Košík0
Způsoby doručení
Přepravce93 Kč
Osobní odběr BrnoZdarma

Odhlučnění podlahy auta přehledně v několika krocích

Odhlučnění podlahy vozidla patří mezi oblasti, které jsou velmi náchylné na okolní hluk. Právě přes podlahu se do interiéru vozu s lehkostí dostává hluk od silnice, od kol, ale i od motoru, převodovky nebo výfuku. Tovární odhlučnění je zpravidla u všech vozidel nedostačující, a proto důrazně doporučujeme odhlučnění podlahy i přes její vyšší finanční i časovou náročnost neopomíjet. V našem článku si shrneme detailní postup jak vytlumit a odhlučnit podlahu včetně fotoreportáže a několika variant odhlučnění. 

1) Demontáž interiéru a příprava povrchu

Před samotným odhlučněním podlahy je samozřejmě nutné demontovat všechny části interiéru vozu, tedy zpravidla přední a zadní sedačky, kobercové obložení podlahy, plastové lišty, originální odhlučnění apod. V některých případech demontujeme i celý středový panel, případně pouze jeho část. Demontáž může možná vypadat jako ten nejsložitější úkol, ale s trochou šikovnosti se do toho může pustit i méně zkušený majitel vozu. Tyto části jsou obvykle přichycené na několika šroubech, případně plastových příchytkách. Jakmile všechny tyto části zavazadlového prostoru demontujete a máte před sebou pouze holý plech, můžete se pustit do přípravy povrchu. Ten je nutné zbavit všech nečistot jako je prach, maziva nebo vosky. K tomu vám perfektně poslouží například čistič Bilt Hamber Surfex HD, který rychle odstraní veškeré nečistoty a zároveň povrch odmastí. Jakmile podlahu důkladně vyčistíte, můžete se pustit do prvního kroku, kterým je aplikace antivibračního materiálu.  

2) Aplikace antivibračního materiálu

Aplikace antivibračního materiálu je zcela zásadní pro odhlučnění libovolného povrchu vozu a podlaha není výjimkou. Právě při odhlučnění podlahy hraje antivibrační materiál možná nejdůležitější roli, protože tato oblast je extrémně zatěžována vibracemi a rezonancemi. Jejich zdrojem je obecně provoz vozu, tedy chod motoru, převodovky, výfukového systému, ale i okolní silniční hluk, který se odráží od vozovky právě na podlahu. Nejprve je tedy nutné pomocí účinného antivibračního materiálu potlačit, nebo ideálně zcela zamezit šíření vibrací po podlaze vozu. Vzhledem k zatíženosti této specifické oblasti doporučujeme dbát na správný výběr vhodného antivibračního materiálu. Důležitá je jeho účinnost, tedy hodnota akustického ztrátového činitele (MLF) a s ním spojená i vhodná tloušťka materiálu. Pokud nám dovolíte trochu teorie, tak akustický ztrátový činitel (anglicky mechanical loss factor) vyjadřuje schopnost materiálu pohlcovat šířící se zvuk a měnit energii vytvořených vibrací na energii tepelnou. Teoretický maximální ztrátový činitel je 1, což znamená žádné vibrace. Platí tedy, že čím vyšší je ztrátový činitel, tím lépe. Nekvalitní nebo základní antivibrační materiály mají MLF okolo 0,10 až 0,15 a ty bychom na odhlučnění podlahy samozřejmě nedoporučili. My používáme nejčastěji antivibrační materiál z řady Premium Comfortmat Dark D2 o tloušťce 2,3 mm a MLF 0,35, což je solidní základ pro vysoce účinné odhlučnění vozu. U dražších instalací odhlučnění však volíme silnější a účinější materiál Comfortmat Dark D3, nebo Dark D4 s akustickým ztrátovým činitelem o hodnotě až 0,49. U některých vozů však jdeme ještě dál a aplikujeme v současnosti nejúčinnější antivibrační materiál o tloušťce 3,5 mm Comfortmat Extreme s vysokým MLF 0,63, který téměř dokonale zamezí všem vibracím této oblasti. Vždy tedy záleží na konkrétním vozu, ale samozřejmě i rozpočtu a finančních možnostech zákazníka. 

