Můj účet

Jak na odhlučnění předních podběhů vozidla

Odhlučnění předních podběhů dokáže účinně zmírnit pronikání hluku do interiéru vozidla od předních kol a silnice. Zároveň zamezí hluku od létajících kamínků a je tedy důležitým prvkem pro celkové odhlučnění vozu. V našem článku si v několika bodech představíme špičkové protihlukové a antivibrační materiály Comfortmat, které používáme pro odhlučnění vozidel a dozvíte se jak účinně odhlučnit přední podběhy vozu.

1. Demontáž plastového podběhu a příprava povrchu

Prvním krokem pro úspěšné odhlučnění předních podběhů je demontáž plastové (případně kobercové) části podběhu. Ještě předtím však doporučujeme demontovat přední kolo z důvodu lepšího přístupu k podběhu a celý prostor důkladně umýt tlakovým čističem. Samotná demontáž plastového podběhu je poměrně jednoduchá. Podběh je připevněn pomocí několika šroubů, nebo plastových úchytů, případně kombinací obojího. Poté je nutné plastovou i kovovou část podběhů důkladně vyčistit a odmastit, čímž povrch připravíte pro aplikaci antivibračního a zvukově izolačního, chcete-li protihlukového materiálu. Pokud jste podběhy nikdy nečistili, tak můžete očekávat, že zde bude velký nános špíny. K čištění perfektně poslouží například čistič Bilt Hamber Surfex HD. Tento vysoce účinný čistič a odmašťovač odstraní veškeré nečistoty jako je prach, běžná silniční špína, bláto, maziva nebo vosk. Jelikož se jedná o chemikálii, doporučujeme používat chemicky odolné rukavice. Pro inspiraci si můžete přečíst náš článek právě o čištění podběhů. Pokud máte vyčištěno, můžete se pustit do dalšího kroku.

2. Aplikace antivibračního materiálu na kovovou část podběhu

Přední a samozřejmě i zadní podběhy jsou namáhány výraznými vibracemi, které je nejprve nutné co nejvíce eliminovat. Na tuto oblast je tedy vhodné aplikovat účinnější antivibrační materiál silnější tloušťky a proto volíme antivibrační materiál Comfortmat Dark D4 z modelové řady Premium. Ten disponuje tloušťkou 4 mm, nízkou hmotností a již velmi vysokým akustickým ztrátovým činitelem (anglicky MLF - mechanical loss factor) o hodnotě 0,49. Materiál s takovými parametry dokáže velmi účinně zabránit vibracím i efektu "zvonění" v této části karoserie. Slabší materiál s nižším MLF bychom spíše na tuto oblast nedoporučili. Jako výrazně účinnější alternativu je možné aplikovat antivibrační materiál z nejvyšší řady Expert, konkrétně Comfortmat Atom. Ten disponuje tloušťkou 4,2 mm a MLF 0,60, což zaručuje ještě účinnější zamezení vibrací. Na jeden podběh bude potřeba cca 2,5 až 3 kusů antivibračního materiálu, na oba podběhy tedy 5 až 6 kusů dle velikosti auta. Nejdůležitější je aplikovat materiál zejména na části nejblíže ke kabině vozu, můžete však v ideálním případě antivibračním materiálem vytlumit celý podběh. Materiál však z estetických důvodů neaplikujeme na viditelná místa, která nezakrývá plastový podběh. Antivibrační materiál stačí nalepit a přitlačit přítlačným válečkem Comfortmat Roller. Antivibrační materiály totiž fungují na 100% pouze v případě, že jsou dokonale přilnuté k povrchu bez vzduchových mezer. První část odhlučnění podběhů máme tedy za sebou a můžeme pokračovat dalším bodem, kterým je odhlučnění plastových podběhů.

3. Odhlučnění plastového podběhu

Z karoserie se přesouváme na plastové podběhy a dostáváme se k samotnému odhlučnění podběhů. Na odhlučnění předních podběhů používáme prémiový zvukově izolační materiál Comfortmat Blockshot, který se skládá ze dvou vrstev a jeho celková tloušťka je 7 mm. Blockshot je unikátní membránový materiál, který i díky své protihlukové membráně poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace - 31 dB. Blockshot je zcela voděodolný, nenasává vodu ani vlhkost, nehnije a nerozkládá se. Plastový podběh nejen důkladně odhluční, ale i zpevní a zamezí hluku od vozovky a to včetně odlétajících kamínků. Není tedy potřeba aplikovat na plastové podběhy jako první vrstvu antivibrační materiál, protože Blockshot v rámci odhlučnění plastových podběhů s přehledem zastoupí i jeho funkci. Před aplikací materiálu plastový podběh důkladně vyčistěte a odmaštěte. Následně na jeden podběh nalepte 2 až 3 kusy materiálu dle velikosti podběhu a snažte se pokrýt co možná největší plochu. Na oba přední podběhy bude tedy potřeba nejčastěji 5 až 6 kusů materiálu Comfortmat Blockshot. Materiál při aplikaci nepřekrývejte a lepte jednotlivé kusy vedle sebe. Jako alternativu můžete použít Comfortmat Vision, což je ultra lehký, zvukově i tepelně izolační materiál, který kromě vysoké účinnosti nabídne velmi nízkou hmotnost a doporučujeme jej tedy do instalací, kde je důležité nenavyšovat příliš hmotnost vozidla. V případě aplikace materiálu Comfortmat Vision však doporučujeme nalepit na plastový podběh nejprve antivibrační materiál Comfortmat Dark D2, který plastové podběhy více zpevní a zamezí lépe zvuku od létajících kamínků. Pokud vlastníte vůz, který místo plastových podběhů má podběhy kobercové (typicky japonské a korejské vozy, ale i například novější modely automobilky Audi), je nutné vrstvu odhlučnění aplikovat na kovovou část podběhu (karoserii), viz následující bod č. 4 tohoto článku. 

