Můj účet

Odhlučnění podlahy auta přehledně v několika krocích

Podlaha patří k nejvíce zatíženým oblastem vibracemi a hlukem a její odhlučnění je v rámci celkové zvukové izolace vozidla zcela zásadní. Právě přes podlahu se do interiéru vozu s lehkostí dostává hluk od silnice, od kol, jejich zavěšení, ale i od motoru, převodovky nebo výfuku. Tovární odhlučnění je zpravidla u všech vozidel nedostačující, a proto důrazně doporučujeme odhlučnění podlahy i přes její vyšší finanční i časovou náročnost neopomíjet. V našem článku si shrneme detailní postup jak odhlučnit podlahu včetně fotoreportáže a několika variant odhlučnění. 

1) Demontáž interiéru a příprava povrchu

Před samotným odhlučněním podlahy je samozřejmě nutné demontovat všechny části interiéru vozu, tedy zpravidla přední a zadní sedačky, kobercové obložení podlahy, plastové lišty, originální odhlučnění apod. V některých případech demontujeme i celý středový panel, případně pouze jeho část. Demontáž může možná vypadat jako ten nejsložitější úkol, ale s trochou šikovnosti se do toho může pustit i méně zkušený majitel vozu. Tyto části jsou obvykle přichycené na několika šroubech, případně plastových příchytkách. Jakmile všechny tyto části zavazadlového prostoru demontujete a máte před sebou pouze holý plech, můžete se pustit do přípravy povrchu. Ten je nutné zbavit všech nečistot jako je prach, maziva nebo vosky. K tomu vám perfektně poslouží například čistič Bilt Hamber Surfex HD, který rychle odstraní veškeré nečistoty a zároveň povrch odmastí. Jakmile podlahu důkladně vyčistíte, můžete se pustit do prvního kroku, kterým je aplikace antivibračního materiálu.  

2) Antivibrační materiál a jeho správný výběr

Aplikace antivibračního materiálu je klíčovým krokem pro odhlučnění libovolné oblasti vozu a u podlahy to platí dvojnásob. Právě při odhlučnění podlahy hraje antivibrační materiál možná nejdůležitější roli, protože tato oblast je extrémně zatěžována vibracemi a také nízkofrekvenčním hlukem zejména od pneumatik, který kvalitní antivibrační materiál také dokáže výrazně snížit. Zdrojem vibrací je obecně provoz vozu, tedy chod motoru, převodovky, výfukového systému, zavěšení kol, ale i okolní silniční hluk, který se odráží od vozovky právě na podlahu. Nejprve je tedy nutné pomocí účinného antivibračního materiálu potlačit, nebo ideálně zcela zamezit šíření vibrací po podlaze . O antivibračních materiálech jsme se rozepsali v našem dalším článku jak vybrat antivibrační materiál, kde najdete spoustu zajímavých informací o této problematice. I proto tentokrát vynecháme teorii a pustíme se rovnou do praxe. Vzhledem k zatíženosti této specifické oblasti doporučujeme dbát na správný výběr vhodného antivibračního materiálu. Důležitá je jeho účinnost, tedy hodnota akustického ztrátového činitele (MLF) a s ním spojená i vhodná tloušťka materiálu. Obecně na podlahu nedoporučujeme používat antivibrační materiál o tloušťce nižší než 3 mm a akustický ztrátový činitel by měl být minimálně na hodnotě okolo 0,40 jednotek. Tenčí a méně účinné materiály mají na podlaze velmi slabý až zanedbatelný účinek. I proto v našich nejúčinějších instalacích odhlučnění najdete profesionální antivibrační materiál Comfortmat Extreme z nejvyšší řady Expert o tloušťce 3,5 mm a MLF 0,63 jednotek. Jedná se o ideální řešení pro důkladné odhlučnění podlahy v první vrstvě. Tento materiál však vyžaduje zahřátí na 55 stupňů ve speciální peci, jinak je s ním práce nemožná. Proto našim zákazníkům doporučujeme uživatelsky přívětivější antivibrační materiál Comfortmat Atom, který najdete na podlaze většiny našich instalací. Atom, mimochodem také z nejvyšší řady Expert, s tloušťkou 4 mm a MLF 0,60 jednotek je i výrazně flexibilnější a dá se s ním pracovat i bez zahřívání, pokud je skladován při pokojové teplotě. Pokud tedy toužíte po opravdu účinném řešení, doporučujeme na podlahu právě Comfortmat Atom. Jestli je pro vás nejdůležitější snadná aplikace a přitom pořád vysoká účinnost, bude pro vás optimálním řešením Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm a MLF 0,41 jednotek. Stále se jedná o vysoce účinný prémiový materiál, navíc s velmi nízkou hmotností a vysokou flexibilitou. Zvolit samozřejmě můžete i účinnější variantu Dark D4 se 4 mm a MLF 0,49 jednotek, která je podobně flexibilní, lehká a nemusí se nahřívat. Výběr tedy necháme na vás, vaší šikovnosti a samozřejmě i ochotě investovat. 

