Můj účet

Tlumení vs. odhlučnění dveří - jaké jsou rozdíly?

Možná jste si již v našich montážích všimli rozdílného postupu při tlumení dveří vozu. Důvodem je zejména účel tlumení dveří. Rozlišujeme tedy, zda zákazník požaduje dveře vytlumit z důvodu výměny reproduktorů, z důvodu odhlučnění dveří, případně obojího. V našem dřívějším článku "jak odhlučnit dveře" se můžete dozvědět veškeré informace o odhlučnění dveří, včetně detailního postupu a fotoreportáže. Pokud však požadujete dveře vytlumit pouze z důvodu výměny reproduktorů a zajištění co nejlepších podmínek pro ideální akustiku nových reproduktorů, bude vás zajímat spíše tento článek. Postup tlumení dveří je velmi podobný jako při jejich odhlučnění. Rozdíl je zejména ve vynechání protihlukové vrstvy v podobě zvukově izolačního materiálu Comfortmat Integra, případně odlehčené varianty Comfortmat Vision. Při klasickém tlumení dveří neodhlučňujeme ani čalounění dveří materiálem Comfortmat Softwave. Naopak aplikujeme pouze za středobasové reproduktory akustický materiál Comfortmat Tsunami, který zamezí stojatému vlnění za reproduktorem a vylepšujte tak akustiku středobasu. U odhlučnění dveří tento krok vynecháváme a aplikujeme Tsunami pouze tehdy, pokud při instalaci odhlučnění měníme reproduktory, nebo si tento krok zákazník přeje. V obou případech aplikací tlumících materiálů zajistíme výraznější basovou složku reproduktorů a zamezíme nežádoucím vibracím a rezonancím. V případě odhlučnění dveří zamezíme samozřejmě i pronikání hluku do interiéru vozu. Pro větší přehled tedy hlavní rozdíly ještě jednou v bodech:
  1. Při tlumení dveří vynecháváme zvukově izolační materiály pro odhlučnění vnějšího plechu a čalounění dveří.
  2. Aplikujeme pouze za reproduktor materiál Comfortmat Tsunami, který zamezuje stojatému vlnění za reproduktorem.
Díky vynechání dvou vrstev zvukově izolačních materiálů ušetříte i nějaké finance. Konkrétně se jedná o částku 1190,- Kč za dvoje dveře, za všechny čtyři dveře by byla tato suma samozřejmě dvojnásobná. Nyní se tedy pojďme věnovat samotnému postupu tlumení dveří pro účely ozvučení vozidla.

1. Demontáž čalounění dveří

Nyní se tedy pusťme do samotného tlumení dveří, konkrétně prvního kroku. Ze všeho nejdříve musíte demontovat plastovou výplň dveří, neboli čalounění. To je přichyceno na vnitřní plech dveří pomocí několika šroubů a také plastových úchytů (křapek). Nejprve odšroubujte všechny šrouby. Upozorňujeme, že některé najdete obvykle i skryté pod lištami nebo madly dveří a je k nim obtížnější přístup. Proto k demontáži doporučujeme používat šetrné plastové nástroje, kterými nepoškodíte interiér, například naši sadu nástrojů do interiéru vozidla. Po odšroubování šroubů táhněte čalounění směrem k sobě a tím vycvaknete plastové příchytky. Jakmile se vám podaří čalounění demontovat z plechu, táhněte jej směrem nahoru a sundejte ze dveří. Jako poslední krok bude nutné ještě odpojit táhlo otevírání dveří, odpojit osvětlení dveří, v některých případech odpojit reproduktory které drží v čalounění nebo odpojit ovládání zrcátek a oken. Všechny tyto kroky doporučujeme provádět s maximálním citem a trpělivostí, aby nedošlo k poškození jednotlivých dílů.

2. Demontáž parozábrany, případně stahovacího mechanismu

Po demontáži čalounění může nastat více variant. Cílem je dostat se k vnějšímu plechu dveří, na které v dalším kroku aplikujeme antivibrační materiál. Některé vozidla, jako například Škoda Octavia 2, VW Golf IV nebo VW Transporter T6, mají na vnitřním plechu výplň se stahovacím mechanismem. Ten je potřeba také demontovat, abyste si zajistili pohodlný přístup k vnějšímu plechu. Druhou možností, na kterou můžete při demontáži narazit, je otvor s plastovou nebo igelitovou ochranou proti vlhkosti, tzv. parozábranou. Tu najdete například ve vozech Škoda Octavia 3, VW Golf VII nebo Audi A6, jehož dveře vidíte na fotografiích tohoto článku. Tato možnost je snadnější na demontáž, na druhou stranu je horší přístup k vnějšímu plechu. Jakmile máte hotovo, můžete se pustit do aplikace antivibračního materiálu. Nejprve je však nutné vnější plech perfektně vyčistit a odmastit. K tomu můžete použít například náš nejprodávanější čistič Bilt Hamber Surfex HD. Ten povrch důkladně vyčistí a připraví pro aplikaci první vrstvy tlumícího materiálu. Čistý povrch je velmi důležitý k tomu, aby antivibrační materiál dokonale přilnul k plechu a v budoucnu se samovolně neodlepil. Při práci doporučujeme používat chemicky odolné rukavice. 