Zanechme teorie a pojďme k samotné aplikaci. Zvolený antivibrační materiál nalepte na povrch podlahy a následně použijte přitlačovací váleček pro maximální přilnavost a účinnost tlumení. Antivibrační materiály totiž fungují na 100% pouze v případě, že jsou dokonale přilnuté k povrchu bez vzduchových mezer. Podlaha vozu má obvykle rovný povrch a aplikace patří k těm nejméně náročným ze všech oblastí vozu. Doporučujeme pokrýt antivibračním materiálem kompletně celý povrch podlahy a nenechávat nikde volné plochy, ušetření jednoho kusu materiálu za to určitě nestojí. Výjimku tvoří příčky podlahy, které z důvodu jejich pevnosti nikdy nepolepujeme. Doporučujeme aplikovat materiál také co nejblíže motorové části. Nebojte se materiál po krajích překrýt, není to na škodu a účinek materiálu bude vyšší. Antivibrační materiál aplikujeme samozřejmě nejen na samotnou podlahu, ale i na prostor pod zadními sedačkami. Zde již není nutné aplikovat materiál o velké tloušťce, naopak z důvodu snadné montáže doporučujeme antivibrační materiály s tloušťkou okolo 2 až 3 mm. Co se týče spotřebovaného materiálu, tak samozřejmě záleží na velikosti plochy podlahy. U vozu typu Škoda Octavia, který vidíte na fotografiích v tomto článku, doporučujeme použít 20 kusů antivibračního materiálu o rozměru 500 x 350 mm. U menších či větších vozidel se samozřejmě může počet potřebných kusů lišit. 

3) Aplikace protihlukového materiálu

Dalším nezbytným krokem je aplikace účinného zvukově izolačního (protihlukového) materiálu, který zamezí pronikání hluku do interiéru vozidla. Díky špičkovým materiálům společnosti Comfortmat máme několik různě účinných možností, jak podlahu vozu odhlučnit. Zvolit můžete různé typy materiálu i samotný postup aplikace a všechny možnosti si shrneme na následujících řádcích. První možností je odhlučnění materiálem Comfortmat Vision a to zejména v případě, že je pro vás nejdůležitější hmotnost vozidla. Vision je ultralehký zvukově i tepelně izolační materiál s vysokou schopností absorbce hluku, který je zároveň i přes svou tloušťku 6 mm velmi flexibilní a práce s ním je pohodlná. Vision má schopnost snížit hluk o cca -15 dB a na odhlučnění podlahy vozu Škoda Octavia budete potřebovat 18 kusů tohoto materiálu. Pří práci nepoužíváme přitlačovací váleček a doporučujeme jednotlivé kusy materiálu přikládat vedle sebe, nikoliv přes sebe, jako v případě antivibračního materiálu. Druhou a výrazně účinnější variantou je zvolení materiálu z modelové řady Premium. Tím je špičkový vícevrstvý membránový materiál Comfortmat Blockshot, který poskytuje vysokou úroveň zvukové i tepelné izolace a je schopen snížit hluk až o -31 dB. Blockshot disponuje tloušťkou 7 mm a je tvořen zvukově izolační vrstvou a speciální protihlukovou membránou o síle 1,5 mm. Právě v tom je jeho síla a zcela bezkonkurenční schopnost odhlučnění současnosti. Postup aplikace je v podstatě totožný jako u předchozího bodu. Comfortmat Blockshot nalepte na celou podlahu kromě prostoru pod zadními sedačkami. Tam aplikujte výše zmíněný materiál Comfortmat Vision, případně jeho tenčí variantu Comfortmat Fusion o tloušťce 3 mm. V tomto prostoru je často nezbytné aplikovat materiály o nižší tloušťce z důvodu snadné montáže zadních sedaček. Opět doporučujeme jednotlivé kusy materiálu přikládat vedle sebe, nikoliv přes sebe a to z důvodu zbytečného nenavyšování celkové tloušťky materiálů. V případě této varianty máte tímto bodem podlahu odhlučněnou a můžete se pustit do složení interiéru. 