3) Aplikace antivibračního materiálu

Nyní pojďme k samotné aplikaci. Vždy je optimální pracovat v odpovídajících podmínkách s materiálem zahřátým na pokojovou teplotu. Například v promrzlé garáži se vám pracovat moc dobře nebude. Zvolený antivibrační materiál nalepte na povrch podlahy a následně použijte přitlačovací váleček pro maximální přilnavost a účinnost tlumení. Antivibrační materiály totiž fungují na 100% pouze v případě, že jsou dokonale přilnuté k povrchu bez vzduchových mezer. Podlaha vozu má obvykle rovný povrch a aplikace patří k těm nejméně náročným ze všech oblastí vozu. Doporučujeme pokrýt antivibračním materiálem kompletně celý povrch podlahy a nenechávat nikde volné plochy, ušetření jednoho kusu materiálu za to určitě nestojí. Vždy je lepší dobře plánovat a materiál příliš nekouskovat, v některých případech můžete použít s drobnými úpravami i originální rozměr. Doby, kdy se doporučovalo pláty stříhat na velmi malé kusy jsou již dávno pryč. Sice se s menšími kousky lépe pracuje, zbytečně se však častým překrýváním navyšuje celková výška odhlučnění a zároveň se zvyšuje riziko vniknutí vlhkosti a vzduchu mezi jednotlivé kusy materiálu. V případě silnějších materiálů s tloušťkou 4 mm a více doporučujeme spíše jednotlivé kusy nepřekrývat a aplikovat je vedle sebe. Tenčí materiály můžete po krajích překrývat a důkladně rozválečkovat pro perfektní spojení. Nezapomínejte, že antivibrační materiál zamezuje i hluku o nejnižších frekvencích a každé vynechané místo tak snížuje jeho účinek. I proto doporučujeme aplikaci co nejvýše až pod palubní desku. Důkladně tak odhlučníte podběhy vozu z vnitřní strany, kde je přístup k výrazně větší ploše. Zamezíte tak vibracím a zároveň nízkofrekvenčnímu hluku od předních pneumatik. V případě důkladného odhlučnění z vnitřní strany pak není nezbytné věnovat se podběhům ze strany vnější. Antivibrační materiál aplikujeme samozřejmě nejen na samotnou podlahu, ale i na prostor pod zadními sedačkami. Tato oblast je poměrně specifická tím, že je zde velmi málo prostoru. Proto je nezbytné volit tenčí materiály, aby nedocházelo k problémům s opětovným složením. I proto zde pracujeme výhradně s výše zmíněným antivibračním materiálem Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm. Jak tloušťka, tak účinnost je pro tuto oblast dostačující, tenčí materiál však opět nedoporučujeme. Co se týče spotřebovaného materiálu, tak samozřejmě záleží na velikosti plochy podlahy. U vozu typu Škoda Octavia spotřebujeme obvykle 7 ks antivibračního materiálu o rozměru 700 x 500 mm na podlahu a 3 kusy na prostor pod zadními sedačkami. U menších či větších vozidel se samozřejmě může počet potřebných kusů lišit. 

4) Aplikace protihlukového materiálu

Dalším nezbytným krokem je aplikace účinného zvukově izolačního, chcete-li protihlukového materiálu, který zamezí pronikání hluku do interiéru vozidla. Díky špičkovým materiálům společnosti Comfortmat máme v nabídce několik různě účinných možností jak podlahu vozu odhlučnit. Nejčastěji v našich instalacích najdete prémiový membránový materiál Comfortmat Blockshot modré barvy o celkové tloušťce 7 mm a schopnosti zvukové izolace až 32 dB. Tak vysoká účinnost je dána především díky složení materiálu s protihlukovou membránou o tlouštce 2 mm. Druhou a výrazně účinější možností je aplikace membránového materiálu Comfortmat Titan Lite, který najdete v našich vylepšených balíčcích odhlučnění Premium Plus a Expert Plus. Titan Lite disponuje taktéž tloušťkou 7 mm, ale má zcela odlišné složení. Účinnější zvukově izolační vrstvu doplňuje 3 mm silná protihluková membrána, která umožní zvukovou izolaci až 36 dB. Titan Lite nahrazuje dvě vrstvy odhlučnění, na které jste byli zvyklí v našich dřívějších instalacích s kombinací materiálů Comfortmat Vision a Blockator. Nyní již dvě vrstvy nepožíváme, protože aplikace  jedné vrstvy nového materiálu Titan Lite je snadnější, rychlejší a také účinnější. A konečně poslední možností, kterou můžete v našich instalacích vidět je nejúčinnější zvukově izolační materiál na trhu Comfortmat Titan. Tloušťka 8 mm a nepřekonatelná účinnost až 38 dB je doslova zabiják pro veškerý hluk libovolné oblasti vozu. Titan není levný ani lehký, ale pokud požadujete maximální odhlučnění podlahy, pak je tou nejlepší volbou. Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv materiál, postup aplikace je totožný. Vždy se snažte využít co největší plochu materiálu a zbytečně jej nekouskujte. Ideálním postupem je si materiál předem přiložit na plochu, přeměřit a ustřihnout potřebný tvar. Poté materiál nalepte na první vrstvu odhlučnění v podobě antivibračního materiálu. Materiál v druhé vrstvě vždy aplikujte vedle sebe s co možná nejmenšími mezerami a vyvarujte se základní chyby, tedy překrývání okrajů. Stejně jako u první vrstvy, i ve druhé vrstvě aplikujte materiál na celou plochu podlahy až k palubní desce, čímž důkladně odhlučníte přední podběhy. Změna opět nastává při odhlučnění prostoru pod zadními sedačkami. Z důvodu menšího prostoru byl v Comfortmatu speciálně pro tyto účely vyroben memránový materiál Comfortmat Raptor o tloušťce pouhých 4 mm. Vícevrstvé složení s 2 mm silnou protihlukovou membránou však umožňuje zvukovou izolaci až 28 dB, což je pro tuto oblast naprosto dostačující. Spotřeba materiálů je totožná s první vrstvou, tedy obvykle 7 kusů materiálu o rozměru 700 x 500 mm na podlaze a 3 kusy pod zadními sedačkami. 

Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění podlahy použili?

Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia nebo VW Passat. V případě výrazně větších či menších vozidel se můžou počty mírně lišit. Pro přesnější výběr materiálů doporučujeme navštívit náš konfigurátor odhlučnění, kde si můžete vybrat vhodné materiály dle typu vašeho vozidla. 

1) Varianta Premium

  • 1. vrstva: 7x antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 (nebo Comfortmat Dark D4) na celou plochu podlahy kromě prostoru pod zadními sedačkami.
  • 1. vrstva: 3x antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 na prostor pod zadními sedačkami.
  • 2. vrstva: 7x zvukově izolační materiál Comfortmat Blockshot na celou plochu podlahy kromě prostoru pod zadními sedačkami.
  • 2. vrstva: 3x zvukově izolační materiál Comfortmat Raptor na prostor pod zadními sedačkami.
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění a odmaštění povrchu.

2) Varianta Expert

  • 1. vrstva: 7x antivibrační materiál Comfortmat Atom na celou plochu podlahy kromě prostoru pod zadními sedačkami.
  • 1. vrstva: 3x antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 na prostor pod zadními sedačkami.
  • 2. vrstva: 7x zvukově izolační materiál Comfortmat Titan Lite na celou plochu podlahy kromě prostoru pod zadními sedačkami.
  • 2. vrstva: 3x zvukově izolační materiál Comfortmat Raptor na prostor pod zadními sedačkami.
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění plastové i kovové části podběhů.

Máte po přečtení tohoto článku stále obavy, že odhlučnění podlahy sami nezvládnete, nebo nemáte vhodný prostor pro montáž? V takovém případě využijte možnosti odborné montáže v naší montážní dílně v Brně a sjednejte si termín na montáž odhlučnění. Objednat se můžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, nebo nám napište na email montaze@ahifi.cz. Rádi se s vámi také potkáme osobně na naší prodejně v Brně.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Jak odhlučnit střechu auta?
Odhlučnění střechy účinně zamezí pronikání hluku přes střechu vozu a poskytne také její tepelnou izolaci. V našem dalším článku se podíváme jak na to.
Celý článek
Jak na odhlučnění předních podběhů vozidla
Odhlučnění předních podběhů má vliv zejména na hluk od vozovky, kol a létajících kamínků. V našem článku se dozvíte jak přední podběhy velmi účinně odhlučnit.
Celý článek
Jak na odhlučnění kufru v několika krocích
Odhlučnění zavazadlového prostoru má zásadní vliv na celkové odhlučnění vozu a proto je nutné zvolit správné materiály a postupy. Vše podstatné se dozvíte v našem článku.
Celý článek
Odhlučnění torpéda vozu krok za krokem
Odhlučnění torpéda sníží zejména hluk od motoru a také aerodynamický hluk při vyšších rychlostech. V našem článku se dozvíte přehledně v několika krocích jak odhlučnit torpédo auta a účinně tak snížit pronikání hluku do interiéru vozu. 
Celý článek
Jak správně odhlučnit dveře vozidla
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak odhlučnit kapotu ve třech účinných variantách
Odhlučnění kapotu zpevní, zamezí vibracím a sníží hluk motoru pronikající do interiéru. V našem článku se dozvíte jak kapotu odhlučnit přehledně v několika krocích.
Celý článek
Comfortmat - revoluce v odhlučnění vozidel
Technologie jdou rychle dopředu a to platí i pro odhlučnění vozidel. Proto jsme museli přijít s novými hi-tech materiály a novou strategií pro nadcházející roky. Určitě čtěte dále, stojí to za to!
Celý článek

Komentáře k článku

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.