3. Aplikace antivibračního materiálu na vnější plech 

Tlumení dveří provádíme pomocí antivibračního materiálu. Ten plech zpevní a zamezí vibracím, které lidské ucho vnímá v určité frekvenci také jako hluk. Má navíc také antikorozní vlastnosti. Schopnost zamezit vibracím je závislá na kvalitě antivibračního materiálu, jeho tloušťce a zejména na jeho zásadní vlastnosti, kterou je akustický ztrátový činitel (anglicky Mechanical Loss Factor - MLF). Ten vyjadřuje schopnost materiálu pohlcovat šířící se zvuk a měnit energii zvukem vytvořených vibrací na tepelnou energii. Udává se desetiným číslem (například od 0,20 do 0,60) a čím více se blíží číslu 1, tím lépe. Teoretický maximální ztrátový činitel je 1, což znamená žádné vibrace. Tolik k teorii o antivibračních materiálech, v rámci tlumení dveří vás bude zajímat spíše jejich schopnost zpevnění plechu dveří. Nejčastěji pracujeme s prémiovým antivibračním materiálem Comfortmat Dark D2 o tloušťce 2,3 mm, který vyniká nejen vysokou schopností zamezení vibrací, ale zároveň se jedná o nejlehčí materiál na světě s akustickým ztrátovým činitelem na hodnotě 0,35. Pokud je pro vás prioritou dostupnější cena, můžete samozřejmě použít i materiál ze základní řady Comfortmat Standard S2 o tloušťce 2 mm, který nabídne podobnou službu. Tyto materiály jsou zcela dostačující pro většinu audio instalací, pokud však plánujete velmi výkonné reproduktory, doporučujeme zakoupit varianty těchto materiálu s tloušťkou 3 nebo 4 mm. V případě SPL audio instalací doporučujeme aplikovat extra pevný antivibrační materiál Comfortmat Extreme, případně Comfortmat Extreme Pro. Na vnější plech dveří budete potřebovat u většiny vozidel 2 kusy antivibračního materiálu, který se nabízí v rozměru 500 x 350 mm. U větších vozů si vystačíte se třemi kusy. A jak materiál aplikovat? Nejprve si nastříhejte požadovaný tvar materiálu a následně jej aplikujte na plech dveří. Antivibrační materiály Comfortmat disponují vysoce účinnou samolepící vrstvou a nemusíte se obávat v budoucnu jejich odlepení. Po nalepení je však nutné tlumící materiál k plechu dostatečně přitlačit, aby tlumení mělo co největší účinnost. K tomu doporučujeme kovový přitlačovací váleček Comfortmat Roller. Upozorňujeme, že na odtokové kanálky žádný materiál nikdy neaplikujeme. Při práci doporučujeme používat ochranné rukavice odolné proti prořezání.

4. Aplikace akustického materiálu za reproduktor

V případě odhlučnění dveří by dalším bodem byla aplikace zvukově izolačního materiálu Comfortmat Integra, resp. Vision, který dveře důkladně odhluční. V případě, kdy nám jde zejména o kvalitní audio instalaci, však tento krok vynecháváme. Přesto jako druhou vrstvu na antivibrační materiál aplikujeme pouze za reproduktor akustický materiál Comfortmat Tsunami. Ten slouží k zamezení stojatého vlnění za reproduktorem, díky čemuž se vylepší akustika středobasového reproduktoru. Tsunami je materiál určený speciálně pro svislé povrchy dveří, je 100% voděodolný, nenasává vodu ani vlhkost, nehnije a nerozkládá se. Nemusíte se tedy obávat jeho umístění do dveří. Tsunami disponuje také nejnovější generací moderního montážního lepicího tmelu, který zaručuje stejný lepící účinek při teplotách od -50 do +150 stupňů. Pro dvoje dveře bude potřebovat pouze jeden kus tohoto materiálu, který rozpůlíte a každou jeho polovinu aplikujte do dveří vozu. Tímto krokem je práce na vnějším plechu dveří hotová a můžete se začít věnovat plechu vnějšímu, který má pro tlumení dveří zásadní vliv. 