4. Odhlučnění kovové části podběhu a blatníku

Pokud máme plastové podběhy odhlučněné, není samozřejmě již potřeba odhlučnit kovovou část podběhu. Protihlukový materál Comfortmat Blockshot díky své protihlukové membráně nepropustí již téměř žádný hluk a je tedy zbytečné aplikovat další vrstvu materiálu i na karoserii. Ono by to ve většině případech nebylo ani možné, protože by dvojitá vrstva již neumožnila opětovné nasazení podběhu z důvodu minimálního prostoru. To ovšem neplatí, pokud vůz plastové podběhy nemá, o čemž jsme psali v závěru bodu č. 3 tohoto článku. V takovém případě nejprve na kovovou část podběhu aplikujeme jako první vrstvu antivibrační materiál (viz předchozí bod č. 2) a jako druhou vrstvu protihlukový materiál (Comfortmat Blockhot nebo Vision). Materiál stačí nalepit, není třeba používat přítlačný váleček. Počet potřebných kusů zůstává podobný jako u odhlučnění plastového podběhu, tedy většinou 2 až 3 kusy materiálu na jeden podběh. Na oba podběhy se tedy nějčastěji vystačíte s maximálně 6 kusy. Odhlučnění podběhů tímto bodem končí a můžete plastový podběh namontovat zpět. Postup je totožný jako u demontáže, pouze s opačným postupem. U některých vozidel odhlučňujeme také přední blatník (zobrazen na fotografii níže) a pro tyto účely používáme opět Comfortmat Blockshot. Materiál vhodný pro tuto oblast vám ve většině případech zbyde z odhlučnění plastové části podběhu, takže není vyloženě nutné zakoupit další kus, ale pro jistotu tak samozřejmě můžete udělat. Pokud se chcete zbavit výrazněji hluku od silnice, doporučujeme zejména odhlučnění podlahy, o čemž si můžete přečíst v našem dalším článku.

Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění podběhu použili?

Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia, VW Passat, nebo v článku zobrazený VW Golf VII. V případně výrazně větších či menších podběhů se můžou počty mírně lišit, ale obecně by se to nemělo stát. Na oba dva podběhy vozidla tedy použijeme následující materiály:

  • 5x antivibrační materiál Comfortmat Dark D4 na kovové části předních podběhů.
  • 5x protihlukový materiál Comfortmat Blockshot na plastové podběhy, případně jako druhou vrstvu na kovovou část.
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění plastové i kovové části podběhů.
Máte po přečtení tohoto článku stále obavy, že odhlučnění podběhů sami nezvládnete, nebo nemáte vhodný prostor pro montáž? V takovém případě využijte možnosti odborné montáže v naší montážní dílně v Brně a sjednejte si termín na montáž odhlučnění. Objednat se můžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, nebo nám napište na email montaze@ahifi.cz. Rádi se s vámi také potkáme osobně na naší prodejně v Brně.
Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Jak nejúčinněji odhlučnit zavazadlový prostor
S příchodem nových a účinnějších antivibračních a zvukově izolačních materiálů Comfortmat jsme aktualizovali náš článek týkajícího se odhlučněním kufru.
Celý článek
Jak nejúčinněji odhlučnit podlahu vozidla
Přes podlahu se do interiéru vozu dostává hluk od silnice, od kol, ale i od motoru, převodovky nebo výfuku. V našem článku se dozvíte jak odhlučnit podlahu vozu v několika krocích.
Celý článek
Jak odhlučnit střechu auta?
Odhlučnění střechy účinně zamezí pronikání hluku přes střechu vozu a poskytne také její tepelnou izolaci. V našem dalším článku se podíváme jak na to.
Celý článek
Odhlučnění torpéda vozu krok za krokem
Odhlučnění torpéda sníží zejména hluk od motoru a také aerodynamický hluk při vyšších rychlostech. V našem článku se dozvíte přehledně v několika krocích jak odhlučnit torpédo auta a účinně tak snížit pronikání hluku do interiéru vozu. 
Celý článek
Jak správně odhlučnit dveře vozidla
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak odhlučnit kapotu ve třech účinných variantách
Odhlučnění kapotu zpevní, zamezí vibracím a sníží hluk motoru pronikající do interiéru. V našem článku se dozvíte jak kapotu odhlučnit přehledně v několika krocích.
Celý článek

Komentáře k článku