro marring. Měkké claye jsou naopak šetrnější, ale méně účinné, více se s nimi tedy napracujete. I z těchto důvodů jsou nejpoužívanější středně tvrdé claye. Kromě claye budete potřebovat lubrikant, kterým rozhodně nešetřete. Díky němu bude clay klouzat po povrchu a minimalizuje se tak možné poškození laku. Postup je následující. Vezměte clay a oddělte menší část, ze které uděláte placku padnoucí akorát do ruky. Nastříkejte na clay i na lak lubrikant a můžete se do toho pustit. Jezděte po laku nahoru a dolů, pokud chcete tak doleva a doprava, stále lubrikujte a na clay netlačte. Takto postupujte po menších částech a ty vždy otřete utěrkou. Až bude lak perfektně hladký, tak máte hotovo. Clayování je účinnější než chemická dekontaminace a zbaví lak dokonale všech nečistot, ale má i své nevýhody. I ten nejměkčí clay může jemně poškodit lak, navíc je i fyzicky náročnější a může vám zabrat několik hodin. Ideální je však provést před nanesením ochrany jak chemickou, tak mechanickou dekontaminaci laku. Pokud se na clayování příliš necítíte, tak nezoufejte, dobrou službu odvede i odstraňovač polétavé rzi, eventuelně můžete postup zopakovat pro vyšší účinnost. A ještě jedna poznámka na závěr: pokud vám clay spadne na zem, vyhoďte jej. Pokud by se do něj usadili například drobné kamínky, můžete lak nenávratně poškodit. Máme tedy dekontaminováno, doporučujeme lak opět umýt a můžeme se pustit do leštění.

3. Leštění laku před voskováním
Nyní přichází na řadu poslední a nejdůležitější fáze před voskováním a to leštění, které lak hloubkově vyčistí, odmastí, zvýrazní lesk, odstraní oxidaci a mírné škrábance a finálně připraví lak pro voskování. Leštit můžete ručně nebo strojně. Pokud není váš lak ve velmi špatném stavu, vystačíte si s ručním leštěním. K tomu budete potřebovat leštěnku. V případě, že máte lak nový nebo v perfektním stavu, doporučujeme Dodo Juice Lime Prime, který neobsahuje téměř žádná abraziva, lak pouze vyčistí od zbylých nečistot. Nejčastěji si u nás zákazníci kupují leštěnku Dodo Juice Depth Charge obsahující miniaturní abrazivní částečky, které odstraňují malé škrábance, oxidaci nebo malá poškození laku včetně hologramů. Postup je následující. Přípravek naneste na mikrovláknový aplikátor a krouživými pohyby lak začněte leštit. Aplikujte vždy jen na určitou část karoserie dokud nejste s výsledkem spokojení. Následně lak rozleštěte kvalitní mikrovláknovou utěrkou, my pro tyto účely volíme Purestar Grass Buffing Towel, která je neskutečně jemná a lak nikdy nepoškrábe. Nyní se můžeme konečně pustit do voskování.
4. Voskování
Asi vás v první řadě napadne otázka jaký vosk vlastně použít pro své auto? Výběr je převážně na vás. Vosky se rozlišují podle složení, dle toho jakou barvu laku máte a samozřejmě dle ceny. Někdo preferuje přírodní vosky s vysokým obsahem karnauby, v nabídce máme i hybridní vosky nebo syntetické vosky s dlouhou výdrží, jako je vosk Soft99 Fusso Coat od japonské značky Soft99, který vydrží až 12 měsíců. My jsme pro účely tohoto článku zvolili jeden z našich nejprodávanějších vosků, konktrétně Bilt Hamber Double Speed-Wax od špičkového anglického výrobce Bilt Hamber. Tento vosk zvítězil v testu anglického magazínu Auto Express v kategorii "Nejlepší autovosk 2015“, kde soutěžil spolu s 19 vysoce hodnocenými vosky. Doporučujeme jej na tmavé i světlé laky. Možností je samozřejmě mnohem více a záleží na vás, který vosk zvolíte. Samotná aplikace vosku je jednoduchá. Vosk pomocí pěnového aplikátoru naneste na karoserii vozidla. Jaký při tom zvolíte pohyb je na vás, osobně doporučuji nanášet vosk "sem-tam" než krouživými pohyby. Postupujte vždy po jednotlivých částech, nenanášejte vosk naráz na celé auto. Poté jej nechejte zaschnout (5-10 minut) a rozleštěte mikrovláknovou utěrkou, ideálně jinou, než byla použita na rozleštění čističe laku. My nejčastěji používáme perfektní mikrovláknovou utěrku od Carbon Collective s gramáží 600 gsm, která je pravděpodobně tou nejkvalitnější utěrkou v naší nabídce. Až máte hotové celé auto, ještě jednou se podívejte, jestli někde nezůstaly nerozleštěné zbytky vosku. Vosk můžete nanášet i ve dvou vrstvách, jednak tím zabráníte tomu, že nějaké místo vynecháte a zároveň prodloužíte dobu, po kterou bude lak vašeho auta chráněn. A to je vše, nyní se už můžete těšit z krásného a především chráněného laku vašeho auta :)