5. Aplikace antivibračního materiálu na vnitřní plech dveří

Vnitřní plech tlumíme nejen z důvodu zamezení vibrací a rezonancí, ale zejména proto, abychom dveře akusticky uzavřeli a vyplnili otvory ve dveřích. Tím vytvoříme reproduktorům uzavřenou ozvučnici. To vede k výraznému zlepšení akustiky reproduktorů, zejména jejich basové složky. A rozhodně nejde o zanedbatelný rozdíl, většinu našich zákazníků obvykle velmi překvapí, jak se změní zvuk po vytlumení dveří i u továrních reproduktorů. Pokud instalujete výkonnější reproduktory a zapojíte je na zesilovač, efekt vytlumení je samozřejmě výrazně vyšší. Nyní k samotné aplikaci. Před nalepením antivibračního materiálu se musí zpět nainstalovat plastové záslepky nebo výplň se stahovacím mechanizmem, která byla k vnitřnímu plechu dveří přišroubovaná, nebo přinýtovaná. Pokud byly nějaké části původně přinýtované, je nutné je znovu přinýtovat, nebo použít nýtovací matice. Doporučujeme také překontrolovat kabeláž ve dveřích a pokud je někde uvolněná, upevněte ji pomocí stahovacích pásek. Je také vhodné zkontrolovat, jestli je kabeláž ve dveřích důkladně opletená. V případě, že není a kabely jsou bez jakékoliv ochrany, doporučujeme ještě celou kabeláž zaizolovat pomocí textilní izolační pásky, která zamezí klepání kabelů o plastové a kovové části dveří a také zvýší ochranu samotné kabeláže. Pro aplikaci poslední vrstvy odhlučnění dveří použijeme opět špičkový antivibrační materiál Comfortmat Dark D2, případně alternativu z řady Standard nebo Gold. Materiál nalepíme na celou plochu vnitřního plechu dveří a na všechny ochrany proti vlkosti, které jsou skryty pod čalouněním. Nezalepují se pouze fukční otvory, které slouží pro šrouby a plastové příchytky. Před aplikací doporučujeme plochu opět odmastit výše zmíněným čističem. Tlumící materiál přilepíme rukou a následně přitlačíme pomocí přitlačovacího válečku. Na vnitřní plech dveří vystačí obvykle 2 kusy antivibračního materiálu o rozměru 500 x 350 mm. 

Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění dveří použili?

Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia, nebo VW Passat. Na dvoje dveře vozidla tedy použijeme následující materiály:

  • 4x antivibrační materiál Comfortmat Dark D2 na vnější plech dveří (u větších vozidel 6x).
  • 1x akustický materiál Comfortmat Tsunami na vnější plech dveří.
  • 4x antivibrační materiál Comfortmat Dark D2 na vnitřní plech dveří (u větších vozidel 6x).
  • 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
  • 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění a odmaštění povrchu.

Máte po přečtení tohoto článku stále obavy, že tlumení dveří sami nezvládnete, nebo nemáte vhodný prostor pro montáž? V takovém případě využijte možnosti odborné montáže v naší montážní dílně v Brně a sjednejte si termín na montáž odhlučnění. Objednat se můžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, nebo nám napište na email montaze@ahifi.cz. Rádi se s vámi také potkáme osobně na naší prodejně v Brně.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Jak nejúčinněji odhlučnit zavazadlový prostor
S příchodem nových a účinnějších antivibračních a zvukově izolačních materiálů Comfortmat jsme aktualizovali náš článek týkajícího se odhlučněním kufru.
Celý článek
Jak na odhlučnění předních podběhů vozidla
Odhlučnění předních podběhů má vliv zejména na hluk od vozovky, kol a létajících kamínků. V našem článku se dozvíte jak přední podběhy velmi účinně odhlučnit.
Celý článek
Jak správně odhlučnit dveře vozidla
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak odhlučnit kapotu ve třech účinných variantách
Odhlučnění kapotu zpevní, zamezí vibracím a sníží hluk motoru pronikající do interiéru. V našem článku se dozvíte jak kapotu odhlučnit přehledně v několika krocích.
Celý článek
Comfortmat - revoluce v odhlučnění vozidel
Technologie jdou rychle dopředu a to platí i pro odhlučnění vozidel. Proto jsme museli přijít s novými hi-tech materiály a novou strategií pro nadcházející roky. Určitě čtěte dále, stojí to za to!
Celý článek

Komentáře k článku

1|Jan , 25.05.2021, 11:46
U některých levných značek např. Dacia není vnitřní otvor dveří kryt plechem ani parozábranou. Je vhodné před apikací antivibračního materiálu tento poměrně velký otvor otvor něčím \"vyplnit\" aby na něm materiál nedržel nalepený jen po obvodě ?Děkuji.
Odpověď: Lukáš Zemánek - AHIFI.CZ, 26.05.2021 13:29
Dobrý den Vážený zákazníku, postupujeme stejně jako u jiných vozidel s tím rozdílem, že by se dalo řešit pevnějším antivibračním materiálem jako je např. Comfortmat G3