Nejúčinnější varianta - odhlučnění třemi vrstvami 

Předcházející varianta je pro většinu zákazníků zcela dostačující, protože účinek odhlučnění materiálem Comfortmat Blockshot je excelentní a nemá na dnešním trhu konkurenci. Přesto existuje možnost jak podlahu vozu odhlučnit ještě účinněji a to aplikací tří vrstev materiálů. V takovém případě používáme následující kombinaci. První vrstvou je samozřejmě antivibrační materiál, o kterém jsme psali v bodu 2 našeho článku. Druhou vrstvou je taktéž v předcházejícím bodě zmíněný Comfortmat Vision, který aplikujte na celou plochu podlahy, včetně prostoru pod zadními sedačkami. Nyní na řadu přichází třetí a zásadní vrstva. Tou je membránový materiál Comfortmat Blockator. Tento protihlukový materiál se používá výhradně jako třetí vrstva, disponuje tloušťkou 3 mm a je schopen zcela eliminovat vibrace a hluk, který byl schopný překonat první dvě vrstvy odhlučnění. Blockator disponuje extrémní schopností zvukové izolace (až -35 dB) v rozsahu od 50 do 3000 Hz a v kombinaci s materiálem Comfortmat Vision se jedná o vůbec nejúčinnější možnost odhlučnění vozu současnosti. Blockator aplikujte pouze na vodorovné plochy podlahy, na ostatních plochách je plně dostačující již nalepený materiál Comfortmat Vision. Pro maximální možné odhlučnění však můžete na prostor pod zadními sedačkami u některých vozů použít místo materiálu Vision Comfortmat Blockshot. V naprosté většině případech ani takto silné odhlučnění (celková tloušťka může dosahovat až 14 mm) neznamená horší podmínky pro opětovnou montáž interiéru vozu. Tovární odhlučnění obvykle vracíme také zpět na podlahu, takže podlaha vozu je finálně odhlučněna celkemi až 4 vrstvami odhlučnění.

Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění podlahy použili?

Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia nebo VW Passat. V případě výrazně větších či menších vozidel se můžou počty mírně lišit. Pro přesnější výběr materiálů doporučujeme navštívit náš konfigurátor odhlučnění, kde si můžete vybrat vhodné materiály dle typu vašeho vozidla. 

1) Varianta Premium

2) Varianta Expert

  • 20x antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 pro zamezení vibrací podlahy a prostoru pod zadními sedačkami.
  • 18x protihlukový materiál Comfortmat Vision pro odhlučnění podlahy a prostoru pod zadními sedačkami druhou vrstvou.
  • 10x protihlukový materiál Comfortmat Blockator pro odhlučnění podlahy třetí vrstvou.
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění plastové i kovové části podběhů.

Máte po přečtení tohoto článku stále obavy, že odhlučnění podlahy sami nezvládnete, nebo nemáte vhodný prostor pro montáž? V takovém případě využijte možnosti odborné montáže v naší montážní dílně v Brně a sjednejte si termín na montáž odhlučnění. Objednat se můžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, nebo nám napište na email montaze@ahifi.cz. Rádi se s vámi také potkáme osobně na naší prodejně v Brně.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Jak odhlučnit střechu auta?
Odhlučnění střechy zamezí hluku, který proniká právě přes střechu vozu. Jedná se o aerodynamický hluk, hluk od větru nebo dešťových kapek. Kromě toho střechu i tepelně izolujeme a v tomto článku se podíváme jak na to.
Celý článek
Jak na odhlučnění kufru v několika krocích
Odhlučnění zavazadlového prostoru má zásadní vliv na celkové odhlučnění vozu a proto je nutné zvolit správné materiály a postupy. Vše podstatné se dozvíte v našem článku.
Celý článek
Odhlučnění torpéda vozu krok za krokem
Odhlučnění torpéda sníží zejména hluk od motoru a také aerodynamický hluk při vyšších rychlostech. V našem článku se dozvíte přehledně v několika krocích jak odhlučnit torpédo auta a účinně tak snížit pronikání hluku do interiéru vozu. 
Celý článek
Jak správně odhlučnit dveře vozidla
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak odhlučnit kapotu ve třech účinných variantách
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak na odhlučnění předních podběhů vozidla
Odhlučnění předních podběhů má vliv zejména na hluk od vozovky, kol a létajících kamínků. V našem článku se dozvíte jak přední podběhy velmi účinně odhlučnit.
Celý článek
Comfortmat - revoluce v odhlučnění vozidel
Technologie jdou rychle dopředu a to platí i pro odhlučnění vozidel. Proto jsme museli přijít s novými hi-tech materiály a novou strategií pro nadcházející roky. Určitě čtěte dále, stojí to za to!
Celý článek

Komentáře k článku

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.